Gewoon omdat ik zelf geen zin heb om van elke spot de precieze regels te kennen aangezien ik het hele land door trek om te kiten.
Helaas is bovenstaande nou net DE reden dat er vaak zaken op locaties waar het kitesurfen ( vaak na inzet van jaren door locals) goed geregeld zijn, iedere keer toch weer mis gaan.
Kom je op een nieuwe / onbekende spot? Informeer van te voren welke regels er zijn en gedraag je conform. Alleen op die manier is het mogelijk om locaties open te houden voor het kitesurfen en eventuele nieuwe locaties te creëren.
Gelukkig hebben de meeste kitesurfers niet een houding van "ik heb geen zin....." Want dan is het met veel kitesurflocaties snel over..........
Dan het verhaal voor de betreffende BOA's :
Met de afronding van het Natura 2000 gebeuren verwacht ik in de toekomst een grotere activiteit van handhavers. Veelal nieuw aangesteld en ( naar eigen ervaring) zeer bedreven / gemotiveerd om kitesurfers van het water te schoppen.
Jammer want de organisaties die zij vertegenwoordigen schieten hun doel compleet voorbij. Niet het bewustzijn voor goed natuurbeheer maar eerder een aversie van alles wat met natuurbeleid te maken heeft wordt hiermee bereikt.
Vanuit de NKV hebben wij het standpunt dat daar waar het kitesurfen daadwerkelijk schade toebrengt / gevaar oplevert, je met een vlieger niets te zoeken hebt. Argumenten moeten dan wel pragmatisch / met reële zaken onderbouwd zijn. Zoniet, dan moet je daar gewoon met je sport bezig kunnen zijn.