Mijn eerste kitesurfmateriaal...

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #25 Juli 06, 2012, 19:56:28
edit2Rapporteer  

Laat ik het dan anders formuleren: als beginner is het makkelijker om materiaal-"gedoe" te hebben met een 5-lijns dan met een 4-lijns kite.

Ik heb zelf in het begin vaak mijn kite voorover uit de lucht laten vallen, kite klapte "door" zijn lijnen heen. Met een 4-lijns kite kom je dan als het goed is nog terug, met een 5-lijns niet.

Vaak genoeg mn torch in spoelmachine en/of door zn lijnen gerold, maar echt nog nooit dat het daarna onmogelijk was om terug naar de kant te komen. Met 4 lijnen zit ook alles door elkaar als hij omslaat en zul je ook even naar de kant moeten om het weer te ontwarren.
feddomw
Gast
Antwoord #26 Juli 07, 2012, 00:28:30
edit2Rapporteer  

Laat ik het dan anders formuleren: als beginner is het makkelijker om materiaal-"gedoe" te hebben met een 5-lijns dan met een 4-lijns kite.

Ik heb zelf in het begin vaak mijn kite voorover uit de lucht laten vallen, kite klapte "door" zijn lijnen heen. Met een 4-lijns kite kom je dan als het goed is nog terug, met een 5-lijns niet.

Vaak genoeg mn torch in spoelmachine en/of door zn lijnen gerold, maar echt nog nooit dat het daarna onmogelijk was om terug naar de kant te komen. Met 4 lijnen zit ook alles door elkaar als hij omslaat en zul je ook even naar de kant moeten om het weer te ontwarren.

In mijn ervaring als de kite "doorklapt" zitten dus de stuurlijnen door de powerlijnen heen. Dan kan je wel de kite besturen, maar het is geen feest. Met een 5-lijner zit de 5e lijn dat toch om de kite heen gewikkeld?

Maar goed, ik zou een beginner geen 5-lijner aanraden en werd mij ook afgeraden na mijn lessen. Iedereen (beginners) moet het voor zichzelf weten. De laatste tijd word ik toch erg getrokken door de Rebel, recensies voor 2012 waren niet verkeerd....
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #27 Juli 07, 2012, 00:50:30
edit2Rapporteer  
Wat maakt het verschil tussen een 4 en een 5 lijns kite?
feddomw
Gast
Antwoord #28 Juli 07, 2012, 06:51:03
edit2Rapporteer  
Wat maakt het verschil tussen een 4 en een 5 lijns kite?

Uhm, de een heeft 4 lijnen, de ander....





5 lijns kite heeft een extra lijn aan het midden van je Leading Edge,deze loopt direct naar je bar/trimsysteem. Vaakdaardoor ook minder bridle-"gedoe" aan je kite. Theoretisch ook veiliger dan 4-lijns, je kan kite volledig "flaggen" op die 5e lijn, dus 100% safety in geval van nood.



Zeg ik het goed zo, jongens?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #29 Juli 07, 2012, 08:24:09
edit2Rapporteer  
In mijn ervaring als de kite "doorklapt" zitten dus de stuurlijnen door de powerlijnen heen. Dan kan je wel de kite besturen, maar het is geen feest. Met een 5-lijner zit de 5e lijn dat toch om de kite heen gewikkeld?

In 99% van het doorrollen schuift de 5e lijn gewoon weg naar de zijkant. In de andere gevallen moet je je safety trekken om hem weer te "ontrollen".
Of het bij platte kites als de Rebel meer voorkomt heb ik geen ervaring mee.
franco

Berichten: 874
Antwoord #30 Juli 07, 2012, 11:14:01
edit2Rapporteer  
ik heb de rebel en nog geen probleem gehad, super stabiel top kite.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.