Laat ik het dan anders formuleren: als beginner is het makkelijker om materiaal-"gedoe" te hebben met een 5-lijns dan met een 4-lijns kite.
Ik heb zelf in het begin vaak mijn kite voorover uit de lucht laten vallen, kite klapte "door" zijn lijnen heen. Met een 4-lijns kite kom je dan als het goed is nog terug, met een 5-lijns niet.
Vaak genoeg mn torch in spoelmachine en/of door zn lijnen gerold, maar echt nog nooit dat het daarna onmogelijk was om terug naar de kant te komen. Met 4 lijnen zit ook alles door elkaar als hij omslaat en zul je ook even naar de kant moeten om het weer te ontwarren.
In mijn ervaring als de kite "doorklapt" zitten dus de stuurlijnen door de powerlijnen heen. Dan kan je wel de kite besturen, maar het is geen feest. Met een 5-lijner zit de 5e lijn dat toch om de kite heen gewikkeld?
Maar goed, ik zou een beginner geen 5-lijner aanraden en werd mij ook afgeraden na mijn lessen. Iedereen (beginners) moet het voor zichzelf weten. De laatste tijd word ik toch erg getrokken door de Rebel, recensies voor 2012 waren niet verkeerd....