Klimgordel

OllieWapper

Berichten: 81
Januari 05, 2013, 21:33:36
edit2Rapporteer  
ehmm, ik had eens een maatje die zn trapeze was vergeten. Toen ben ik maar in m'n klimgordel gegaan (je weet wel, waarmee je in zo'n hal met gekleurde blokjes rondhangt).
Dat zat eigenlijk ook best lekker. Je hebt alleen geen haak om je CL aan te hangen. Dat heb ik opgelost met een carabiner.

Ik denk dat ik met mn klimgordel ga snowkiten. Toch meer comfortabel als ik m'n big errrrs maak van een minuut of wat...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Januari 06, 2013, 10:12:31
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ik met mn klimgordel ga snowkiten. Toch meer comfortabel als ik m'n big errrrs maak van een minuut of wat...

Alle pro's die zulke big airs maken met snowkiten hebben onder hun gear een klimgordel met bypass naar hun gewone trapeze voor just-in-case! Niet als primaire ondersteuning, maar als back-up. Is toch weer net een stukje veiliger.
feddomw
Gast
Antwoord #2 Januari 06, 2013, 12:28:05
edit2Rapporteer  
Alle pro's die zulke big airs maken met snowkiten hebben onder hun gear een klimgordel met bypass naar hun gewone trapeze voor just-in-case! Niet als primaire ondersteuning, maar als back-up. Is toch weer net een stukje veiliger.

Als ik het goed lees zeg je dat een trapeze als back-up dient voor een klimgordel? Dat lijkt me de wereld op z'n kop. De eisen voor een klimgordel zijn stukken hoger (en worden getest) dan een trapeze....

Ik zou het andersom doen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Januari 06, 2013, 12:34:48
edit2Rapporteer  
Dan lees je precies andersom als dat ik doe Feddo.

Heb er trouwens maar een los topic van gemaakt
crazysharky

Berichten: 65
Antwoord #4 Januari 06, 2013, 12:47:41
edit2Rapporteer  
klim gordel is een hele goeie back up indd voor bij het snowkiten wat michiel al zegt veel pro's in de bergen hebben onder hun matriaal een klimgordel als back up. en met de hoogtes die die jongens halen geen overbodige luxe. twee jaar geleden naar de col geweest en ga over een maand weer die kant op. ben zelf nog opzoek naar een klimgordel iemand nog wat liggen ergens?? dan hoor ik het graag. alvast bedankt.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Januari 06, 2013, 13:04:04
edit2Rapporteer  
klim gordel is een hele goeie back up indd voor bij het snowkiten wat michiel al zegt veel pro's in de bergen hebben onder hun matriaal een klimgordel als back up. en met de hoogtes die die jongens halen geen overbodige luxe. twee jaar geleden naar de col geweest en ga over een maand weer die kant op. ben zelf nog opzoek naar een klimgordel iemand nog wat liggen ergens?? dan hoor ik het graag. alvast bedankt.
even langs beversport gaan. ze zijn niet zo heel duur
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Januari 06, 2013, 13:12:54
edit2Rapporteer  
Decathlon heeft ze ook voor weinig.
crazysharky

Berichten: 65
Antwoord #7 Januari 06, 2013, 13:17:28
edit2Rapporteer  
thnx jongens had al ff gezocht prijs valt reuze mee indd.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #8 Januari 06, 2013, 15:00:10
edit2Rapporteer  
Zou voor Petzl gaan, gebruik ik al jaren en is toch wel een begrip.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #9 Januari 06, 2013, 15:31:58
edit2Rapporteer  
zwak punt blijft de QR, bij alle kitemerken is dit beetje plastic en of klitteband. Een klimgordel kan bizarre krachten aan en de naden en gespen zijn van heel andere kwaliteit dan van een gemiddelde trapeze. Dat is ook logisch want een val bij het (voor)klimmen geeft andere krachten dan een sprong bij kiten.
Als je voor de big-airs gaat met snowkiten zou je eigenlijk je QR moeten vervangen voor een twistlock karabiner. Heb altijd het gevoel dat de kou (-15) en al dat lullige plastic geen fijne combi is...
feddomw
Gast
Antwoord #10 Januari 06, 2013, 17:27:12
edit2Rapporteer  
klim gordel is een hele goeie back up indd voor bij het snowkiten wat michiel al zegt veel pro's in de bergen hebben onder hun matriaal een klimgordel als back up. en met de hoogtes die die jongens halen geen overbodige luxe. twee jaar geleden naar de col geweest en ga over een maand weer die kant op. ben zelf nog opzoek naar een klimgordel iemand nog wat liggen ergens?? dan hoor ik het graag. alvast bedankt.

Ik heb er nog een liggen. Gebruik ik niet. Is een oudje, maar zeker nog dik in orde. PM Me maar indien interesse, dan zoek ik 'm op en maak ik een pica en check ik de maat.  Officieel zou je elke klimgordel (net als een motorhelm) na x-jaar moeten vervangen, ongeacht het wel of niet gebruikt te hebben.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Januari 06, 2013, 17:37:59
edit2Rapporteer  
zwak punt blijft de QR, bij alle kitemerken is dit beetje plastic en of klitteband. Een klimgordel kan bizarre krachten aan en de naden en gespen zijn van heel andere kwaliteit dan van een gemiddelde trapeze. Dat is ook logisch want een val bij het (voor)klimmen geeft andere krachten dan een sprong bij kiten.
Als je voor de big-airs gaat met snowkiten zou je eigenlijk je QR moeten vervangen voor een twistlock karabiner. Heb altijd het gevoel dat de kou (-15) en al dat lullige plastic geen fijne combi is...

Niet bij elk merk is de QR van kunstof (plastic).
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #12 Januari 06, 2013, 18:11:43
edit2Rapporteer  
#Marc_87:Ik heb zelf ozone en airush, prima voor op het water maar kan zeker nog beter. wat vind jij een goede QR?
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #13 Januari 07, 2013, 00:54:56
edit2Rapporteer  
tip om de klimgordel te combineren met een trapeze: thanks guys briljant! deze ga ik zeker gebruiken.
alleennn tja de ketting is zo zwak als de zwakste schakel.
Heb je 2 gordels aan en een stalen QR ....... breekt een van je powerlijnen: ben je alsnog het haasje.

Voor ik zukke big errrs ga maken ga ik mn materiaal wel 3dubbel checken. Maar dan nog.
Misschien zou ik in zo'n geval misschien wel liever helemaal geen QR hebben.
Wat ik bij 1 van m'n barretjes heb gedaan omdat de QR te makkelijk ging is om het (de)powerkoord een constrictorknoop gedaan voor extra wrijving (het gaat dan om een QR die je langs het (de)powerkoord omhoog duwt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Constrictor_knot

Klimmateriaal kan trouwens als norm 22kN=2200kg aan (gewicht van een middenklasse auto). Dit omdat je kunt vallen in een klein stukje touw met weinig rek. Dat is niet te vergelijken met de paar honderd kilo van je kitelijnen (iets van 200 kg per lijn toch?).

Moet je bij je klimgordel wel op letten dat je je leash NIET aan de zijlussen hangt. ALLLEEN de centrale lus (bij je kruis) kan het gewicht aan. De lussen aan de zijkanten zijn meer om stukjes touw en carabiners aan te hangen en kunnen maar iets van 10 of 20 kg aan.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Januari 07, 2013, 01:03:57
edit2Rapporteer  
#Marc_87:Ik heb zelf ozone en airush, prima voor op het water maar kan zeker nog beter. wat vind jij een goede QR?

De Cabrinha QR, is helemaal van RVS gemaakt. Wink

@ Ollie, de meeste kitelijnen zitten zo ongeveer rond de 300kg per lijn. Tegenwoordig gaat het wel vaker richting de 500kg voor de powerlijnen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.