Tips voor waveboardje

Finch

Geen avatar

Berichten: 34
Maart 05, 2014, 21:45:28
edit2Rapporteer  
Kitehighers,

Ik kite inmiddels 4 jaar op een twintip en ben van plan een tweedehands waveboardje aan te schaffen. Heb al even op het forum gezocht bij eerdere topics... al heel wat wijzer geworden. Maar toch kan ik nog wel een paar tips gebruiken.

Weeg 72 kilo en zoek een boardje tussen 5.8"-6.0", vaar met een Ozone catalyst 10 en Takoon Furia 7, meestal op de Slufter, Brouwersdam of Ouddorp.

Denk zelf aan de North Wam en Naish Global. Ben nog een Slingshot Celeritas, Xenon Prima en Brunotti kite waveboard tegengekomen. Iemand ervaring hiermee? Beginnersboardjes?

Verder vraag ik me af wat precies het verschil is qua vaareigenschappen tussen een Quad fin en Thruster?

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Maart 05, 2014, 21:53:26
edit2Rapporteer  
Heb zelf afgelopen jaar een slingshot tyrant 5'11 gekocht en weeg 73kg. Dit board staat niet bekend als beginnersboard maar ik heb er wel lol mee, eerste sessie was meteen een flinke downwinder. Ik viel de eerste paar km meer van m'n board dan ik er op stond (strapless) maar op het eind van de downwinder pakte ik al wat lekkere hoge golfjes. Heb zelf niet veel verstand van wave boards maar weet wel dat als je strapless wil dan zo breed mogelijk in het begin (m'n tyrant is 19" breed).
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #2 Maart 05, 2014, 22:41:12
edit2Rapporteer  
@Finch mss helpt dit een beetje bij je laatste vraag:

http://www.youtube.com/watch?v=F4553_tP97c


en verder hangt de juiste keuze van een heleboel factoren af (m.n. je huidige vaartechnieken en niveau), waarbij jouw eigen lijstje eigenlijk al je vraag beantwoordt. Het zijn allemaal heel goede boards om mee  te beginnen en lekker te oefenen. Het is een kwestie of je gelijk in het diepe wil met een moeilijker board wat je in het begin meer tijd zal kosten om de technieken te leren of meer een beginnersboard met de kans dat je binnen een jaar het zal zijn ontgroeid (maar wel met een heel sterke basis aan technieken), om dan weer een radicaler board te willen gaan kiezen...

Blijft toch altijd keuzes maken met zoveel mensen, zoveel meningen...  ThumpsUp
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #3 Maart 06, 2014, 00:16:44
edit2Rapporteer  
pas op, [spam]

sorry, denk ik? Maar gezien finch misschien op zoek is naar een global vond ik het wel ok om 'm toch even te melden...


[edit] link
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Maart 06, 2014, 00:30:19
edit2Rapporteer  
Jarno, waarom leg je niet uit dat het type board dat je te koop hebt staan goed is voor de beginnende wavekiter in de Nederlandse golven? Daar heeft hij meer aan dan tig reacties van mensen die hun spul te koop hebben staan.
Finch

Geen avatar

Berichten: 34
Antwoord #5 Maart 06, 2014, 22:22:43
edit2Rapporteer  
Thanks mensen! Zo'n boardje met 5 fin boxen lijkt me wel handig, kun je beide set ups varen. En misschien helpt het iets dat ik een beetje kan golfsurfen..
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Maart 07, 2014, 16:26:32
edit2Rapporteer  
Evan, omdat ik niet weet dat of het een goed boardje is voor beginners... gezien ik er maar 1 keer op gevaren heb :-)

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Maart 07, 2014, 19:46:03
edit2Rapporteer  
Thruster: meer wave surf
Quad: loopt beter hoogte

Opmerki,ng: de raadgever in de video (Sky Solbach) heeft mogelijk nog nooit op de bederlandse Noordzee gevaren - dus zijn ervaring is niet relevant met onze Noordzee.

Waarom ik RRD  Maquina 5'9" (thruster)vaar? 
- steviger gemaakt en weegt ook iets meer (een aantal bekende 'A' merken vertonen hieldeuken na 1 seizoen)
- PU schuimkern wat geen water opneemt als je ooit board beschadigt
- is geen zenuwachtig board wat voordelen heeft bij strapless en draait toch kort of lang
- Strapless vergt geen breder board: bij veel wind (35 knopen of meer) pakt een breed board meer wind en kan die onder je voeten weg draaien bij stuitergolven

Quad:
Een vriend van me heeft F-One (groene zijkant) en die vaart ook super - maar draait een fractie minder snel
feddomw
Gast
Antwoord #8 Maart 07, 2014, 20:23:46
edit2Rapporteer  

- Strapless vergt geen breder board: bij veel wind (35 knopen of meer) pakt een breed board meer wind en kan die onder je voeten weg draaien bij stuitergolven


Alles wat EddyC zegt, behalve dit puntje. Althans, wie gaat er nou serieus nog strapless varen bij 35kn?

En ik zou bij mijn keuze wel degelijk mee nemen of je wel of niet strapless gaat varen. Ik zou eerder voor een Whip dan een Wam gaan, die heb ik gehad en is heerlijk op de Noordzee. RRD Asso ook erg fijn, RRD heeft zoals Eddy zegt wel bepaalde zaken goed voor elkaar. Choptop, heel fijn board ook.

Als je aan (ik noem maar iemand) Ed. vraagt wat hij vindt, zegt hij pak gewoon een afgetrapt surfboard voor €100 vermoed ik. Heel dents zijn niet erg, zolang het niet lek wordt en voor €100 kan je echt wel een tijdje prima aanklooien.

Het verhaal wordt mijn inziens helemaal anders als met twee voetbanden dik gepowered gaat lopen rammen. Dan trap je alles kapot, en dan kan je inderdaad ook een "scherper" board nemen.

Ik zou ook niet snel smaller dan 19inch breedte gaan, maak het jezelf gewoon makkelijk qua overstappen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.