Erik Verhe1j
Berichten: 1044
|
lijnen stonden nog niet goed afgesteld dan.. is niet de bedoeling namelijk.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Altijd eerst je stuur-en depowerlijnen ff weer afstellen. Er zit altijd wel een beetje verschil tussen de verschillende modellen maar dit kan je makkelijk oplossen door de knoopjes aan de bar te verzetten.
|
|
|
lekker raggen
Gast
|
OK, maar hoe zit het dan met dat beter overpowered varen...?
Wanneer ik de stuurlijnen ingekort heb vliegt de kite als normaal, maar heb ik ook geen grotere depower dan vroeger met 4 lijnen.
Van waar dan het grote verschil bij hardere wind en hoogte lopen? ??? ???
|
|
|
Erik Verhe1j
Berichten: 1044
|
umm als het goed is heb je meer depower.. Je strap is niet langer geworden.
depower = je kite minder power geven.
groeten
|
|
|
mathieu3
Gast
|
Of meer de-power door tijdens het varen aan je vijfde lijn te trekken. Kite kan een beetje gaan flapperen maar helpt als je in een vlaag de controle dreigt te verliezen.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Als het goed is dan heeft het meer effect als je je strap aantrekt om te depoweren. Zo niet, dan zal je je neuslijn ietsje korter moeten maken voor die maat. De afstelling voor de front- en backlines is als gewoonlijk.
|
|
|
mathieu3
Gast
|
Ja, dat klinkt inderdaad logisch Fer.
Je trekt dan de Y-splitsing als het ware tegen de stopper aan, daardoor meer de-power. Heb helaas nog maar een keer met 5e lijn kunnen varen. Volgende keer eens wat uitgebreider testen.
|
|
|
Pbter
Geen avatar
Berichten: 1580
|
het hele depower verhaal snap ik niet helemaal. okay in een noodsituatie trek je je 5de lijn aan en verandert de angle of attack.
that's it toch?
ik kan me niet voorstellen dat je een kite echt veel langer kunt varen, in mijn optiek is je kite max gedepowerd als je backlines doorhangen
is het zo of is het zo?
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Klopt Peet, maar er is één belangerijk verschil tussen depoweren met een 4-lijns en 5th. Met een 5th-systeem wordt de LE in het midden ook meegetrokken waardoor je veel minder drag hebt bij depower en het profiel vervormt ook niet als bij een 4-lijns. Ik heb gemerkt dat de depower wat gevoeliger is met een 5th. M.a.w. bij bv 2 cm aantrekken van je depowerstrap bij je 4-lijns, heb je hetzelfde effect bij het aantrekken van 1 cm met een 5th. Uiteindelijk zullen je stuurlijnen ook slap gaan hangen met een 5th maar je kan veel meer wind hebben dan een 4-lijns.
|
|
|