5th element vraagjes

lekker raggen
Gast
Oktober 31, 2004, 11:40:00
edit2Rapporteer  
onlangs de 5th element gemonteerd op m'n Toro 04's (11m en 14m).

Toen ik de eerste keer opliet hingen de stuurlijnen veel te slap en kreeg ik nauwelijks power in de kite.  Hij fladderde een beetje en stuurde ook heel traag.

Pas nadat ik de stuurlijnen 15 à 20 cm (!) dichter tegen de bar knoopte werkte het.

Hebben jullie dit ook gemerkt?  Zijn de lijnen gewoon slecht afgesteld, of is dit de beoeling?

Men zegt dat je met de 5th beter overpowered kan kiten.  Hoe dan wel? Door de stuurlijnen te verlengen zodat je kite aan een lagere angle of attack vliegt?

Ik heb de 5th nog niet overpowered geprobeerd.  Hoeveel knopen win je emee?

Relaunchen is overigens wel top, gewoon een beetje spanning op de 5e lijn houden en de rest gaat vanzelf.

Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #1 Oktober 31, 2004, 12:52:42
edit2Rapporteer  
lijnen stonden nog niet goed afgesteld dan.. is niet de bedoeling namelijk.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #2 Oktober 31, 2004, 13:50:12
edit2Rapporteer  
Altijd eerst je stuur-en depowerlijnen ff weer afstellen.
Er zit altijd wel een beetje verschil tussen de verschillende modellen maar dit kan je makkelijk oplossen door de knoopjes aan de bar te verzetten.
lekker raggen
Gast
Antwoord #3 Oktober 31, 2004, 18:17:10
edit2Rapporteer  
OK, maar hoe zit het dan met dat beter overpowered varen...?

Wanneer ik de stuurlijnen ingekort heb vliegt de kite als normaal, maar heb ik ook geen grotere depower dan vroeger met 4 lijnen.

Van waar dan het grote verschil bij hardere wind en hoogte lopen? ??? ???
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #4 Oktober 31, 2004, 18:35:57
edit2Rapporteer  
umm als het goed is heb je meer depower.. Je strap is niet langer geworden.

depower = je kite minder power geven.

groeten
mathieu3
Gast
Antwoord #5 Oktober 31, 2004, 21:47:13
edit2Rapporteer  
Of meer de-power door tijdens het varen aan je vijfde lijn te trekken. Kite kan een beetje gaan flapperen maar helpt als je in een vlaag de controle dreigt te verliezen.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 November 01, 2004, 09:16:37
edit2Rapporteer  
Als het goed is dan heeft het meer effect als je je strap aantrekt om te depoweren. Zo niet, dan zal je je neuslijn ietsje korter moeten maken voor die maat. De afstelling voor de front- en backlines is als gewoonlijk.
mathieu3
Gast
Antwoord #7 November 01, 2004, 11:44:49
edit2Rapporteer  
Ja, dat klinkt inderdaad logisch Fer.

Je trekt dan de Y-splitsing als het ware tegen de stopper aan, daardoor meer de-power. Heb helaas nog maar een keer met 5e lijn kunnen varen. Volgende keer eens wat uitgebreider testen.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #8 November 01, 2004, 13:14:42
edit2Rapporteer  
het hele depower verhaal snap ik niet helemaal.
okay in een noodsituatie trek je je 5de lijn aan en verandert de angle of attack.

that's it toch?

ik kan me niet voorstellen dat je een kite echt veel langer kunt varen, in mijn optiek is je kite max gedepowerd als je backlines doorhangen

is het zo of is het zo?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #9 November 01, 2004, 13:52:58
edit2Rapporteer  
Klopt Peet, maar er is één belangerijk verschil tussen depoweren met een 4-lijns en 5th. Met een 5th-systeem wordt de LE in het midden ook meegetrokken waardoor je veel minder drag hebt bij depower en het profiel vervormt ook niet als bij een 4-lijns.
Ik heb gemerkt dat de depower wat gevoeliger is met een 5th. M.a.w. bij bv 2 cm aantrekken van je depowerstrap bij je 4-lijns, heb je hetzelfde effect bij het aantrekken van 1 cm met een 5th.
Uiteindelijk zullen je stuurlijnen ook slap gaan hangen met een 5th maar je kan veel meer wind hebben dan een 4-lijns.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.