@ Mark
Let wel, die gasten varen in constantere wind, betere golven en anders dan wij en kiezen daarom grotere boards. SWK vaart 5,5 en 7,5 m kitejes bijvoorbeeld. In Nederland heb je vaak de power van je kite nodig om je uit een situatie te redden. Voor mij een belangrijke reden waarom ik kitesurfen in de golven leuker vind. Je hebt meer opties, (over een golf springen, met power wegracen uit een situatie). Wij varen grotere kites en kunnen dus kleinere boards nemen.
Precies! Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben met zowel een soepele golfrijkite hier in NL, en weer voor een kite met meer power ben gegaan (wat vrijwel altijd ten koste gaat van draaisnelheid, maar daar kan ik mee leven)
En ook de reden waarom ik weer straps op mijn waveboard heb gemonteerd. Met de korte interval tussen de golven hier, en het feit dat het nooit echt mooi glad is tussen de golven (chop, golven van alle kanten) is strapless zo ontzettend moeilijk. Uiteraard heb ik natuurlijk niet het niveau van Tophat, Jamie Herraiz of John Amundsson
Ik vaar op een 172 (5"8') x 48cm waardoor ik wel een iets kleinere kite kan pakken (9m2), maar wel vanaf 15kn redelijk kan surfen met mijn board (75kg).