Vraagje over de werkvolgorde bij het bouwen van een board.

roeb
Gast
Juni 17, 2008, 01:18:44
edit2Rapporteer  
Hey heren (en dames?!),

Ik heb de laatste week behoorlijk wat topics doorgelezen en aardig wat afgezocht over het zelfbouwen van boardjes en ik denk dat ik nu wel enigszins door heb hoe de “werkvolgorde” is.
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wil en hoe je het zelf wilt doen, maar ik zou graag van iemand van jullie horen of dit de goede stap VOLGORDE is.

Ik heb al documenten vol met informatie hoe de te nemen stappen genomen moeten worden, maar zou graag even 100% zeker willen weten dat dit zo goed is (in vogelvlucht).

-   De kern maken;
-   PU rail gieten om de kern heen;
-   De kern met PU rail gaan 3D shapen en gaten maken t.b.v. inserts en vinnen;
-   De gaten t.b.v. de inserts vullen met epoxy en de gaten van de vinnen vullen met PU;
-   De prepregs maken, topsheet en bottomsheet: (PBT – laag – laag) (laag is dus een glasvezel mat);
-   Kern en rail inrollen met epoxylijm en hierop de “top” prepreg leggen en dan vacumeren;
-   Rail afwerken (schuren)? En vin + insertgaten boren;
-   Inserts plaatsen;
-   Bodem van de kern insmeren met epoxylijm en de “bottom” prepreg plaatsen, daarna weer vacumeren;
-   Rail afwerken (schuren)?

Klopt het dat de rail wordt afgewerkt doormiddel van het weg/opschuren van het (overhangende) laminaat?

De rail hoeft natuurlijk niet van PU te zijn en voor de inserts etc. zijn ook verschillende materialen, maar het gaat mij nu even om de werkvolgorde  Cheesy

Als ik alles helemaal op rij heb voor mezelf, dan zit ik er aan te denken om ook een eigen boardje te maken. Het voordeel is dat ik op een jachtwerf (Contest Yachts) werk, waar we zeilschepen maken die ook volledig doormiddel van vacuüminjectie vervaardigd worden (rompen van 40-60 voet). Dus spulletjes en epoxy-handige-handen heb ik tot mijn beschikking.

Alvast bedankt voor de hulp!  ThumpsUp

Gr. Robert
Joosdo

Antwoord #1 Juni 17, 2008, 01:24:25
edit2Rapporteer  
Deze volgorde houd ik ook aan. Let wel dat de prepegs met de weefsels ook gevacumeerd moeten worden.
Ik weet niet zeker of je dit ook begrepen had. Je hebt per board dus 4 vacuumzuig acties.

Groeten Joost
Dirkie

Antwoord #2 Juni 17, 2008, 01:33:30
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit, zo heb ik het ook gedaan. Check even mijn topic, maar vooral die van Joosdo, echt een goede handleiding. Enne, dit klinkt misschien stom, maar even alles goed overdenken voordat je aan een stap begint, kan een hoop ellende schelen. Liever een paar daagjes later klaar, dan een gaar bord!

Succes!
roeb
Gast
Antwoord #3 Juni 17, 2008, 02:28:29
edit2Rapporteer  
Oke, bedankt voor de snelle reacties! Maar ik heb nog één vraag, ter verduidelijking.

De prepregs die gemaakt worden (top en bottom), die zijn nadat ze gemaakt zijn gewoon helemaal droog. Maar omdat ze relatief dun zijn, zijn ze nog flexibel genoeg om met je kern op je rockertafel te vacumeren?

M.a.w. als ik op "dag 1" de prepregs maak, dan kan je bijvoorbeeld op "dag 3" (als de prepreg al helemaal is uitgehard), het hele boeltje aan je kern vacumeren?

Ik ga nu langzaam mijn plannen maken en inventariseren wat ik nodig heb. Over 3 weken ga ik op vakantie, voor die tijd gaat er nog niets gebeuren, behalve informatie etc. inwinnen.

Gr. Robert
Dirkie

Antwoord #4 Juni 17, 2008, 02:39:23
edit2Rapporteer  
Ja, dat kan gewoon. Sterker nog, knutselguru LeonB adviseert zelfs om je prepregs goed te laten uitharden, omdat ze dan beter de rocker vasthouden. Dit geld natuurlijk alleen als je een houten kern gaat gebruiken, die buigt namelijk terug.
roeb
Gast
Antwoord #5 Juni 17, 2008, 02:54:00
edit2Rapporteer  
Oke, super, dank je wel!
Nu is het meeste me wel duidelijk!

Als ik aan de gang ga, dan zien jullie vanzelf een topic verschijnen en bij eventuele vragen ook!
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #6 Juni 17, 2008, 18:47:10
edit2Rapporteer  
Helemaal goed, succes! ThumpsUp
roeb
Gast
Antwoord #7 Juni 21, 2008, 06:45:47
edit2Rapporteer  
Even een avondje weinig te doen gehad, dus ben begonnen met het tekenen van de outline.. Daarna maar voor de fun het boardje 3D getekend..

Voorlopig begin ik er nog niet mee, maar ben informatie aan het vergaren en aan het bedenken hoe en wat ik wil.

Dit board is dus gebasseerd op mijn Lunacy, maar dat is hopelijk aan de vorm te zien  ThumpsUp

remco81

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Juni 21, 2008, 20:29:32
edit2Rapporteer  
En die groene vinnen waar zag ik die ook al weer
roeb
Gast
Antwoord #9 Juni 21, 2008, 21:28:51
edit2Rapporteer  
Haha, geen idee Tongue
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Juni 21, 2008, 21:50:09
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of iedereen het lijstje wel goed bekeken heeft, maar ik kom nog aardig wat tegenstrijdige dingen tegen:

- hoe wil je inserts plaatsen NA het aanbrengen vd topsheet?
- waarom insergaten vullen met epoxy zonder inserts erin?
- waarom doe je eerst de topsheet?
- kern niet voorbehandelen met epoxy?

Ik zal maar ff zeggen hoe ik het dan doe:

- prepregs maken
- paar cm kleinere outline uitzagen en daar de rail omheen plakken/gieten
- vin en insert gaten frezen, inserts plaatsen en alles vullen met epoxy (ik plak ze meestal vast met secondenlijm zodat ze niet verschuiven als je de gaten volgiet)
- kern shapen nadat je alle gaten gevuld hebt zodat je die niet meer hoeft af te werken.
- kern schuren en inpregneren met epoxy en deze uit laten harden.
- bodem prepreg verlijmen, deze eerst zodat je geen spoxy onder kern gedropen krijgt wat wel kan gebeuren als je de bovenste eerst doet
- vingaten boren en vullen met wax oid zodat je makkelijk je de positie van je vingaten kan vinden wat niet echt meer lukt als je aan beide zijden als een sheet hebt zitten
- topprepreg verlijmen
- vingaten weer uitboren en aan de hand van deze gaten je outline-mal bevestigen en de rail met een kopieerhuls uitfrezen.
- je inserts kun je nu terugvinden door met een ijsblokje de plek van je insert te koelen voor 1min, daarna direct droogwrijven en op de plek van je insert zal een mooi condensrondje verschijnen en je hebt je insert gevonden, uitboren met een 8mm boor en je board is klaar.

Oh, ik zie op je plaatjes dat je een lunacy na gaat bouwen. Heb je er dan al over nagedacht hoe je die scherpe hoeken erin wilt gaan krijgen? Een prepreg zal niet hoek namelijk nooit kunnen maken. Om dit te berijken zul je je board dus onder hoge druk moeten gaan persen zoals een snowboard, of je moet een manier weten te vinden om onder hoge temperatuur vacuum te trekken zodat het pbt door de hoge temperatuur zacht genoeg wordt om door t vacuum in die hoek getrokken te worden.

Veel succes!  Wink
Dirkie

Antwoord #11 Juni 21, 2008, 22:25:03
edit2Rapporteer  
Hmm, ik ben wel geen heel ervaren bouwer, maar ik heb de de inserts er na de top prepreg in gedaan, dan werkt echt heel makkelijk:

- Eerst de gaten vol met epoxy + glasbubbels gieten, kern verder afwerken
- Topprepreg erop
- Vanonder met 10 mm op de juiste plek gat boren
- Met een frees / speedboor gat groter maken voor 'platte stuk' insert, maar niet helemaal door
- gaten aftapen, epoxy erin, inserts erin drukken, netjes afvullen met epoxy
- Tadaaa... inserts er superstrak in!

Het kan uiteraard op vele manieren..... Kijk maar wat het gaat worden!

Enne, ik heb de kern ook niet voorbehandeld met epoxy, wel met verdikte epoxy verlijmd.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.