Uttarayan is een hindoe feest en wordt over heel India maar in het bijzonder in Gujarat gevierd, alle families gaan naar buiten en de hele dag wordt er gevliegerd door oud jong, ongeacht uit welke kaste (lees: afkomst) je komt, arm of rijk, op t gras, op daken van gebouwen die vol met mensen zitten die vliegeren en er worden wedstrijden gehouden. Overal zitten kraampjes met jalebi (snoepgoed), til ladoo (lekkernijen van sesamzaad), undhiyu (groentengerechten) voor gasten die van over de hele wereld naar dit 3/4 daagse festival komen. Deze traditie stamt uit de tijd van de Koningen. Maanden voor het festival worden in alle huiskamers vliegers gemaakt, is big business. De staart van de vlieger wordt gecoat met „glass powder“ (vlijmscherp) + metaal en gelijmd met rijst, de grootte van de kites varieert van 22 cm tot meters. In 2007 werden al zo n 639 gewonde vogels gerapporteerd tegen 537 vorig jaar. Ahmedabad is de kite hoofdstad. Ook als t donker wordt gaan daar verlichte „box kites“ de lucht in. Deze kites heten „tukkals“. In 2007 vielen in Pakistan 11 doden tijdens het kite festival, de meesten onder 16 jaar. De Pakistaanse regering heeft een ban erop gezet. India niet. Doden of niet, mensen gaan massaal de straat op om te vliegeren en komen vanuit de hele wereld naar t „kite festival“. Het is een groeiende toeristische attractie.
Reisburo’s promoten dit kite festival. Bizar deze massale gekte. Was 4 jaar geleden in Banghalore, W India (ICT mekka). Op straat daar rijden duurdere autos dan hier, op elke hoek van de straat een beauty salon waar je o.a. je huid Michael Jackson wit kunt bleken. Ik ben r uit nieuwsgierigheid in gaan kijken: meerderheid vd klanten waren jongens onder de 25 jaar. Ik denk dus niet meteen aan armoede bij India, het is een sterk opkomende economie. Sinds ik mn IPAD heb staar ik niet meer blind naar domme 1e wereld online kranten, DE WERELD WORD KLEINER.
Bronnen:
http://www.rxpgnews.com/india/Kite-flying-a-death-trap-for-birds_14226.shtmlhttp://www.nidokidos.org/kites-festival-in-ahemdabad-india-t41451.html@HDFrank, die goser noemt geen bronnen, dan zou ik (tenzij ik zelf contact met t ziekenhuis had) die info niet zo durven te posten, als je r niet bij bent geweest vind ik dat je bronnen moet vermelden
@pimp, welke streek? Wou dat ik mee kon