8 doden India Int vlieger Festival

bikiniisuit
Gast
Januari 22, 2011, 15:37:06
edit2Rapporteer  
Bronnen:
 http://timesofindia.indiatimes.com/city/ahmedabad/8-killed-300-hurt-in-1-day-while-flying-kites-in-Gujarat/articleshow/7294955.cms#ixzz1B9KSm9EC

16-1-11…Uuuuh, ik kijk tegenwoordig nergens vreemd meer van op, maar dit gaat toch echt voorbij alle kitemares. Jaarlijks worden in India, de staat Gujarat een vlieger festival gehouden. Jong, oud, 36 landen vertegenwoordigd. Uttarayan is de dag waarop de zon in India noordwaarts trekt en het einde van de „winterperiode“ aankondigt. AHMEDABAD (Kite hoofdstad): onvoorspelbare wind denk ik, want er zijn 8 doden en 300 gewonden gevallen. Bij een 4 jarig meisje (Neha Vaghela) is de lijn door haar keel gesneden (met een glass laced manja kite), 17 jarige jongen belande op een industriele opslagplaats, een 19 jarige Duitse jongen Yohan Falke viel van een 2 verdiepingen tellend gebouw. Je zal r maar tussen zitten.

Voor mij nieuw dat zo n lijn echt door n keel heen kan snijden. Nieuw voor mij dat de massa blijkbaar geen windvoorspellingen leest.
Zag net iets over een kite ongeval in Okinowa, vr (26), wacht op bronnen
(weinig nieuws op dit forum, dus ik post wat ik tegenkom)

HDFrank

Antwoord #1 Januari 22, 2011, 18:25:59
edit2Rapporteer  
Bikinisuit!

MIsschien is dit wat je bedoelt.

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2368525&p=685064 

Grtz Frank
helium

Antwoord #2 Januari 22, 2011, 23:45:25
edit2Rapporteer  
wat een verhaal.......maar hoezo?   wat doen deze mensen? en wat voor ktes? hoeveel wind? enz................ Huh
Pimp

Antwoord #3 Januari 23, 2011, 14:01:13
edit2Rapporteer  
Als je een keer in India bent geweest dan verbaas je je nergens meer over. Shocked  Desondanks: ge-wel-dig land! Over vier maanden zit ik er weer.  YeSS
bikiniisuit
Gast
Antwoord #4 Januari 23, 2011, 15:04:15
edit2Rapporteer  
Uttarayan is een hindoe feest en wordt over heel India maar in het bijzonder in Gujarat gevierd, alle families gaan naar buiten en de hele dag wordt er gevliegerd door oud jong, ongeacht uit welke kaste (lees: afkomst) je komt, arm of rijk, op t gras, op daken van gebouwen die vol met mensen zitten die vliegeren en er worden wedstrijden gehouden. Overal zitten kraampjes met jalebi (snoepgoed), til ladoo (lekkernijen van sesamzaad), undhiyu (groentengerechten) voor gasten die van over de hele wereld naar dit 3/4 daagse festival komen. Deze traditie stamt uit de tijd van de Koningen. Maanden voor het festival worden in alle huiskamers vliegers gemaakt, is big business. De staart van de vlieger wordt gecoat met „glass powder“ (vlijmscherp) + metaal en gelijmd met rijst, de grootte van de kites varieert van 22 cm tot meters. In 2007 werden al zo n 639 gewonde vogels gerapporteerd tegen 537 vorig jaar. Ahmedabad is de kite hoofdstad. Ook als t donker wordt gaan daar verlichte „box kites“ de lucht in. Deze kites heten „tukkals“. In 2007 vielen in Pakistan 11 doden tijdens het kite festival, de meesten onder 16 jaar. De Pakistaanse regering heeft een ban erop gezet. India niet. Doden of niet, mensen gaan massaal de straat op om te vliegeren en komen vanuit de hele wereld naar t „kite festival“. Het is een groeiende toeristische attractie.

Reisburo’s promoten dit kite festival. Bizar deze massale gekte. Was 4 jaar geleden in Banghalore, W India (ICT mekka). Op straat daar rijden duurdere autos dan hier, op elke hoek van de straat een beauty salon waar je o.a. je huid Michael Jackson wit kunt bleken. Ik ben r uit nieuwsgierigheid in gaan kijken: meerderheid vd klanten waren jongens onder de 25 jaar. Ik denk dus niet meteen aan armoede bij India, het is een sterk opkomende economie. Sinds ik mn IPAD heb staar ik niet meer blind naar domme 1e wereld online kranten, DE WERELD WORD KLEINER.
Bronnen: http://www.rxpgnews.com/india/Kite-flying-a-death-trap-for-birds_14226.shtml
http://www.nidokidos.org/kites-festival-in-ahemdabad-india-t41451.html

@HDFrank, die goser noemt geen bronnen, dan zou ik (tenzij ik zelf contact met t ziekenhuis had) die info niet zo durven te posten, als je r niet bij bent geweest vind ik dat je bronnen moet vermelden

@pimp, welke streek? Wou dat ik mee kon
Pimp

Antwoord #5 Januari 23, 2011, 16:12:20
edit2Rapporteer  

@pimp, welke streek? Wou dat ik mee kon

Tickets Delhi gekocht, meer niet. Wordt onze zesde India-trip en de eerste met beide kids. Eerst maar eens naar Haridwar (fantastische stad), daarna to be decided. Taj in ieder geval voor de kids, Jaipur ook. Mijn vrouw wil dit keer graag naar Gujarat maar temperaturen van 47 graden (Rann of Kachchh) zijn wellicht wat veel van het goede. Ben een keer eerder in deze (hete) periode van het jaar geweest maar toen lekker koel in Ladakh (ten tijde van de oorlog tegen Pakistan). We zaten op 100 km van het front maar hebben een geweldige tijd gehad. Als enige westerlingen samen met mijn vrouw Yuru Kabgiat festival in een Tibetaans klooster meegemaakt, geweldige ervaring. Heen vliegen naar Leh, terug over land (Taglangla pas 5.500 meter) naar Manali.

India is top!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.