De Zandmotor na 4 jaar, een update

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
April 21, 2016, 13:13:54
edit2Rapporteer  
Zeer interessant artikel over de zandmotor, door de ogen van ARK

De Zandmotor in 2015 pdf

Voor diegene met een korte spanningsboog cq. weinig tijd: de passages op pagina 34 t/m 37 laten een interessante conclusie zien over het samengaan van kitesurfen en de natuur.

Toch wel een heel andere conclusie dan die bijvoorbeeld over de Slufter/Oostvoorne!
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #1 April 21, 2016, 13:27:50
edit2Rapporteer  
Ja maar bij de Slufter zijn het wat nerveuzere vogels
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #2 April 21, 2016, 13:50:58
edit2Rapporteer  
Komt door al die duitsers
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 21, 2016, 14:07:16
edit2Rapporteer  
Dit is een belangrijke conclusie van deze natuurpartij, tegen de beweringen die de natuurbeheerders op de Slufter/Oostvoorne gebruiken tegen het kitesurfen aldaar.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 April 21, 2016, 14:15:24
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Matty wel eens gelijk zou kunnen hebben, al weet ik niet zeker of zijn reactie serieus bedoeld was, maar de ene vogelsoort is de andere niet.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 April 21, 2016, 14:22:58
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Matty wel eens gelijk zou kunnen hebben, al weet ik niet zeker of zijn reactie serieus bedoeld was, maar de ene vogelsoort is de andere niet.

Die vogels die op de slufter zitten, zitten ook op de zandmotor en vele andere plekken langs de kust. Echt niets bijzonders daar in vergelijk
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #6 April 21, 2016, 14:34:08
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Matty wel eens gelijk zou kunnen hebben, al weet ik niet zeker of zijn reactie serieus bedoeld was, maar de ene vogelsoort is de andere niet.

Die vogels die op de slufter zitten, zitten ook op de zandmotor en vele andere plekken langs de kust. Echt niets bijzonders daar in vergelijk
Het was als grapje bedoelt maar het zou idd wel kunnen dat de ene soort sneller schrikt geen idee.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 21, 2016, 15:47:27
edit2Rapporteer  
In de plaatjes hierboven gaat het over 'bontbekplevieren' en 'bonte strandvogels'.
Als ik het me goed herinner ging het bij de Slufter/Oostvoorne om de 'zwarte zee-eend'.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 April 21, 2016, 16:15:14
edit2Rapporteer  
De zwarte zee-eend zit in het Natura2000 gebied Zeeuwse Voordelta aan de zuidzijde van de Brouwersdam ( lees noordzijde Schouwen Duiveland)  In verhouding met de IHD's vormde het kitesurfen geen bedreiging.

Het is overigens wel zo dat de ene vogelsoort anders reageert op het kitesurfen dan de andere. Overigens zie ik op dit moment op het gebied van Natura 2000 / NB wetgeving in combinatie met het kitesurfen zorgelijke ontwikkelingen.

In de NB vergunning voor het kitesurfen @ Lelystad is er bijvoorbeeld sprake van een periodisering / verbod  in de maand mei. Dit geheel tegenstrijdig met de voortoets van bureau Waardenburg waarin wordt gesteld dat op deze locatie jaarrond GEEN negatieve verwachtingen zijn met betrekking tot eventuele verstoring. Dit zijn overigens openbare stukken voor een ieder toegankelijk en het is van de zotte dat daar vanuit de kitesurfwereld niets mee gedaan wordt. Temeer daar dit voor het kitesurfen negatieve jurisprudentie voor eventuele andere locaties creëert.........
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 April 21, 2016, 17:20:43
edit2Rapporteer  
Gelijk alle restricties mbt kitesurfers rondom de slufter, de zandbanken en autostrand intrekken mijnsinziens.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 April 21, 2016, 17:49:47
edit2Rapporteer  
Zo snel gaat het helaas niet Eagle-Jan  Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 21, 2016, 18:03:42
edit2Rapporteer  
Zo snel gaat het helaas niet Eagle-Jan  Grin
(even in de rol van advocaat van de duivel) hoezo niet? Als ze niks aan kunnen tonen, hebben ze toch geen poot om op te staan? Laat ze nou eerst maar met eens met harde bewijzen komen, voordat ze dingen verbieden. Wij hebben (als kitesurf gemeenschap) geduld gehad en ons begripvol opgesteld.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #12 April 21, 2016, 18:06:24
edit2Rapporteer  
Komt door al die duitsers

en de Belgen dan .........?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #13 April 21, 2016, 21:31:46
edit2Rapporteer  
We zijn net vogels.....de ene kiter reageert weer anders als de andere.... Grin
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #14 April 21, 2016, 22:10:02
edit2Rapporteer  
Leuk artikel en mooie spot!

's winters dan... Grin
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 April 21, 2016, 22:25:25
edit2Rapporteer  
Die vogels schrikken de eerste keer, de 2e keer kijken ze er naar om, de 3e keer negeren ze de kites compleet. Bij Schellinkhout zit in het weiland er naast altijd een gigantische zwerm vogels, die zijn echt niet bang voor kites hoor.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #16 April 21, 2016, 23:18:55
edit2Rapporteer  
Die vogels schrikken de eerste keer, de 2e keer kijken ze er naar om, de 3e keer negeren ze de kites compleet. Bij Schellinkhout zit in het weiland er naast altijd een gigantische zwerm vogels, die zijn echt niet bang voor kites hoor.
Er vliegt zelfs een Pino ertussen. Kan je nagaan.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 April 22, 2016, 15:56:23
edit2Rapporteer  
Slufter is een afvalbekken met zeer giftige producten: dat hebben de vogels waarschijnlijk al lang door dus blijven ze er weg.
Slufter is afgebakend met windmolens wat onrust brengt en gevaarlijk is (ja er vliegen vogels tegen de wieken en die vallen dan dood neer) en dat schrikt de vogels af.

Ik vermoed dat er een paar dwarsliggers zijn die niet kunnen hebben dat andere mensen zich vermaken met hun watersport en dat moet gedwarsboomd worden. Zeer asociale mensen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 April 22, 2016, 19:41:02
edit2Rapporteer  
Was het maar zo eenvoudig Eddy   Tongue
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #19 April 23, 2016, 09:39:42
edit2Rapporteer  
Die vogels schrikken de eerste keer, de 2e keer kijken ze er naar om, de 3e keer negeren ze de kites compleet. Bij Schellinkhout zit in het weiland er naast altijd een gigantische zwerm vogels, die zijn echt niet bang voor kites hoor.

Habituatie noemen wij biologen dat. Heel goed om kennis over deze habituatie effecten ook mee te nemen bij effect beoordelingen op spots.

Slufter Oostvoorne hebben Hans en Evan goed en constructief contact. Wie houdt zich met lelystad bezig?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 April 23, 2016, 10:09:55
edit2Rapporteer  

Habituatie noemen wij biologen dat. Heel goed om kennis over deze habituatie effecten ook mee te nemen bij effect beoordelingen op spots.

Slufter Oostvoorne hebben Hans en Evan goed en constructief contact. Wie houdt zich met lelystad bezig?

Ook wel adaptief vermogen genoemd. ( letterlijk niet helemaal een juiste vergelijking maar goed  Tongue )  Ik heb dit in mijn tijd als beroepsmilitair altijd op de verschillende oefenterreinen aan den lijve ondervonden.  In de hele discussie NB / Kitesurfen zou naar mijn mening op dit onderwerp een veel progressiever beleid moeten worden ingezet.  Voor Lelystad ben ik nu aan het kijken of daar iets met een zg "nulmeting" opgezet kan worden.

Op de locatie strand Horst heeft er een langdurige monitoringsperiode plaatsgevonden. Helaas  is deze monitoring , na opname kitesurfen in het beheerplan Natura 2000 gestopt. Wat zijn bijvoorbeeld nu de daadwerkelijke gevolgen van het kitesurfen waarvan "men"  zo hard beweerde dat deze zo desastreus voor de IHD's Natura 2000 zouden zijn? 

Gaan we kijken naar de vergunning zoals die er voor Lelystad ligt dan zijn daar ook merkwaardige zaken te lezen:
De voortoets met betrekking tot de IHD's Natura 2000 van bureau Waardenburg geeft aan dat er met betrekking tot het kitesurfen GEEN geen negatieve verwachtingen zijn. We zien nu echter wel een periodisering in de maand mei. Dit vanwege het broedseizoen van de visdief.

Als we dan ook nog eens zien dat de provincie Flevoland enorm investeert in de aanleg van de Markerwadden , waarbij er een enorm gunstige biotoop voor o.a. diezelfde visdief wordt gecreëerd en men tevens van de kitesurfers verwacht dit gebied ( overigens geheel terecht ) te respecteren dan kun je grote vraagtekens zetten bij de realiteit van de periodisering op de de beoogde locatie voor het kitesurfen.   
Genoeg werk aan de winkel dus........
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.