Habituatie noemen wij biologen dat. Heel goed om kennis over deze habituatie effecten ook mee te nemen bij effect beoordelingen op spots.
Slufter Oostvoorne hebben Hans en Evan goed en constructief contact. Wie houdt zich met lelystad bezig?
Ook wel adaptief vermogen genoemd. ( letterlijk niet helemaal een juiste vergelijking maar goed
) Ik heb dit in mijn tijd als beroepsmilitair altijd op de verschillende oefenterreinen aan den lijve ondervonden. In de hele discussie NB / Kitesurfen zou naar mijn mening op dit onderwerp een veel progressiever beleid moeten worden ingezet. Voor Lelystad ben ik nu aan het kijken of daar iets met een zg "nulmeting" opgezet kan worden.
Op de locatie strand Horst heeft er een langdurige monitoringsperiode plaatsgevonden. Helaas is deze monitoring , na opname kitesurfen in het beheerplan Natura 2000 gestopt. Wat zijn bijvoorbeeld nu de daadwerkelijke gevolgen van het kitesurfen waarvan "men" zo hard beweerde dat deze zo desastreus voor de IHD's Natura 2000 zouden zijn?
Gaan we kijken naar de vergunning zoals die er voor Lelystad ligt dan zijn daar ook merkwaardige zaken te lezen:
De voortoets met betrekking tot de IHD's Natura 2000 van bureau Waardenburg geeft aan dat er met betrekking tot het kitesurfen GEEN geen negatieve verwachtingen zijn. We zien nu echter wel een periodisering in de maand mei. Dit vanwege het broedseizoen van de visdief.
Als we dan ook nog eens zien dat de provincie Flevoland enorm investeert in de aanleg van de Markerwadden , waarbij er een enorm gunstige biotoop voor o.a. diezelfde visdief wordt gecreëerd en men tevens van de kitesurfers verwacht dit gebied ( overigens geheel terecht ) te respecteren dan kun je grote vraagtekens zetten bij de realiteit van de periodisering op de de beoogde locatie voor het kitesurfen.
Genoeg werk aan de winkel dus........