Info over kiten in Sant Pere Pescador (Rosas)

Paul

Juni 27, 2005, 21:52:05
edit2Rapporteer  
Effe het artikel uit de krant Arena van donderdag 9 juni 2005 (krant voor duitsers in deze regio)

Aiguamolls gestatten kite-surfen in empuraiabrava unt sant pere (Spanje)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gestern beschloss die direktion des naturschutzgebiets aiguamolls, dass man den zahlreichen wunschen von surfern nachgeben wude und diesen sommer das sogenannte kitesurfen an einigen stranden im einzugsgebiet des parks gestatten wurde. Bislang hatte man sich strikt dagegen gewehrt, diese nicht ganz ungefahrliche fur sportler, aber auch fur andere besucher der strande neue insportart zuzulassen. Im vorgangenen jahr wurde es sogar unter strafe verboten, den drachen fliegen zu lassen. Praktisch ohne einschrankungen konnen die kitesurfer nun am strand in der Nahe des campingplatzes in sant pere pescador am rubina strand in Empuriabrava und an der bocana zwischen empuriabrava und santa Margarida uber das wasser flitzen. Aber nicht jeder darf so ohne witeres sein brett auspacken als bedingung gilt ein nachweis uber einen erfolgreich absolvierten kurs im kitesurfen. Ohne diesen ausweis den man in diversen surfschulen ander costa brava mittels eines normalerweise zehnstundigen kurses erwerben kann, geht gar nichts. Man will von seiten der aiguamolls verhindern, dass ungeubte surfer schaden an menschen und auch der natur anrichten. Hinweisschilder werden darauf hinweisen und bei nichtbeachtung muss man sich auf eine hefige geldstrafe gefasst machen. Um mehr kontolle in die ganze angelegenheit zu bekommen werden regelmassig strandpatroullen streife gehen und ein hubschrauber wird darauf achten dass die verkehrsregeln auch auf dem meer eingehalten werden. Mit diesem beschluss sind empuriabrava und sant pere pescador zwei der ganz wenigen regionen an der costa brava die das kitesurfen uberhaupt gestatten. Dieser sommer ist quasi ein probelauf und je nachdem, wie sich die kitesurfer verhalten wird man entscheiden ob in den nachsten jahren das angebot fortgefuhrt wird.

Het viel me op dat er bijna geen kites zijn bij La balleno, dus daar is het wel lekker rustig. Bij de fluvia (naaktstrand was het ontzettend druk) Het was in het weekeinde zo druk dat het volgens mij onmogelijk was om te controleren.

Bijlage
Foto is van zaterdag om 7 uur s'avonds toen het rustig was. Om 4 uur was het topdrukte. Foto is genomen vanaf het strand bij Lamfora in de richting van Empuriabrava. Je ziet de kiters voor de fluvia en bij het naakstrand.

Groet,
Paul
Bluecupra

Antwoord #1 Juni 27, 2005, 22:18:22
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben van 4 Juni tot afgelopen zondag op La Ballena Allegre 2 geweest. Wat je inderdaad zegt waren er door de weeks niet veel kitesurfers. In de weekenden waren er redelijk veel Spaanse kitesurfers.

De eerste twee weken heb ik rustig kunnen kiten buiten de kitesurfzone, nooit geen waarschuwing gehad of iets. De laatste week ben ik door een beveiligings medewerker gewezen op dat het niet mag waar ik bezig was. Om deze reden ben ik naar de kitesurfzone gegaan. Daar aan gekomen zag ik een stuk strand verdeeld in tweeen, één redelijk groot stuk strand afgezet speciaal voor de school van Club Mistral en er naast (naaktstrand) een smalle strook voor de "geoefende" kitesurfer. Vond het al een vreemde opzet omdat de wind in dit gebied bijna iedere middag uit zuid-oost tot zuid komt en je dus vertrekken moet door de lessende kitesurfers. Ook de ruimte die je hebt als geoefende kitesurfer is om te lachen. Als er vier kites liggen kan je er geen vijfde meer oplaten. Daarnaast lijkt het wel een duingebied/sahara met het verloop van het strand. Heb hier samen met vrienden nog staan praten met medewerkers van de Club Mistral om onze mening er over te geven. Uiteraard geven ze niets toe of iets. Wat ook opviel is dat een vriend van mij zijn kite oppompte in het gedeelte wat later bleek enkel voor de kitesurfschool bestemd te zijn. Het duurde ook niet lang voor een medewerker van de Club Mistral hem verzocht om naar het naast gelegen stukje strand te gaan. Na deze ervaringen kan enkel geconcludeerd worden dat de commerciele belangen van de Club Mistral hoger opwegen dan de vele enthousiaste kitesurfers op deze spot. In de tijd dat ik er was heb ik nooit klachten gehoord van badgasten toen wij buiten de kitezone starte en binnenkwamen. Veel mensen zaten te kijken hoe we bezig waren en kregen ook veel positieve reacties. Was zelfs een groep duitsers op leeftijd die iedere keer als we de lucht ingingen luid zaten te juigen, was echt gaaf om mee te maken.

Daarnaast was de zee en het strand in de periode dat wij er geweest zijn gewoon leeg. Snap daarom alle ophef niet van de camping om je zo nodig naar de kitezone te krijgen/verwijzen. Daarnaast is het ook zo dat het strand openbaar is en je dus kunt stellen dat het camping personeel niets te vertellen heeft over het strand. Gezien het aantal Spanjaarden die daar de hele zomer verbijven en echt altijd buiten de kitezone varen valt het volgens mij wel mee met de (politie) controle's.

Hebben daarom na deze ene keer geweest te zijn in de "kitezone" de rest van de vakantie gewoon buiten de zone gevaren. Hebben op deze ene waarschuwing ook niets meer vernomen van het campingpersoneel. Als alles goed verloopt zullen we medio/eind Augustus voor nog een 14 dagen terug gaan.  Joepie

Jeffrey
andy
Moderator

Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Juni 27, 2005, 22:34:02
edit2Rapporteer  
Ik weet niet zeker of die Fransman nog steeds de eigenaar is van de kiteschool bij La ballena, maar vorig jaar heeft hij me verteld dat hij veel voor vergunningen betaald. Je mag daar namelijk alleen kiten met een vergunning, en hij betaald die voor zijn school en voor alle kiters daar. Zo was het in ieder geval vorig jaar.
guest
Gast
Antwoord #3 Juni 27, 2005, 23:45:30
edit2Rapporteer  
He Jeffrey,

Hoeveel dagen heb je wind gehad?  en met welke kite heb je dan gevaren?

Ik was op Las Dunas in de eerste week van juni en heb3 van de 7 dagen redelijk goed kunnen varen..

1 dag wind uit zuid-oost en 2 dagen wind uit het noordoosten.

Ivo.
Ondabeach

Antwoord #4 Juni 27, 2005, 23:46:13
edit2Rapporteer  
Ja die Fransman is de eigenaar en verdedigd zijn stukje met hand en tand. Vorig jaar wilde die dat we oprotte van zijn strand en ging toen met onze surf gear aan de haal. We zijn op hem afgestierd en hem vriendelijk nog dringend verzocht om van onze spullen af te blijven. Bob (2,05 m lang) 110kg schoon aan de haak had hem al beet.    (angry_kitesmiley) Hij wist niet wat hem over kwam en biede zijn exuses aan! Ik had het nakijken met m'n blauwe gipspoot.
Spontaan nam een medewerker van hem op staande voet ontslag. Deze vondt ook dat je niet zo met mensen en diens spullen om kon gaan.
Bij de directie aangekomen kregen we gelijk en dumpte de klacht bij hem.

Nu hebben ze dus een iniminie zone gemaakt en dat maakt de situatie er niet veiliger op.

Ik ben benieuwd begin september zitten we er weer.. alleen dan zonder gips.. yesssss!
walker

Antwoord #5 Juni 28, 2005, 09:15:37
edit2Rapporteer  
Club Mistral is toch die club die voor ballena alegre 2 ligt? De kite zone die ze daar vorig jaar eind augustus hadden was groot genoeg om te starten en te landen voor meerder kites, alleen de vertrek zone was slechts 50 meter.
Ik baal wel als ik al deze discussies hoor, heb er namelijk gereserveerd voor 14 dagen, als ik dat niet had gedaan had ik nu als nog naar een andere en betere plek gezocht in frankrijk, spanje of portugal. Wie heeft suggesties voor volgend jaar (moet ook goed zijn voor beginners, mijn vriendin gaat dan ook het water op)
Paul

Antwoord #6 Juni 28, 2005, 11:18:00
edit2Rapporteer  
Even wat details, ik heb 7 keer kunnen varen in 20 dagen. 5x met een 12m2 en 2 keer met 16. Ik heb niet alle dagen gevaren aangezien ik dan op excursie was.

Paul

Antwoord #7 Juli 02, 2005, 23:13:52
edit2Rapporteer  
voor de mensen die naar rosas gaan, toch maar een wetsuit mee.

http://reiskrant.nl/reiskrant/reisnieuws/22351571/Kwallenoverlast_aan_de_Costa_Brava.html

Kwallenoverlast_aan_de_Costa_Brava
naish23

Geen avatar

Antwoord #8 Juli 02, 2005, 23:26:04
edit2Rapporteer  
Als die foto begin juni genomen is toen het "rustig" was ben ik benieuwd hoe druk het in juli en augustus overdag is! Ik vertrek volgende week gelukkig naar mijn windzekere, rustige spot in Italie....
bce

Antwoord #9 Juli 03, 2005, 09:43:10
edit2Rapporteer  
In het weekend heb je vooral dergelijke toestanden dan komen er veel uit Barcelona om te varen. Vorig jaar was het ook zo en kon je beter iets anders plannen in het weekend. In de week viel het heel goed mee.
Bluecupra

Antwoord #10 Juli 03, 2005, 11:41:28
edit2Rapporteer  
He Jeffrey,

Hoeveel dagen heb je wind gehad?  en met welke kite heb je dan gevaren?

Ik was op Las Dunas in de eerste week van juni en heb3 van de 7 dagen redelijk goed kunnen varen..

1 dag wind uit zuid-oost en 2 dagen wind uit het noordoosten.

Ivo.

Sorry voor de wat late reactie. Ik ben er van zaterdag 5 juni tot zondag ochtend 26 juni geweest. Heb het aantal dagen dat ik heb kunnen varen niet exact bijgehouden. Als ik er aan terug denk heb ik van de drie weken maximaal 3/4 dagen niet kunnen kiten. Dit ivm teveel of te weinig wind. In de tijd dat ik er geweest ben heb ik het meest gevaren met mijn X4 16 en 12. Een dag hadden we de restantyen van de "tramontana" heb toen mijn X4 8 gebruikt. Al met al dus aardig kunnen varen. Zoals andere ook geschreven hebben in dit topic is het er verre van veiliger geworden door de genomen maatregelen. Ga zelf waarschijnlijk augustus of september nog even terug voor twee weken, kan niet wachten, blijft gewoon een super spot! Wat mij ook opviel is dat de eerste 100 mtr ondiep water is. Dit stuk is in tegenstelling tot voorgaande jaren stukken meer geworden. Echt ideaal voor de beginners en het oefenen van nieuwe tricks

Jeffrey
Paul

Antwoord #11 Juli 03, 2005, 16:12:09
edit2Rapporteer  
Jeffry,

Ik ik ga ervan uit dat je 100 meter ondiep bij camping la balleno bedoelt, aangezien op andere spots bij de fluvia en bij la rubina het behoorlijk snel diep werd. Bij de fluvia had je een kleine zandbank 50 tot 100 meter buiten de kust waar je kon staan.

Groet,
Paul
Rowin

Antwoord #12 Juli 03, 2005, 18:52:34
edit2Rapporteer  
abooo,, net zo druk.. ik was er vorig jaar rond die tijd.. maar ik heb er nooit zoooo veel gezien.. meestal (max) 30 op water.

Gr.

Rowin
Bluecupra

Antwoord #13 Juli 03, 2005, 20:43:47
edit2Rapporteer  
Jeffry,

Ik ik ga ervan uit dat je 100 meter ondiep bij camping la balleno bedoelt, aangezien op andere spots bij de fluvia en bij la rubina het behoorlijk snel diep werd. Bij de fluvia had je een kleine zandbank 50 tot 100 meter buiten de kust waar je kon staan.

Groet,
Paul

Ik bedoel idd de kust voor de campiing La Ballena Allegre 2. Overal waar ik gezien heb tot ongeveer 100 mtr stadiep water

Jeffrey
Eddy Hangtime

Antwoord #14 Juli 05, 2005, 17:13:25
edit2Rapporteer  
He Peeps,

Ben eergisteren teruggekomen van de costa brava. Ik heb gezeten in Estartit en heb op verschillende plekken gekite. van de 8 dagen die ik er was heb ik 1 dag lekker kunnen varen met een 16m2 (maar ik ben ietsje zwaarder 89kg)... De andere dagen was er zo nu en dan een vlaagje zodat ik 15min kon varen de rest van de tijd net te weinig.  (angry_kitesmiley)

Ik heb zelf nogal wat spookverhalen gehoord, maar heb zelf geen last gehad van de politie...  Ik heb naar eigen onderzoek gedoogd gekite:

Tussen Estartit en Pals (op rustige plekken op het strand)
Bij huppelepup de Pesacatore
En bij het naaktstrand van Empuria Brava

Voor de zwaardere kiters onder ons vind ik het geen aanrader, maar ik kan net pech gehad hebben.  (huilen_kitesmiley)
Bluecupra

Antwoord #15 Juli 05, 2005, 19:44:09
edit2Rapporteer  
Denk dat je San Pere Pescador bedoelt (grinnik_kitesmiley)

Heb gelukkig zelf op de "aanwijzingen" van het camping personeel ook niets meegemaakt. Denk dat jij het gewoon niet getroffen hebt, als het weer er goed is heb je bijna elke dag een zuid/zuid-oosten wind. Moet zeggen dat ik dit jaar ook meer de 16 gebruikt heb dan andere jaren. Voorgaande jaren ging het rond 13.00 waaien, genoeg voor een 16. Rond 14.30/15.00 trok de wind aan voor een 12/8 om rond 17.00 af te nemen. Ga misschien nog twee weken terug of anders zeker volgend jaar weer  Joepie

Jeffrey
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #16 Juli 07, 2005, 19:36:24
edit2Rapporteer  
...en ik ga morgen rijden... loser
Claudia

Antwoord #17 Juli 07, 2005, 20:00:44
edit2Rapporteer  
sodeju, wat een drukte...als het inderdaad dan ook nog rustig was. Pfff no way dat ik daar ooit naar toe zou gaan op vakantie he. En wij maar klagen over drukte op Muiderberg haha.
Rowin

Antwoord #18 Juli 07, 2005, 20:13:01
edit2Rapporteer  
Kijk en leer van elkaar (tong_kitesmiley)

Dat komt er genoeg voor.

Er zijn een aantal dude's daar nu, check ook:

www.kitestyle.nl

Gr.

Rowin
Yannick

Antwoord #19 Juli 07, 2005, 20:17:40
edit2Rapporteer  
Dit rustig?  (geschokt_kitesmiley)
BIG AIR
Gast
Antwoord #20 Juli 07, 2005, 21:48:22
edit2Rapporteer  
Ik ben er de eerste 3 weken van Augsutus. Het blijft daar onduidelijk hoe het nou zit met de regels.

Het wordt de 4de keer en iedere keer is er iets, ga nu weer naar La ballena/ club mistral

hier nog wat foto's

http://home.tiscali.nl/travelreport/images/vak2005/album/index.html
zwafra

Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #21 Juli 08, 2005, 18:50:02
edit2Rapporteer  
Dit zijn de fanatiekelingen van de Guarda Civil , als je ziet ga dan maar snel van het water ..foto genomen voor de kust van La Ballena ,En ze waren op zoek naar Kitesurfers  ,Die werden allemaal van het water gehaalt ,dus wees gewaarschuwd!!
Rowin

Antwoord #22 Juli 08, 2005, 19:14:17
edit2Rapporteer  
paar foto's van sant pere pescador: (zelf gemaakt vorig jaar)

http://www.picturetrail.com/spanje5

Gr.

Rowin
Patrick B141
Gast
Antwoord #23 Juli 09, 2005, 08:43:02
edit2Rapporteer  
Betaald kiten in Ampuriabrava.
Tussen uitgang haven Ampuriabrava en haven Santa  Margarita, strand La Rubina is er een kleine kitezone van +/- 350 m. waar kite helemaal toegelaten is, tijdens de week-end kost het 15 € per dag per kiter, andere dagen is het free .
Kitezone naast camping Ballena2 kost het 8 € per dag maar wel alle dagen betalen.
In de buurt van camping Aquarius is er een kitezone waar nog niets te betalen is,
maar hoe lang blijft het zo ???
Groetjes
patrick
KiteDemon

Antwoord #24 Juli 09, 2005, 10:00:56
edit2Rapporteer  
Betalen om het water op te mogen..?? Wat een corrupte teringzooi daar!!
Er zijn wel relaxtere spots in Europa waar je niet hoeft te betalen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.