board specs

zagy

Juli 12, 2005, 18:52:13
edit2Rapporteer  
ik wil volgend seizoen een nieuw eboard kopen of laten maken.
In tarifa werd mij verteld dat alles nu een beetje tussen de 130 en de 135 zit, korter werkt met de hedendaagse trucs niet meer. Welke maat vaart ruben lenten eigenlijk? veel weinig flex en rocker? outline is redelijk recht van wat ik op de plaatjes kan zien.

Maar om nu een ideaal board te laten maken wil ik een paar dingen weten. Een tijdje geleden was ik nog helemaal into de oldschool, vaar daarom ook met x4. maar nu doe ik niets liever dan kiteloops(f16 lukt bijna) en unhooked etc. Ik wil volgend jaar misschien ook feul 2006 gaan varen. Mijn huidige board heeft redelijk veel flex, is 125 bij 38. Maar met mijn x4 16 heb ik het gevoel dat ik met dit board echt te weinig low end heb. Ik heb wel veel vin, maar upwind kom ik niet. Nu las ik ergens dat flex de performance en de pop omlaag haalt. Maar hoe zit dat precies? Ik weet wel dat flex er is om het een meer comfi board te maken, maar hoe krijg je bijvoorbeeld veel pop in een board?

hoe omschrijf je nou het board dat de beste performance levert. stijf, weinig rocker, gemiddelde outline en rond de 130 bij 38? of zit ik er helemaal naast?

Welk merk ik dan ga varen maakt me eigenlijk geen drol uit, maar ik wil gewoon een goed board waar ik bijna alles mee kan doen, toch nog de hoge sprongen houden, maar wel de nadruk op new school

Emiel

Antwoord #1 Juli 12, 2005, 19:08:40
edit2Rapporteer  
dan is een drive 125 top! ik vaar dit seizoen voor het eerst met een best boardje en DAMN wat een chill ding. hij is 125x38 zelfde als je nu hebt dus. flinke concave en behoorlijk ronde outline en niet heel veel flex. ik heb er 1,5 inch vinnen onder zitten en daardoor ligt ie lekker los op het water en die concave zorgt ervoor dat je tog nog goed hoogte kan lopen. bovendien is de print ubergeil
pads zijn tegenwoordig zwart btw, ik heb de oude.

Papa

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 12, 2005, 19:17:38
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook met de Drive 125. Board is wel wat stijf maar daardoor wel weer alng to houden vanwege concave. Heb er zelf 5cm brunotti vinnen eronder en hoogte lopen geen probleem (alleen nog met de feul maar dat ligt niet aan t board )
KiteDemon

Antwoord #3 Juli 12, 2005, 19:38:39
edit2Rapporteer  
Custom wordt op maat gemaakt speciaal voor jou!!(daarom heet het ook custom) Dus jij geeft aan wat jou wensen zijn, en de shaper bouwt iets wat aan jou wensen voldoet. Dus het heeft weinig zin om te vragen aan anderen wat voor jou het ideale board is. Dat zal je zelf moeten aangeven.
Dat flex de performance en pop naar beneden haalt is onzin. Het is maar net hoe het is toegepast in een board. Daarbij spelen nog veel meer factoren een rol zoals de flexverdeling, outline, breedte, lengte, rockerlijn, je eigen gewicht ect. Dit alles bij elkaar bepaald uiteindelijk het vaargedrag.
Maar ga eens met de Hoovahdudes Dennis en Peter babbelen. Zij weten wel raad hiermee.
zagy

Antwoord #4 Juli 12, 2005, 22:58:49
edit2Rapporteer  
kitedemon. Ik weet hoe het gaat met een custom, maar ik wil het zelf ook helemaal doorhebben voordat ik weer iets laat bouwen.
Concaaf zorgt er toch ook voor dat je board blijft plakken aan het water?
xray

Antwoord #5 Juli 12, 2005, 23:31:53
edit2Rapporteer  
Zagy, zonder dollen, probeer eens een Jaime Pro of Thorn. JP M bijvoorbeel heeft erg goede low-end maar popt als een gek en flext als het nodig is
Sake
Gast
Antwoord #6 Juli 13, 2005, 00:21:55
edit2Rapporteer  
Je ideaal board vind je alleen door verschillende boards uit te proberen.
Moet je zorgen dat een van die boards een JP M is.
Zou best eens kunnen dat dat je ideale board is  ThumpsUp
KiteDemon

Antwoord #7 Juli 13, 2005, 07:49:26
edit2Rapporteer  
kitedemon. Ik weet hoe het gaat met een custom, maar ik wil het zelf ook helemaal doorhebben voordat ik weer iets laat bouwen.
Concaaf zorgt er toch ook voor dat je board blijft plakken aan het water?

Onzin!! Ook hier geldt weer hetzelfde, het is maar hoe het is toegepast!! Het blijft de combinatie van de verschillende parameters. Concaaf zorgt dat je eerder planeert, betere grip hebt, en laat het board rustiger lopen, mits op de juiste manier toegepast.
Maar probeer een paar verschillende boards en je voelt de verschillen.
Zoals Ray al zegt; probeer eens een een jaime of Thorn. Jaime vlakke bodem met veel flex inde tips, en Thorn concaaf met veel flex in de tips. Plakken beide niet, en poppen als een tierelier.
xray

Antwoord #8 Juli 13, 2005, 09:46:34
edit2Rapporteer  
Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik de JP sneller vond dan de Thorn.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 13, 2005, 17:54:06
edit2Rapporteer  
veel flex= relaxed vaargedrag/makkelijk door chop/ minder pop/meer highend/kortere carves draaien

weinig flex= aggressief vaargedrag/ stuitert sneller/veel pop/minder highend

mooiste combi geeft een stijf centrum en flex in je tips(iedereen welbekend)
een concaaf zal je board altijd stijver maken, een te diepe concaaf zuigt zich vast bij je afzet.

newschooltricks zijn fullpower, ben je dit aan het leren, dan kan het lekkerder zijn een maatje kleiner op te kunnen zetten.

dus denk ook eens aan een deckie met veel lowend, je zult alleen altijd iets inleveren op je highend (board wordt breder) en wendbaarheid.

highend is deels op te vangen door meer flex

veel pop krijg je door volle tips(breder) en je juiste rebound in je tips (check snowboards of de duikplank in je zwembad!)
erg veel flex in je tips geeft minder pop( blijft toch spanning op je lijnen)
xray

Antwoord #10 Juli 13, 2005, 18:10:35
edit2Rapporteer  
Bouw je boards of zo Peter? ;-)
(R)Ikke

Antwoord #11 Juli 13, 2005, 18:23:36
edit2Rapporteer  
AMPeter Hoovah is het toch??
KiteDemon

Antwoord #12 Juli 13, 2005, 19:14:38
edit2Rapporteer  
Zagy, je hoeft niet helemaal naar Tarifa om een custom te laten bouwen.
zagy

Antwoord #13 Juli 14, 2005, 11:06:36
edit2Rapporteer  
nee tuurlijk niet, maar als je daar vaak komt, waarom niet..
nu neem ik zowiezo nog niks, maar als de 2006 stuff echt begint te komen stap ik over.
ik heb altijd iets tegen een JP, maar ga er toch maar eens mee varen met al die goede reacties.
En peter, hebben jullie ook boards in de test met de snowboardbouwwijze? Of hebben jullie er al een paar verkocht zodat ik die een keer kan testen. Iets in de smaak die ik zoek?
Ik heb het nog nooit gezegd, maar die KOI vind ik trouwens een heel gaaf board!!

thnx voor alle reacties!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.