windvenster, relaunch

devi

Berichten: 46
Juli 16, 2005, 02:26:18
edit2Rapporteer  
hallo kiters,

heb inmiddels al een paar keer geoefend met kiten. echt lang op de board staan is me nog niet gelukt. wel vele pogingen gedaan.
maar wat ik nog niet helemaal onder de knie heb is het waterstarten. hoewel het nu veel beter gaat dan een tijdje geleden (mede dankzij deze forum), heb ik het waterstarten toch nog niet helemaal onder de knie.

ik heb hiermee in het begin bijzonder veel moeite gehad, zelfs met veel wind lukte het me niet. inmiddels krijg ik het nu wel voor mekaar als er minstens een windkracht 4 staat. met minder wind lukt het me nog steeds niet, maar ik kom wel in de buurt.

maar ook met veel wind lukt het me enkel als de vlieger omslaat (dus op zn rug gaat liggen) en toevallig 1 tip ver omhoog staat. dan weet ik dat ik de powerlijn van de andere kant moet aantrekken om een mooie halve maan te krijgen. nogmaals dat kan ik alleen als toevallig 1 tip van de vlieger veel hoger staat en wind vangt. maar soms gebeurt het wel eens dat beide uiteinden van de vlieger even hoog staan. en dat midden in de windvenster.
ik kan dan doen en laten wat ik wil maar ik krijg er gewoon geen verandering in. ik loop van links naar rechts, ik trek aan een stuurlijn maar er verandert gewoon niets. de vlieger blijft op zn rug in de windvenster staan met beide uiteinden even hoog.

kort samengevat: 1* hoe krijg ik het voormekaar dat er maar 1 uiteinde van de vlieger wind vangt.
en 2* hoe kan ik de vlieger richting windvenster verplaatsen terwijl die op zn rug ligt. ik heb gewoon van alles geprobeerd maar dat lukt me niet.

de lijnen staan soms zelfs bijna haaks op de vlieger, maar toch blijft de vlieger eigenwijs in de zelfde richting van de windvenster ''kijken" met de beide tips  evenhoog en in de windvenster.
ik heb een naish v4 12m (4 lijns)


ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb kunnen formuleren. en dat iemand een antwoord voor me heeft.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #1 Juli 16, 2005, 06:42:07
edit2Rapporteer  
Wat je kan proberen is het volgende:

Als beide tips gelijk omhoog staan, met de kite recht downwind, trek je aan je linker STUURlijn. Ondertussen loop je naar rechts, tot de tip wind vangt. Door aan een stuurlijn te trekken, trek je de tip naar binnen, waardoor deze wind vangt.
Mocht dit niet genoeg zijn om wind te vangen, dan kan het ook helpen als je naar achteren loopt.


Succes
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #2 Juli 16, 2005, 09:23:06
edit2Rapporteer  
Om te beginnen zal je tube hard genoeg opgepompt moeten zijn (heeft veel invloed) Als je kite in het water komt dan wordt de hoofdtube altijd wat zachter door de afkoeling van het water. Er zal ook voldoende wind moeten (zeker als je in diep water ligt)
Voor de rest zie bovenstaande van LOTB alleen als je in diep water ligt dan zwem je naar een van beide kanten.
Maar bij voldoende wind dan zou de kite, zodra je een stuurlijntje aantrekt, en de tip vangt wind, gelijk naar de rand van het windvenster moeten kruipen.
Dus nog ff oefenen, de handigheid komt vanzelf. Maar ik raad je wel aan dit ook in dieper water onder de knie te krijgen.
zagy

Berichten: 804
Antwoord #3 Juli 16, 2005, 23:45:45
edit2Rapporteer  
ik heb hetzelfde. soms blijft mn kite ook gewoon eigenwijs liggen.
Dat vangt die na een tijdje wind maar valt die weer op het water(x4 16 met weinig wind).
de truc is dan idd om toch te proberen dat een tip wind gaat vangen door aan een lijn te trekken. Zorg dat er dan genoeg spanning op de lijn staat, dus naar achter lopen of zwemmen of de lijnen gewoon verder inhalen.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #4 Juli 17, 2005, 13:00:48
edit2Rapporteer  
je moet idd aan de stuurlijn trekken, niet aan de powerlijn..

en de "waterstart" is trouwens dat je weg kan surfenmet je board & kite, "relaunchen" is dat je je kite weer vanaf 't water kan starten (dacht ik)
Wat je ook kan doen om makkelijker te kunnen relaunchen is een 5e lijn systeem gaan gebruiken :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.