Leander
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
Gebruik even de zoekfunctie. Hier is al hel veel over gezegd. Allemaal positif overigens. Gebruik wel een y lijn, anders heb je niet de voordelen van meer depower.
|
|
|
rikjonker
Berichten: 258
|
Leander, wat je zegt is naar mijn mening niet waar. Ik vaar zelf met een vijfde lijn rechtstreeks naar de bar. Ik kon mijn 14 met vierlijnen houden tot 23 knopen, nu met vijfde lijn tot 25 knopen. Ook met een directe vijfde lijn, fixeer je je boog van je leading edge, betekent wel dat er altijd iets spanning op je vijfde lijn moet staan. Omdat je niet wil dat de low end van de kite wordt beinvloed, moet de vijfde lijn niet gespannen staan bij weinig wind. Dus als je je vijfde lijn direct van je Le naar je bar hebt, moet je ervoor zorgen dat je vijfde lijn pas op spanning komt als je op 90-95% van je bovenbereik van de vlieger komt wanneer hij met vierlijnen wordt gevlogen. (note bij harde wind wordt je kite steeds U-vormiger) Gebruik even de zoekfunctie. Hier is al hel veel over gezegd. Allemaal positif overigens. Gebruik wel een y lijn, anders heb je niet de voordelen van meer depower.
|
|
|
Leander
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
Leander, wat je zegt is naar mijn mening niet waar. Ik vaar zelf met een vijfde lijn rechtstreeks naar de bar. Ik kon mijn 14 met vierlijnen houden tot 23 knopen, nu met vijfde lijn tot 25 knopen. Misschien wat teveel hamburgertjes gegeten? Wat je zegt klopt, maar met een Y-lijn kan je makkelijker je 5e lijn fixeren. Je kite blijft mooier zijn vorm behouden en wordt daardoor bij depoweren meer omgeklapt. Dit kun je met een losse 5th niet zo makkelijk bereiken.
|
|
|
rikjonker
Berichten: 258
|
Nee hoor, ik weeg zelfs iets minder, constant zenuwwachtig op de wind zitten wachten , houdt je slank. Maar ik ben het met je eens dat een y-opstelling beter is, het enige punt dat ik wou maken is dat een directe lijn wel degelijk je bovenbereik iets groter maakt, mits je hem goed afstelt. Leander, wat je zegt is naar mijn mening niet waar. Ik vaar zelf met een vijfde lijn rechtstreeks naar de bar. Ik kon mijn 14 met vierlijnen houden tot 23 knopen, nu met vijfde lijn tot 25 knopen. Misschien wat teveel hamburgertjes gegeten? Wat je zegt klopt, maar met een Y-lijn kan je makkelijker je 5e lijn fixeren. Je kite blijft mooier zijn vorm behouden en wordt daardoor bij depoweren meer omgeklapt. Dit kun je met een losse 5th niet zo makkelijk bereiken.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
De Y-lijn zorgt er idd voor dat de vorm wat stabieler is. Zonder de Y-lijn kunnen de tips aan de LE nog steeds naar buiten gaan staan bij insturen en poweren van de kite, vervorming dus. Maar ook zonder de Y-lijn werkt het prima.Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je de werking van een 5e lijnsysteem met Y-lijn een beetje begrijpt dan kan dit een oud model kite alleen maar ten goede komen. Dus betere stabiliteit, betere draaisnelheid, betere depower en herstartgemak. Daarbij kan je je kite ook tunen op meer of minder power d.m.v. de neuslijn strakker of losser te zetten. Hoe strakker hoe minder power. Maar moet wel zeggen dat de kite het lekkerst vaart in de losse stand. Hoe srakker de neuslijn, hoe "sponziger" het gevoel op de bar en van de kite.
|
|
|
rikjonker
Berichten: 258
|
Nog meer mensen die hun ervaringen willen delen?
|
|
|
surfknar
Gast
|
Ik gebruik een zelfgemaakte 5e lijn (met Y-sprong) op mijn wipika hydro+ 2003 12m2. Bevalt me prima, maar ik weet niet hoe hij zou vliegen met 4 lijnen.
Met de 5e lijn is de drempel voor het gebruik van de QR heel laag. Na gebruik van je QR kun je namelijk binnen een paar minuten weer kan herstarten zonder dat je lijnen in de war zitten. Voor mij is dat als betrekkelijke beginner een belangrijk veiligheidsvoordeel.
|
|
|
DaRipper
Berichten: 370
|
probeer gewoon antwoord te geven op de vraag en je antwoord te onderbouwen!!
gr. mod-3
|
|
|
surfknar
Gast
|
Ik dacht dat hij vroeg naar ervaringen en ook naar het herstarten
|
|
|
DaRipper
Berichten: 370
|
bedankt mod 3 voor deze correctie, vind je het gek dat het weer rustiger wordt op dit forum?!
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
Kan mij geen herstart meer voorstellen zonder 5e lijn. Heb een retro kit erop gezet en werkt perfect net zoals op de Aero II. High end, veiligheid en gemak zijn top!
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
Same to me met mijn 5th op de ARX. (11,5 & 15,5) De waterherstartbaarheid, depower en de niet twistende safety zijn helemaal top, alleen lowend slaan ze ietsje later aan, maar dat weegt niet op tegen alle voordelen. Applausje voor Erik's beschrijving..
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Op mijn 2001 AB 8.4 ook niets dan positieve gevolgen, incl. de katrolletjes. Jellyfish-en is nagenoeg verdwenen en blijft met bar los rustig boven me staan. Het degradeerd mijn fuel 14 2002 wel behoorlijk (zie mijn topic elders op het forum). suc6 wouterb
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
de wipika AB was berucht vanwege 't jellyfishen maar met 5th verdwijnt dat idd bijna helemaal, m'n airblasts werden totaal andere kites met 5th (veel stabieler, meer depower, geen jelly'en, betere vliegeigenschappen)
Datzelfde geldt trouwens voor de wipika AMP, die heeft ook wat kuren die veel minder worden met 5th (de tips klappen dubbel met 4-lijns in overpowerde condities)
|
|
|