ErikB
|
Tweedehands Cabrinha's vliegen je ook om de oren voor spot prijzen. En voor mijn eigen Rhino's vraag ik ook niet al teveel. Je moet het zo zien van alle kite merken is het na een jaar voor ongeveer de helft te koop van de nieuw waarde. Waar je wel veel op moet toe leggen als je weer wil verkopen dat zijn merken zoals een Monkey kite,Best kite's,Takoon,Liquid force,Globe rider,JN kite's en nog een paar andere joki bokie merken.Daar zit Slingshot niet bij en ook niet Fone. Alhoewel Fone zit er ook bij, alleen de boardjes zijn goeh. Sorry als ik een paar mensen teleur stel omdat ze juist zo'n kite hebben. (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
bignelis
|
SS en Fone zijn idd niet de kites waar je veel op inlevert, de merken die erikkie noemt zijn idd wat grotere afschrijvingen op van toepassing. Wat een erg grote rol speelt is de wet van vraag en aanbod. Een van de bekende merken kan je altijd nog wel 2e hands kwijt, er is veel vraag naar. De overige merken iets minder. Die worden over het algemeen gevaren door mensen die er specifiek voor kiezen, dus vaak nieuw kopen. Een 2e hands setje wordt toch vaker gekocht door mensen die nog niet een specifieke smaak hebben, buiten de grote merken.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
En als straks de Cabrinha Crossbow vrij te verkrijgen is? Als de hype echt waar is (ik ben nog niet 100% overtuigd, maar nog niet in mijn handen gehad) dan zullen de prijzen van de "conventionele" tubekites behoorlijk dalen...
|
|
|
peterb
|
Koop de kites gewoon overjarig, scheelt je dus ongeveer de helft en bij verkoop lever je maar weinig in en kun je het jaar erop gewoon weer nieuwe overjarige kites kopen. Nieuwe modellen zijn niet altijd per definitie beter!!!! bv. x2 naar x3 bij naish etc. De merken brengen net als in de windsurfsport elk jaar weer nieuwe modellen uit om ons te verleiden tot een nieuwe koop. En je snapt natuurlijk wel dat elke nieuwe kite natuurlijk hoger springt, meer hangtime heeft, langer te houden is, lichter is, stabieler is, sterker is etc....... Ik zou zeggen kijk maar eens de reviews van de hellfish.
Grootste innovatie van de afgelopen jaren is het 5e lijns systeem. En ook deze functioneert prima op oude kites, zoals mijn "oude" aero2. Je weet wel die kite waar Adam Koch nog steeds officieuze hangtime record mee heeft staan en die nog prima vaart!
|
|
|
bignelis
|
Wake kiter, Dat hangt ervan af of de prijzen van de CC doen. Als die 2e hands ook top of the market blijven weet ik niet of de rest van de kites in prijs zoveel zal dalen. Immers, al jullie topkiters hebben ook leren kiten met de "conventionele" kites, dus al die supertrucks zijn wel do-able met "oude rommel". ;-) Ik denk dat het voor de minder ervaren kiters met geen superbudget de CC nog ver weg is. Er rijden immers op de weg ook nog oude dieseltjes rond (die nu met zonnebloemolie weer goedkoop zijn) terwijl hybride autos al lang een uitkomst bieden voor hoge brandstofprijzen en vervuiling....maar ja...de prijs he....
|
|
|
Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Voroal slingshot worden extreem hoge prijzen voor gevraagd. Ook voor caution (vraag me af of ze dat krijgen) daaronder volgen merken als naish, north, cabrinha. De rest zal er een beetje onder vallen. Best krijg je geen drol voor terug, maar zal procentueel gezien niks schelen met de andere merken.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Kijk toen 4 lijns kites op de markt kwamen. De kites die niet omgebouwd konden worden naar 4-lijns daalden hard in waarde.
Maar idd. zijn de huidige kites gewoon goed, en we kunnen er al jaren prima mee varen. Ik denk ook niet dat het veel zal schelen als de Crossbow op de markt komt. Maar ik heb wel het idee dat een flink aantal mensen gaat overstappen.
Ik koop ook altijd overig spul, scheelt zoveel in prijs. En ze zijn ook al een jaar getest. Dus je weet wat je koopt
|
|
|
Mick
Gast
|
Als je een nieuw modal kite koopt dan betaal je gewoon de hoofdprijs. Je zal zien dat je in hetzelfde jaar al aanbiedingen tegenkomt die rond de 30-40% goedkoper zijn voor dezelfde nieuwe kite (helemaal als er alweer een opvolger wordt uitgebracht) Kites lijken onderhand wel PC's je koopt hem nieuw maar na een half jaar is er alweer iets nieuwers. Ik schat dat een kite van 2/3 jaar oud veel minder in prijs zal dalen dan in het begin. Mits je natuurlijk voor een gerenomeerd merk kiest.
|
|
|
Garmt
|
Tweedehands Cabrinha's vliegen je ook om de oren voor spot prijzen. En voor mijn eigen Rhino's vraag ik ook niet al teveel.
Je moet het zo zien van alle kite merken is het na een jaar voor ongeveer de helft te koop van de nieuw waarde.
Waar je wel veel op moet toe leggen als je weer wil verkopen dat zijn merken zoals een Monkey kite,Best kite's,Takoon,Liquid force,Globe rider,JN kite's en nog een paar andere joki bokie merken.Daar zit Slingshot niet bij en ook niet Fone. Alhoewel Fone zit er ook bij, alleen de boardjes zijn goeh.
Mwa... weet niet of dat helemaal correct is. Voor bijv. Monkey of Best kites betaal je in eerste instantie al geen ruk dus zou de afschrijving juist mee kunnen vallen. Een 'oude' kite is gewoon ongeveer EUR250-500, afhankelijk van de leeftijd en hoe compleet-ie is. Of dat nou een Rhino04 of een Nemesis 2004 is scheelt verhoudingsgewijs minder dan met een nieuwe kite. Voorbeeldje: Neem nou bijv. een Nemesis 2004 14m, te koop op surfspullen.nl voor EUR525. Is _niet_ de helft van de nieuwprijs!
|
|
|
Buur
|
Ha ha... net als of naish en cabrina DE betse kites zijn......... Ik zie verschillende mensen met de "slechte" merken dikker varen dan de mensen met de "goede" merken.. waarde van de kites dalen per jaar met ongeveer 250-300 euro.....maar als je je spullen op een verzadigde markt kwijt wilt, zul je nog verder met de prijs moeten zakken, dat is meer het probleem. ook de shops dalen vaak met de prijs als modellen verjaard zijn. en daar zul je als particulier altijd onder moeten zitten.
|
|
|
Leander
|
Voorbeeldje: Neem nou bijv. een Nemesis 2004 14m, te koop op surfspullen.nl voor EUR525. Is _niet_ de helft van de nieuwprijs!
Die zag ik ook ja!! dat is ongeveer 125 % van de nieuwprijs haha.
|
|
|
Garmt
|
Ik zie verschillende mensen met de "slechte" merken dikker varen dan de mensen met de "goede" merken..
Ik was vorig jaar in Nieuw-Zeeland en heb daar vrij duidelijk ingewreven gekregen dat het NIET om de kite gaat... Ik kwam met m'n Airblast uit 2003 aanzetten en had de nieuwste op het strand! Alleen maar Aero I, Rhino 02, ARX, AR.9, 'n enkele keer de allereerste modellen van Best en zulk oud spul dat ik niet eens wist waar 't ooit vandaan gekomen was. En jawel, zonder uitzondering handlepassten en golfsurften ze me allemaal voorbij.... Ik heb daar nog aan een heel strand vol kiters verteld dat we in Europa zoiets als de 5e lijn kennen. Dat vonden ze daar al helemaal nieuwerwets geneuzel... Doet me trouwens denken aan dat boek van Lance Armstrong: It's not about the bike! (moet ik zeggen, ik wil altijd 't nieuwste van het nieuwste)
|
|
|
wouterb
|
des te groter is de kick, met die ouwe meuk alles en iedereen wegvaren!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Idd! Snelheidsrecords en vooral hangtime record zijn gedaan met redelijk oude kites. Geen kite van de afgelopen 2 a 3 jaar hebben deze records verbroken.
Nieuwere kites zijn makkelijker te vliegen, zijn vergevingsgezinder en hebben meer depower, voor de rest beulen Aero II en Naish X3 nog net zo hard. Of Rhino II......enz...enz
|
|
|
redstar
Gast
|
OKe wat de afschrijving betreft maakt het dus niet veel uit.
Ik ga denk toch kiezen tussen een Nitro 05 12 m2 en een Fone dream 05 12m2.
Wat zijn de voornaamste verschillen tussen deze kites.
|
|
|
Silversurfer1
|
crossbow is qua vleigereigenschappen niet zoveel beter dan conventionele kites denk ik maar met name op puntje safety en depowerbereik wel.
@ leander; slingshot diesel is een van de goedkoopste a merk kite op de markt.
|
|
|
Leander
|
@ leander; slingshot diesel is een van de goedkoopste a merk kite op de markt.
Ik had het over de prijzen op de tweede hands markt en daar staat slingshot toch volgens mij bijna aan de top. Er worden er ook niet echt veel aangeboden.
|
|
|
tom_beul
Gast
|
Dat heeft een reden!
Slingshot rocks! je betaalt mischien wat meer voor maar dan heb je echt wat!
|
|
|
Robert K
Gast
|
Idd! Snelheidsrecords en vooral hangtime record zijn gedaan met redelijk oude kites. Geen kite van de afgelopen 2 a 3 jaar hebben deze records verbroken.
Maar er worden ook geen hangtime wedstrijden meer georganiseerd! In ieder geval niet meer bij de PKRA.
|
|
|
WIMPIII
|
@ ericR4. Ik weet niet wat je bedoelt met joki koki merken. Dat je Best en Monkey onder 1 hoedje schaart kan ik me voorstellen vanwege de lage prijs. Maar JN en Liquid Force horen hier zeker niet bij. De spectrum II kwam heel goed uit de test bij Acces en wordt overal goed ontvangen. Over Best hoor ik ook niet echt slechte berichten trouwens. Wat afschrijving betreft ken ik maar een merk waar minder dan 50% op toegegeven wordt na een jaar en dat is Flysurfer. En dan spreek ik uit eigen ervaring
|
|
|