vet hard

Flyer
Gast
Augustus 01, 2005, 16:07:19
edit2Rapporteer  
Moge,

Ik ben een paar seizoenen aan het kiten en dat gaat best chill.
Maar vaak bij iets hardere wind heb ik snel moeite om mijn board gekant in het water te houden, vaak gaat ie dan wat klapperen en klap ik net zo hard de golf in.
Hebben jullie dat nou ook, want ik vaar dan bv met een 12.2 en dan komt een ander met 14 m2 gewoon langsvaren of er niets aan de hand is.
Ik vraag me af waar het is zit. Mijn kite zet is dan soms een paar meter boven het water, ik hang ver naar achteren, voorste been gestrekt, achterste iets meer gebogen....en toch ga ik harder en harder

Best leuk om hard te gaan maar hoe houden jullie dat onder controle????
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Augustus 01, 2005, 16:13:04
edit2Rapporteer  
Probeer als je vaart de snelheid niet te hoog te laten komen, dus telkens een stukje varen en dan heel hard je board eruit remmen. (dit doe je door je gewicht te verplaatsen naar je achterste voet.) Je laat je dus helemaal in je trapeze zakken en duwt je board bijna haaks op de wind. Je haalt dan de snelheid uit je board en je kite schiet dan wat verder naar voren en je hebt weer minder power in je kite. Dit herhaal je telkens. Dit is echt voor zwaar overpowerde omstandigheden en lekker varen is er dan niet bij, maar je kan dan tenminste controle houden.
Probeer gewoon voor bij het doorvaren de snelheid niet te hoog te laten komen, zodat je de controle houdt. Verplaats je lichaam naar achteren en zet veel druk op je acterste been met een gestekt voorbeen.
Gewoon blijven proberen en oefenen.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #2 Augustus 01, 2005, 16:13:41
edit2Rapporteer  
Nog harder je achterste been het water in duwen. Dan wordt je board en ook je kite verder upwind gedwongen. Er zijn natuurlijk grenzen maar met wat meer kracht kom je een heel eind.
pollepel

Berichten: 271
Antwoord #3 Augustus 01, 2005, 16:20:03
edit2Rapporteer  
Het kan ook een klein beetje aan je board liggen. Bijvoorbeeld met een sk8 vaar ik veel lekkerder met harde vlagerige wind dan met mijn RRD humansize.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #4 Augustus 01, 2005, 16:50:23
edit2Rapporteer  
sk8 -> scherpe rail, weinig volume / RRD hz -> meer volume, toch?
een beetje mutant heeft ook veel volume en een minder scherpe rail maar ze schijnen fantastisch hoogte te lopen.
Is dat dan puur aan de vinnen te danken?
zo ja, dan doet ie dat in z'n 'achteruit' dus niet of nauwelijks meer, hoogte lopen dus. Klopt dat?
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #5 Augustus 01, 2005, 17:00:42
edit2Rapporteer  
Grappig, daar heb ik ook wel eens last van, te hard gaan.


Het eindigde altijd met een aardige smakker....

maar goed, harder kanten dus....top bedankt voor de tip!
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #6 Augustus 01, 2005, 17:04:42
edit2Rapporteer  
als het echt heel hard wordt.. gewoon hele tijd remmen.. Alleen rem je dan niet maar loop je gigantisch hoogte... En ik doe dan meestal ook mijn kite zo laag mogelijk. zo heb je meer grip op het water.. dus kan je harder kanten... zo kan je dus bijna liggen.!! zeg maar...en soms als 't hard is even remmen met je reet in 't water
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #7 Augustus 01, 2005, 17:06:11
edit2Rapporteer  
Heb hetzelfde probleem. Zeker bij flinke golven best irritant want je maakt dan flinke klappers.
ThomasC

Berichten: 253
Antwoord #8 Augustus 01, 2005, 17:30:07
edit2Rapporteer  
Smaller board doet ook wonderen.
AnalogePixel

Berichten: 249
Antwoord #9 Augustus 01, 2005, 18:17:35
edit2Rapporteer  
Volgens mij heeft iedereen daar wel eens last van ...
Maar soms kan je 'm gewoon niet meer houden, hoe hard je ook kant. Smiley
Dan wordt het eens tijd voor een kleinere vlieger.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #10 Augustus 01, 2005, 19:04:58
edit2Rapporteer  
kan idd heel goed aan je board liggen!
bij een dikke rail heeft je board bij meer power de neiging te gaan klapperen.
is dat het niet, dan een buttslam maken...
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #11 Augustus 01, 2005, 19:21:53
edit2Rapporteer  
korter breder board met een scherpe rail
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #12 Augustus 02, 2005, 08:38:52
edit2Rapporteer  
Sjors,
Is een breeder board niet juist moeilijker te kanten?
Je hielen staan verder van de rail, en dus kast het meer kracht om je plank scheef te zetten, lijkt mij.
Breed planeert wel makkelijker in weinig wind door het grotere oppervlak.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Augustus 02, 2005, 08:46:30
edit2Rapporteer  
Ik denk dat sjors een typfout heeft gemaakt.
Een korter en SMALLER board is langer te houden, omdat je meer druk op je hielen kan geven, omdat je hiel meteen op de rail staat zoals wouterb zegt.
matman

Berichten: 95
Antwoord #14 Augustus 02, 2005, 08:56:51
edit2Rapporteer  
Ik ben ook een beetje aan het klooien om de snelheid eruit te kunnen halen en de vlieger meer upwind aan de rand van het windvenster te krijgen. Op strak water met een constante wind GEEN enkel probleem. Maar hoe hoger de golven en vlageriger de wind hoe kl#@t*riger. Maar wel kicke als je er dan doorheen komt. Maar je board remmen (harder kanten) is volgens mij de beste optie en je kite depoweren, zodat je vlieger zoveel mogelijk aan het eind van het windvenster staat.

So much to learn Joepie, so little time (huilen_kitesmiley)
Cesso

Geen avatar

Berichten: 122
Antwoord #15 Augustus 02, 2005, 22:12:15
edit2Rapporteer  
wat ik doe als het mij te hard gaat dan rem ik mij af door mijn voorste hand in het water te houden  en dat remt enorm af en heb je weer voldoende controle
THEGREEN

Berichten: 683
Antwoord #16 Augustus 02, 2005, 22:18:38
edit2Rapporteer  
Jah en dat werkt?  loser Ik heb er ook een beetje last van, dus bedankt voor de tip, ik ga het gelijk uittesten morgen  (hangloose_kitesmiley)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.