ERvaring met JN Prima Donna.

Pele1
Gast
Augustus 11, 2005, 23:12:11
edit2Rapporteer  
Ervaring JN Prima Donna 9, 12 en 16.

Ik zie te weing prima donna’s op het water en vroeg me af of dat te maken heeft met het fenomeen onbekend maakt onbemind. In verschillende testen is men uitermate te spreken  over JN’s Prima Donna. Om het onbekende wat weg te nemen schrijf ik mijn ervaring hieronder op!

Mijn level en stijl. Ik ben nu twee jaar aan het kiten. Rijd op binnenwater en op zee, golf rijden is mijn ding, verder backloops en air pakken, de eerste backloopkiteloops zijn inmiddels ook geland.

Mijn vorige kite’s waren Wipika amp 12 en 16 en wipika matrix 8,5. Een gaasstra gxr 12 meter heb ik daarvoor nog gehad. Een paar keer heb ik met X4 naish gevaren.

Toen ik nog met mijn AMP’s vloog vond ik dat superkites. Veel druk en stuurde goed. Wel had ik altijd moeite in het overpowerde bereik, dan werd ik wel is van mijn kant of heel hard downwind meegetrokken. Via een vriend kon ik toen een keer in zo’n overpowered middag even met een Prima Donna 12 meter varen. Nou ben ik niet zo’n gast die gelooft in beter materiaal, maar toen ik met die kite het water op ging, dacht ik echt wat een verschil is dit.
Er zit veel gevoel op de bar en de depower is enorm. Ook als je even wat minder wind hebt trek je bar naar je toe en voel je de druk meeteen toenemen. In vlagen kan je je board het water in trappen en je ziet de kite meteen naar voren in het windvenster vliegen en de druk neemt meteen af. Het springen vond ik ook heerlijk. Doordat hij zeer snel stuurt is insturen en timen heel makkelijk, hij geeft veel hangtime en de landing kunnen superglad zijn.
Verder staat de kite tijdens het varen superstabiel en genereert hij veel druk. Het mooie van deze kite bijvoorbeel in vergelijk met een X4 is dat hij veel relaxter te varen is. De X4 is een superkite, heb er zelf heerlijke middagjes mee gevaren en de pull is echt enorm. Maar ook in vlagen blijft hij trekken, als je board het water in trapt vliegt ie wel een beetje naar voren in het venster maar hij zakt meteen weer terug naar de powerzone. Die kite die blijft dus echt trekken. Met de Prima Donna kan je vlagen veel beter opvangen en daardoor veel relaxter varen en dus langer varen. Qua springen vond ik qua hangtime geen verschil tussen de X4 en de Prima Donna terwijl je qua pull anders zou verwachten.
De 16 meter Prima Donna vind ik een heerlijke kite omdat hij aanvoelt als een kleiner kite. Bij de Prima Donna kite wordt gebruik gemaakt van extreem dunne struts die los liggen van het doek, ze zijn met het doek verbonden dmv een stuk doek, maar ze zijn er dus niet rechtsreeks opgenaaid zoals bij de meest kites. Hierdoor heeft de kite denk ik minder weerstand met name bij draaien en is hij in ieder geval een stuk lichter.Dit merk je met name bij het varen met de zestien meter. Hij draait echt supersnel en sinussen is supermakkelijk. Ander voordeel is dat je bij weinig wind nog steeds kan springen en truukjes kan oefenen. Is wel zo lekker…. met weing windsnelheid voelt een mislukte kiteloop een stuk aangenamer als met hardere wind.
Een nadeel van de 16 meter vind ik dat de low end niet daverend is. Een vriend van mij met een rhino 2 is weliswaar een stuk lichter maar die vaart toch wel even iets eerder dan ik.
Dan heb ik laatst ook nog met de PD 9 meter van een vriendin van mij gevaren in windkracht 8 op sardinie. Ik vergelijk die met mijn Wipika matrix van 8,5 meter. Dan kan ik simpel zeggen dat ik de PD veeeeel lekkerder vind. Moeilijk precies te zeggen waarom, want de matrix is echt een fijne kite, maar met de matrix heb ik meer last van minder wind dan met de PD,  de Prima Donna vaart lekkerder door verschillende vlagen heen. Met de Prima Donna ben je lekker aan het cruisen en trek je in deze winden mega air, terwijl de matrix je soms laat dobberen om je vervolgens wel weer mega air de lucht in te sleuren. Kortom bij dematrix moet ik net iets meer werken.
Relaunchen, gaat vanzelf met deze kite. Had er eerst een vijfde lijn op maar die heb ik er na twee keer afgehaald. Als de kite in water valt licht hij meestal meteen weer op zijn zij en zoekt hij zelf de zijkant van het venster op. Ik weet niet hoe het komt maar wat ze daarover zeggen op hun website is waar: very easy relaunch!

De bar is prima, van carbon, en er zit een mijn inziens zeer save release system aan. Nadeel is dat het systeem daardoor wat lang is en je wel wat moet knutselen met lijnen lengte etc voordat dat lekker staat. Zie voor details de website: http://www.jnkites.nl/page4.html

Dan nog even iets over de kites zelf en de afwerking. (Niet echt belangrijk maar voor de volledigheid). De kites zijn niet uitgerust met one-pump. De ventielen zijn zelfsluitend. Helaas heeft hij aan de tips zeillaten waardoor je kite niet heel klein kan opvouwen. Wat bijvoorbeeld bij de naish raven wel kan. Maar na verloop van tijd vond ik dat eigenlijk wel prima want de tas die er bij geleverd is daarom ook groot en hier kan je dus je pak trapeze en pomp in doen. De tas is een grote rugtas die prima op je rug draagt, boardje in de hand en je hebt alles bij je. Op vakantie heb ik de kite vaak in de bijgeleverde sunbag bewaard. Is een ideale tas waar de kite inpast terwijl de struts nog opgeblazen zijn, je neemt hem dan zo aan het handvat van die tas makkelijk mee.

Conclusie:
Een zeer easy te handelen kite waar je makkelijk trics mee kan doen en vet hoog kan kan. Technisch anders als de meeste andere kites vanwege de dunnen losstaande struts.

Pele

Jump a little higher…

NB ik wordt niet gesponsord door JN.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Augustus 11, 2005, 23:20:46
edit2Rapporteer  
Mooi verslag hoor. Top ThumpsUp
Ik zie ze eigenlijk ook nooit varen die dingen. Maar ik denk idd dat onbekend maakt onbemind.
Garmt

Antwoord #2 Augustus 12, 2005, 00:40:01
edit2Rapporteer  
Inderdaad mooi verslag!

Misschien wat ideeen waarom ze in NL nog niet zo aanslaan:
- Geen 5th line
- Op de site van JN vind ik in NL maar 1 dealer?
willem68

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 12, 2005, 03:55:05
edit2Rapporteer  
Mooi verslag idd.

Is de Prima Donna vergelijkbaar met de Wildthing?? Die is bij windsurf.de bijzonder aantrekkelijk geprijsd.

Gewoon nieuwsgierig. Vaar zelf V4.
KiteDemon

Antwoord #4 Augustus 12, 2005, 09:22:03
edit2Rapporteer  
Goed verslag man! ThumpsUp Zeker gezien je level, want ik denk dat 80% van de kiters ongeveer het zelfde level heeft. Dus dit soort reviews zijn misschien wel waardevoller dan die van een vergevorderde kiter die andere wensen heeft en het ook anders zal ervaren. Helaas staren veel zich blind op de HP modellen en en kijken bewonderend op tegen de pro-levelriders die hun reviews plaatsen, en denken; die kite moet ik hebben.......terwijl de kite absoluut niet bij hen past.
Maar helder en duidelijk verslag waar velen wat aan zullen hebben....en ook mag vermeld worden dat je heel wat kite krijgt voor die prijs (meeste kiters zullen niet zo'n dikke spaarbig hebben)
huib

Antwoord #5 Augustus 12, 2005, 09:31:42
edit2Rapporteer  
Er varen op Noordwijk wat mensen met JN en de meeste kiters verkiezen de PD boven de Wildthing. Als ik soms zie hoe hoog mensen met de PD gaan dan vraag ik me af waarom je nog een Wildthing zou willen hebben.
Je zegt trouwens dat de lowend niet geweldig is maar in sommige duitse bladen wordt juist de lowend als een sterk punt genoemd.
Misschien toch maar eens proberen.
Parkie

Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #6 Augustus 12, 2005, 09:35:40
edit2Rapporteer  
Joooooow, the Harmenator op kitehigh  ThumpsUp
Join the club  (hangloose_kitesmiley)  (hangloose_kitesmiley)
Mooi verslag gast, je hebt er flink wat aandacht aan besteed.
Moet er toch ook eens een keer aan gaan hangen.

Ik verwacht toch minimaal elke dag zo'n verslag van je trippie in september.........

we moeten snel nog eens een keer samen airtimen.

Greetz
Yannick

Antwoord #7 Augustus 12, 2005, 09:50:00
edit2Rapporteer  
Mooi verslag!

(meeste kiters zullen niet zo'n dikke spaarbig hebben)

Ik heb best een dikke spaarbig, er zit alleen niets in!!

xray

Antwoord #8 Augustus 12, 2005, 09:59:44
edit2Rapporteer  
Garmt, 5th is niet heilig! Dat ze in weinig winkels liggen ligt aan de winkels...
Roni-Size

Antwoord #9 Augustus 12, 2005, 09:59:44
edit2Rapporteer  
Hey Harmen mooi verslag van de Prima Donna, is inderdaad een goede kite welke in Nederland niet voldoende erkend wordt als ik het zo lees.
Ga hem toch maar een keer uitproberen, is stom maar heb vaak de mogelijkheid gehad om diverse kites te testen als we met ons groepje samen varen; X4, Ravens, PD en ik met de Rhino,s II hebben toch wel allemaal  onze eigen ideen en meningen en geven elkaar de vrijheid om te bepalen wat ieder voor zichzelf fijn vind  (hangloose_kitesmiley)
Veel plezier ermee strak in Mouritius gozer al je terug komt wil ik ook de backloopskiteloops unhookt zien
 (grinnik_kitesmiley)
Garmt

Antwoord #10 Augustus 12, 2005, 11:19:02
edit2Rapporteer  
Garmt, 5th is niet heilig! Dat ze in weinig winkels liggen ligt aan de winkels...

(toch nog even reageren...)

5th is niet heilig, maar sinds ik (gemiddelde beginnende kiter = 80% van de markt) ermee vaar wil ik niet anders. Voor mij (en, naar ik aanneem, dus ook voor een groot stuk van de markt) zou 't een reden zijn om ze niet te kopen.

Beetje voorbarig om te zeggen dat 't aan de winkels ligt dat ze er niet in liggen. Either way is het feit dat ze op weinig plekken te koop zijn wel een mogelijke reden dat ze niet veel op het water gezien worden. Is dus een positief puntje voor de PD: ze worden niet weinig gezien omdat het kl*tekites zijn maar omdat ze gewoon niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn.
AnalogePixel

Antwoord #11 Augustus 12, 2005, 11:19:11
edit2Rapporteer  
Mooi verslag idd.

Is de Prima Donna vergelijkbaar met de Wildthing?? Die is bij windsurf.de bijzonder aantrekkelijk geprijsd.

Gewoon nieuwsgierig. Vaar zelf V4.

Er staat een testverslag in de Access van januari 2005 over de Wild Thing, misschien dat ik maar eens ga test in Noordwijk..
xray

Antwoord #12 Augustus 12, 2005, 14:21:32
edit2Rapporteer  
Garmt,

5e is los te leveren en werkt prima maar kite doet het ook top zonder 5e.

Winkels hebben te veel merken en zitten niet op nog een merk te wachten, ligt dus wel degelijk aan winkels.
jeroen90
Gast
Antwoord #13 Augustus 12, 2005, 14:24:33
edit2Rapporteer  
mooi goed verslag lijkt me toch is iets om naar de wat onbekendere merken te kijken
Garmt

Antwoord #14 Augustus 12, 2005, 15:01:55
edit2Rapporteer  
Garmt,

5e is los te leveren en werkt prima maar kite doet het ook top zonder 5e.

Winkels hebben te veel merken en zitten niet op nog een merk te wachten, ligt dus wel degelijk aan winkels.

Xray,

Wel tof dat de kites wel met 5th te varen zijn. Echter, op de site van JN zie ik alleen vierlijns barren en wordt er nergens met een woord over upgrades of andere 5th mogelijkheidjes gerept. Ik krijg dan niet direct een warm gevoel bij de combinatie 5th/JN. Misschien is het dan hardstikke stom van mij om te denken dat meer mensen zo redeneren, maar ik kan me voorstellen dat het een beperking vormt om JN kites te kopen.

Misschien werk je bij een kitewinkel of ken je heel veel winkeliers. Als dat zo is, en je je daarop baseert - prima dan. Als dat niet zo is, dan kan ik nog 1001 redenen bedenken waarom JN niet in Nederlandse winkels ligt. Misschien is de importeur een eikel, of zijn ze te duur, of leveren ze slechte service, of of of ....

Los daarvan - er zijn jongere merken in Nederland die wel marktaandeel weten te veroveren, en tevens zijn er nog andere manieren om je kite aan de man te krijgen dan via winkeliers :-) Bijv. helemaal toppie dat Takoon en Cabrinha testdagen toen voor de Nova/Crossbow, of dat North de Rhino06 "te leen" legt bij een zooitje teamriders door Nederland (http://www.hanglos.nl/asp/news/shownews.asp?ArtCode=8579).

Als ik de kans krijg wil ik ook best graag een keertje met een PD varen Smiley Ben toch op zoek naar een nieuwe 18m....
WIM

Geen avatar

Antwoord #15 Augustus 12, 2005, 15:15:59
edit2Rapporteer  
Als je naar de site van de Nederlands importeur gaat kan je zien dat je de kites kunt testen.
Op de site van JN zelf (www.jn-kites.com) staat wel een stuk over de vijfde lijn. Je moet bij Downloads kijken, de voor en nadelen (volgens JN) staan er ook aangegeven.
De nieuwe bar en kites van JN zullen (2006) ook uitgerust zijn met een vijfde lijn of 4 lijns naar keuze.
De nieuwe safety van JN is een compacte versie van de safety van vorig jaar. North komt nu met bijna dezelfde veiligheid. De huidige safety van JN is prima maar is vrij groot, hij is ook bedoeld voor snowboarden en heeft een redelijk grote greep, makkelijk met handschoenen voor de snowboarders maar op het water staat je bar vrij ver van je af. Sommige mensen vinden dat niet leuk.

Hier een link naar de nieuwe bar.

http://www.xwind.org/modules.php?name=News&file=article&sid=345
Garmt

Antwoord #16 Augustus 12, 2005, 15:34:53
edit2Rapporteer  
Ah! Raar dat 't zo verstopt staat op hun site. Ben wel benieuwd of zij 't volgend jaar ook met y-lijn doen - ziet er nu naar uit dat 't alleen een "launch assist" is (wat overigens voor mij wel de belangrijkste reden is om met 5th te vliegen).

Overigens zie ik dus nu pas dat er ook een Nederlandse site is van JN. Zie daar ook dat ze niet eens duur zijn... Eigenlijk is die Nederlandse site een stuk informatiever dan de Duitse :-) Alleen ook weer geen info over 5th line.
xray

Antwoord #17 Augustus 12, 2005, 17:11:33
edit2Rapporteer  
Garmt
Ken de importeur en ken het probleem met de winkels, ligt niet aan hem!
Info over (nieuwe) 5th en nieuwe bar staat binnenkort online op NL site.
pele1
Gast
Antwoord #18 Augustus 13, 2005, 17:48:05
edit2Rapporteer  
Nou wat een reacties,

je kan de jn heel simpel met vijfde lijn varen en ik voer mijn wipika's ook met vijfde lijn, alleen ik heb het bij de prima donna echt niet nodig. Depower genoeg en ik was gisteren en vandaag op wijk en ik denk dat ik mijn kite wel zes keer heb gedropt na een sprong en bochten met downloop, maar hij is echt binne de dertig seconden max maar meestal binnen tien seconden weer uit het water!!
Ik snap wel dat het voor de verkoop niet aantrekkelijk is want je wil natuurlijk vijfde lijn, want iedereen met nieuwe shit heeft vijfde lijjn en vijfde lijn is de shit haha, maar ik vind het dus niet nodig. Sterker nog vandaag klapte hij een keer door, nou daar moet ik niet aan denken met een vijfde lijn...

Maar hij kan er dus zo op, zit mooi lusje bij de bar en mooie lusje op de LE!!!

Laters Pele

Ps wijk was vandaag van 10:00 tot 14:00 echt fantastisch, supercleane golven cross wind en stroming die je eerder tegen de wind in zette dan er vanaf..... heeeeerlijk, en zonnnetje Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.