afstellen wipika airblast

hermen
Gast
Augustus 14, 2005, 23:30:39
edit2Rapporteer  
Hallo

Ik heb ff een vraag over de afstelling van mn wipika airblast want ik heb namelijk het idee dat ze nog niet helemaal lekker vliegen. En dan voornamelijk bij het starten. Want hoe verder ik de bar naar me toe trek hoe minder goed bestuurbaar de vlieger wordt. Dit is best vervelend vooral met wat minder wind. Heeft dit te maken met de afstelling van de lijnen bij de bar of zo iets. Of is dit een algemeen probleem bij de airblast. Las net ook iets over jellyfish-en ofzo?

groeten Hermen
duco
Gast
Antwoord #1 Augustus 15, 2005, 00:02:57
edit2Rapporteer  
Wat waarschijnlijk gebeurt is dat je de kite teveel powered. Op die manier vouwt de kite zich open, en verlies je al je kracht. Mogelijke oplossingen: A kite harder oppompen, dan gebeurt het openvouwen bij meer snelheid. B De stuurlijnen langer maken, dan is de kite automatisch minder gepowered.

Dat Jellyfishen is het bewegen van de kite, wat gebeurt tijdens een windvlaag. Het ziet er apart uit, maar tijdens het varen heb je er weinig last van. Welke grootte vaar jij trouwens?
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #2 Augustus 15, 2005, 00:28:00
edit2Rapporteer  
check je achterste lijnen
airblast moet je iets gedepowerd varen (eigenlijk elke kite)

je achterste lijnen moeten net strak staan, dan vaar je lekker met je ab!
is een superkite! waar vaar je?
hermen
Gast
Antwoord #3 Augustus 15, 2005, 11:38:45
edit2Rapporteer  
Hee

Bedankt voor de reacties. Het is idd zo dat mn kite zich openvouwt. Zal mn stuurlijnen dus voortaan wat minder strak zetten. Ik had dit probleem zoals ik al zei vooral bij minder wind want dan heb ik de stuurlijnen wat strakker staan. Misschien is het ook handig omdat depowerlijntje dat door de bar heen gaat zeg maar (weet niet de echte naam) om die wat korter te maken. Is eigenlijk net iets te lang en vooral mn vriendin heeft snel de neiging de bar helemaal naar zich toe te trekken. Dus als dit minder ver kan vouwt de kite zich ook niet heel ver open en blijft ie nog wat meer bestuurbaar. Ik heb een airblast 8,4 en 11,8 en vlieg voornamelijk op strand horst al ben ik daar dit jaar nog niet geweest. Ben net trerug van schiermonnikook en heb daar lekker kunnen surfen!!!

groeten Hermen
Remko

Berichten: 146
Antwoord #4 Augustus 15, 2005, 12:09:24
edit2Rapporteer  
Voordat je gaat knippen en snijden in je depower. Probeer eerst eens om hem in te korten door een knoop in je depower lijn te leggen. Afhankelijk van je voorkeur kan je dit onder of of boven je bar doen. Als je een 8-knoop boven je bar legt hoef je je stuurlijnen waarschijnlijk ook niet meer te verlengen.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #5 Augustus 15, 2005, 12:23:04
edit2Rapporteer  
sommige kites vliegen op bepaalde momenten inderdaad beter als ze iets gedepowered zijn dan dat ze gepowered zijn. In die low-wind cnoditions moet je "de kite zelf laten vliegen" en niet teveel forceren door te proberen de kite teveel te poweren. Als je teveel powert dan klapt ie idd zo open (tips komen naar elkaar toe) en in hele erge gevallen gaat de kite zelfs achteruit vliegen!

de oplossing is idd meer depoweren.

de wipika airblast 10.0 (13.5 meter) is ook super trouwens! Wat vind je van de 11.8 (16m)? Ik vind hem zelf TE lomp en zwaar en log.
dennissss
Gast
Antwoord #6 Augustus 15, 2005, 14:08:08
edit2Rapporteer  
Het advies je kite goed hard oppompen zou ik bij een airblast niet aanraden, de binnentubes zijn van dermate slechte kwaliteit dat hard oppompen vaak plakken tot gevolg zal hebben. (Ik kan het weten ben inmiddels plakkoning. (tong_kitesmiley))
duco
Gast
Antwoord #7 Augustus 15, 2005, 14:44:39
edit2Rapporteer  
Denissss, het is inderdaad zo dat te hard niet goed is. Je moet een compromis maken tussen hard en vliegbaar, of (te) zacht en een moeilijk vliegbare kite.

Waar ikzelf ook problemen mee heb is varen met weinig wind. Ik probeer mijn kite dan maximaal gepowerd op en neer te laten gaan, maar dat is best wel zwaar met de AB, en als ik de bar iets (5 cm) naar me toe trek, vouwt hij open. Dit vind ik wel de prettigste afstelling voor weinig wind, want meer poweren heeft mijns inzien ook geen zin.
hermen
Gast
Antwoord #8 Augustus 15, 2005, 18:27:46
edit2Rapporteer  
Heeej

Ik was vandaag nog ff op Horst maar dr was helaas net iets te weinig wind. Wat me dus wel heel erg opviel is dat de wat nieuwere kites echt 10x sneller sturen dan die van mij. Heb geen ervaring met de 10 maar de 11,8 is idd wat log. Als er een beetje wind staat geen probleem maar als je net op het randje zit zoals vandaag is het wel frustrerend!!!! (angry_kitesmiley) Las trouwens in andere berichten dat ze een 5de lijn systeem op een airblast hebben gemaakt. Iemand hier ervaring mee?

groeten Hermen
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #9 Augustus 15, 2005, 23:11:56
edit2Rapporteer  
5th op mijn AB8.4 2002 is een uitkomst. jelly-fishen is compleet verdwenen. stuk rustiger en stabieler.
Opgebouwd zoals op deze site staat en ergens op dit forum staan de foto's.
Remko

Berichten: 146
Antwoord #10 Augustus 16, 2005, 11:55:50
edit2Rapporteer  
Het is waar dat een AB 11,8 een stuk trager is dan een 10. Toch blijf ik het een perfecte lichtweer kite vinden. Als ik kijk wanneer ik met de AB 11,8 kan varen in vergelijking met de overige merken bij lichtweer, dan doet hij het voor een kite uit 2002 toch zeker niet slecht. Tot nu toe heb ik nog steeds geen kite gevonden die een zo'n grote verbetering leverd dat die een uitgave van ca 1500 euro voor mij rechtvaardigd.
Dan moet ik er ook wel bijzeggen dat ik zodra de wind ook maar een beetje doorzet ik meteen overstap op een Fuel 13.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.