Stef de Jong Algemeen Dagblad van 23-08-05

Dr-J
Gast
Augustus 25, 2005, 12:15:19
edit2Rapporteer  
Even voor een ieder die een andere krant (of geen) leest:

Bron: Algemeen Dagblad 23 augustus 2005, door Jikke Zijlstra

Kitesurfen voor stoere kerels

De lucht boven Kornwerderzand, op de kop van de Afsluitdijk, lijkt wel een kunst- werk. Tegen een felblauwe achter- grond bewegen parachuteachtige, vrolijk gekleurde vliegers heen en weer.

De kites zijn met touwen van wel 25 meter lang verbonden aan stoere kerels en vrouwen, die staand op een board supersnel over het water spurten. Soms springen ze wel tien meter omhoog en blijven seconden lang in de lucht zweven, om vervolgens hard verder te kaatsen over de golven.

Het ziet er spectaculair uit en zo voelt het ook, zegt ex-Nederlands kampioen kitesurfen Stef de Jong (37) uit Groningen. Op 8 augustus surfte hij in bijna acht uur van Engeland naar Zandvoort en verdiende daarmee een vermelding in het Guinness Book of Records.

,,Ik vind het echt kicken om druk in mijn vlieger te voelen en dankzij de wind met een boardje razend- snel over het water te scheren”, zegt De Jong enthousiast. ,,Als ik instuur, word ik omhoog geschoten en zweef ik even door de lucht, alsof ik aaneen parachute hang. Fantastisch is dat.”

De Jong is een van de ongeveer 10.000 –voor tachtig procent mannelijke - kitesurfers in Nederland. Dat waren er in 1999, toen hij kennis maakte met de sport, een stuk minder. Het kitesurfen was toen nog maar net uitgevonden. Twee Franse broers hadden halverwege de jaren 90 een vlieger gemaakt met oppompbare luchtkamers Met behulp van waterski’s en grote surfboards slaagden ze erin daarmee enkele meters te varen.

Inmiddels is het kitesurfen wereldwijd bekend, hebben water- ski’s plaatsgemaakt voor kleine boards van ongeveer 1 ,30 tot 1,55 meter lang en zijn de materialen en veiligheidssystemen sterk verbeterd. In Nederland is de sport zelfs zo populair, dat er ruim 35 kitesurfscholen zijn en speciale surfzones op plaatsen waar de sport veel wordt beoefend zoals langs de Noordzeekust op het IJsselmeer en bij de waddeneilanden. Deze afgebakende gebieden moeten aanvaringen met de vele andere watersporters voorkomen.

Kitesurfers mogen dan met gemiddeld 40 kilometer per uur over het water scheren, gevaarlijk is de sport volgens De Jong absoluut niet. Alleen professionals die snelheden van 70 kilometer per uur halen sprongen maken van soms wel 25 meter hoog en meer dan tien seconden in de lucht blijven zweven, lopen het risico gewond te raken.

,,Maar ook mensen die nooit les hebben gehad en onvoorbereid het water op gaan, zijn dom bezig”, zegt de kitesurfinstructeur, die een, vergelijking maakt met duiken. ,,Dat doe je ook alleen maar onder begeleiding, of anders pas nadat je je duikcertificaat hebt gehaald.”

Als het misgaat, bestaat het letsel doorgaans uit botbreuken of kneuzingen. Tot nu toe waren er in Nederland drie dodelijke ongelukken. Dat zijn uitzonderingen, benadrukt De Jong. ,,Kitesurfen is een nieuwe sport, dan hebben mensen relatief weinig ervaring en kan er wel eens wat gebeuren.”
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #1 Augustus 25, 2005, 13:50:45
edit2Rapporteer  
Goed en vooral positief artikel!
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #2 Augustus 25, 2005, 13:59:33
edit2Rapporteer  
mooi artikel... alleen ben bang dat nou alleen maar meer mensen 't gaan doen.. en dat 't dan nog drukker gaat worden..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Augustus 25, 2005, 14:36:48
edit2Rapporteer  
hehe eindelijk weer s wat positief nieuws in de grote media, nu maar hopen dat de kite-hype snel voorbij is en er weer spots geopend worden ipv gesloten.....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.