tekenen op zelfbouw board

windjunk

Berichten: 113
September 12, 2005, 19:58:53
edit2Rapporteer  
Ik ben bezig met een boardje volgens de Servaas methode. 3 plaatjes ocume op mekaar, keperweefsel en epoxie erover en klaar is klara, effe kort door de bocht.

Maar nu wilde ik, om mijn board een persoonlijke tintje te geven, met Edding stiften aan de slag.
Ik vroeg me alleen af of dit kwalijk kan zijn voor het hout, of voor de hechting van de epoxie. En of je het door de keperweefsel en epoxie uberhaupt nog wel ziet.

Iemand ervaring met dit soort dingen? Of een tip voor een andere makkelijke methode voor het aanbrengen van tekeningen op mn boardje? Zat zelf ook nog te denken in de richting van grote stickervellen in verschillende kleuren......

Ik hoor het graag!
Fré

Berichten: 393
Antwoord #1 September 13, 2005, 08:42:34
edit2Rapporteer  
denk dat "grote" stickervellen vrij kostelijk zijn...
In ieder geval de ideeën die ik altijd voor ogen had...

Wat kleuren betreft, acryl-gebaseerde verven zijn gewoonlijk geen enkel probleem en vermits epoxy met glas transparant is, zal je alles blijven zien.
Epoxy heeft wel de neiging om -afhankelijk van de soort- al dan niet te verkleuren naar't gelige toe...

By the way, wat zijn eigenlijk Edding-stiften???
Fré

Berichten: 393
Antwoord #2 September 13, 2005, 08:51:43
edit2Rapporteer  
mmmm.... effe snel opgezocht... www.edding.de

Mja, weet 't niet... Kweet dat ik destijds wel 's probeerde met van die permanent-markers om op cd's te schrijven, zo... maar die zwarte losten wel op met epoxy...

Dus enige tip die ik op da vlak kan geven is, probeer eerst een klein stukje...
Kwalijk voor 't hout en/of voor de epoxy is verwaarloosbaar, lijkt me.
windjunk

Berichten: 113
Antwoord #3 September 13, 2005, 10:28:00
edit2Rapporteer  
Ha Fre,

Bedankt voor je reactie, ik zal zo ff kijken of er ook viltstiften bestaan op acryl-basis. En hoeveel die stickervellen dan kosten. Op zich wil ik alleen wat snelle lijnen op mn board, dus heb ni al te veel nodig. Maar ik kan dus wel gewoon stickers op het hout plakken en daarover epoxy smeren?
Fré

Berichten: 393
Antwoord #4 September 13, 2005, 10:56:52
edit2Rapporteer  
Tja, lamineren over uw stickers, kweet niet of dat zo een goed idee is...
Hechting met je stickers zal niet zo heel super zijn, vrees ik.
Beter is eerst je board lamineren en dan achteraf je stickers erop, evt met een laagje achteraf om te beschermen...
Maar ja, afhankelijk van't soort plastic van je sticker zal je epoxy goed of slecht hechten.
Dan ben je beter af met stiften.

Naar 't schijnt bestaan er echte verf-stiften, maar heb die nog niet echt gevonden, noch gezocht.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 September 13, 2005, 10:59:09
edit2Rapporteer  
Ik denk dat hij bedleod eerst lamineren, dan sticker er op en dan als bescherming een laagje epoxy eroverheen.
Dat kan wel, alleen zie je dan na een week je sticker niet meer omdat je hars verkleurt door de UV straling.
Je zal het dus moeten aflakken met blanke DD lak.
djb

Berichten: 415
Antwoord #6 September 13, 2005, 23:23:16
edit2Rapporteer  
is de epoxy en de lak op een sticker wel slim ivm de hechting tussen sticker en lak.

ik heb nu al op mijn board met papier 80gr. dat bij de randen erg snel beschadigd en niet erg sterk is.(wel veel op zandbanken crashen finnen slijten ook al) met epoxy op sticker licht het er op als de sticker los laat ligt je epoxy en lak er ook volgens mij af.

Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #7 September 14, 2005, 13:42:00
edit2Rapporteer  
gewone stickervellen in kleuren zijn niet duur hoor. Ik heb ze ook gebruikt voor mijn tweede zelfbouw, en ik geloof dat ik voor 1m2 rood en 1m2 zwart bij elkaar nog geen 15 euro kwijt was. Echter zoals al gezegd is, niet direct op het hout plakken. Ten eerste hecht het niet of nauwelijks op hout, en ten tweed is de verbinding met epoxy minimaal. Dus eerst lamineren, dan stikkers erop en vervolgens afwerken met dd lak. Op die manier kan het bijna niet fout gaan.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #8 September 20, 2005, 20:25:14
edit2Rapporteer  
Ik heb eens een print met edding getekend op mijn woodcore voor het lamineren.     ThumpDown
Dit gaat idd uitlopen en vervagen, je kan het beter met stickers doen,
of misschien op de epoxy tekenen en dan aflakken met DD lak.
Maar ik weet ook niet geheel zeker of dat goed gaat.   (sealedlips_kitesmiley)

Suc6
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.