Kleinere kite: Rhino 9m 2005 of Vegas 8m 2005?

MakMan

Berichten: 132
September 16, 2005, 19:07:27
edit2Rapporteer  
Ik ben op zoek naar een kleinere kite voor onder mijn 12m Vegas 2005 voor de herfst. Want vandaag was het met mijn 12m net iets teveel (Oostvoorne, gusty 16-30 knp!). Ik twijfel alleen tussen de 8m Vegas en de 9m Rhino. Wie kan mij hier advies over geven?

Ik vaar nu met een 12m en een 16m Vegas 2005. Logischerwijs zou denk ik de keuze naar de 9m moeten uitgaan vanwege het relatieve verschil in oppervlakte in mijn quiver (stappen van 33%). Of zou ik moeten blijven bij de Vegas?

Info:

gewicht: 83 kg
level: intermediate
kitespot: Oostvoorne, Slufter
board: Jaime Pro S 2004
huhuh
Gast
Antwoord #1 September 16, 2005, 20:05:58
edit2Rapporteer  
Ik heb de vegas 2004 8m gehad en die sloot slecht aan op mijn 12. Ik weeg 72 kg en kon dat ding echt extreem lang houden! Ik zou dus gaan voor die R5 9m....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 September 16, 2005, 20:09:53
edit2Rapporteer  
Ik heb woensdag voor het eerst met mijn 8m2 Vegas05 gevaren. Echt een bizarre kite. I.t.t. tot 2004 model wel een goede low-end (vliegsnelheid is erg hoog, dus veel sinussen mogelijk). Hij sluit wel aan op mijn 2004 12m2 Vegas. Het high-end ligt voor mij schat ik tegen de 30/32 knopen aan. In 2004 was er ook vanuit de Vegas vaarders de roep om een 9m2 Vegas om een betere aansluiting te hebben op de 12m2. Is met deze niet nodig.

Hij stuurt op de snelste instelling echt bizar snel. Kiteloopen (niet geprobeerd) moet kinderspel zijn, en met springen kom je redelijk hoog, maar vooral veel hangtime. Echt niet iets wat je zou verwachten van zo'n kleine kite.

Woensdag was het op Oostvoorne 17 - 30 knopen, vergelijkbare zeer vlagerige omstandigheden dus. Er waren die dag flinke lang aanhoudende vlagen, maar in de windgaten zou ik makkelijk mijn 12m2 hebben kunnen varen. Een maat van me had niet kleiner dan 12m2, en kon deze wel oplaten en zelfs achteruit lopen, hetzij met moeite.

Vlagen komen 1 op 1 door, dus je voelt echt wat er gebeurd. Vergeleken bij de 12 en uiteraard de 16m2 echt een opdonder. Misschien zelfs maar proberen op middelste afstelling voor sturen, nog niet geprobeerd.

Ik weeg 75kg en vaar ook JP S 2004, uiteraard met 5th lijn (De Vegas05 schijnt nl. niet optimaal te presteren op 4 lijnen)

Hoewel ik de Rhino05 9m2 niet gevaren heb prefereer ik een kite van hetzelfde type. Wat dat betreft doet die 8m2 het erg goed en lijkt zeker op de grotere modellen kwa karakter. Naar wat ik gehoord heb is de Rhino een ander type kite.
sublimety

Berichten: 136
Antwoord #3 September 16, 2005, 23:28:54
edit2Rapporteer  
Heb zelf de zet 16-12-8 vegas05  en dat bevalt me  ThumpsUp de 8  is lekker snel en lang te houden en sluit perfect aan op de 12. Zeker omdat je de 12 met 22-24 knopen zowiezo al lekker lang door kan varen.
En met de 8 al met 18-19 knopen al redelijk kan varen. Maar dit is natuurlijk ook gewichts en ervarings afhankelijk.

Maar als je voor de herfst de kite wilt hebben wordt het zowiezo een rhino 9 want de vegas05 8 is niet meer te verkrijgen nieuw. Of je moet toevallig een tweedehandse vegas op de kop weten te tikken.

suc6 er mee
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 17, 2005, 11:55:27
edit2Rapporteer  
Da klopt, ik heb erg veel moeite gedaan om een die 8m2 in mijn bezit te krijgen. Mijn locale shop heeft dan ook erg zijn best gedaan. Zowiezo worden de kleine maten niet veel ingekocht door de importeur, terwijl ik steeds meer het idee heb dat veel mensen ook een kleinere kite erbij willen hebben.

Dus tweedehands worden ze ook weinig aangeboden, zelfs in Duitsland zie je ze niet bij de bekende webshops. Er stond hier op te koop een hele set inclusief 8m2 Vegas05. Volgens mij wel van een school geweest...
MakMan

Berichten: 132
Antwoord #5 September 18, 2005, 16:59:33
edit2Rapporteer  
Dank jullie voor de adviezen. Maar misschien dat ik toch nog even de ontwikkelingen van de BOW/SLE kites afwacht. Alleen met zulke kites zou ik afgelopen vrijdag wellicht wel lekker hebben kunnen varen. Wat een vlagen zeg! Nu hopen dat North eens wel het nut ervan gaan inzien, anders moet ik hun dit maal toch de rug toe keren....Die SLE van Naish ziet er namelijk ECHT goed uit, itt de Crossbow die in mijn ogen overdone is...

Een classic 16m icm een 10m SLE lijkt mij een zeer goede optie voor de toekomst!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 18, 2005, 20:55:43
edit2Rapporteer  
MakMan, waarmee voer je vrijdag dan als ik vragen mag? Er zijn nu ook al lang kites te koop die die vlagen goed absorberen. De Vegas05 8m2 doet dat naar mijn mening niet super goed, maar is zeker wel goed in bedwang te houden. Het zijn ook geen omstandigheden voor een beginner natuurlijk.
MakMan

Berichten: 132
Antwoord #7 September 19, 2005, 14:01:28
edit2Rapporteer  
Met de Vegas 12m wake-kiter, maar die vrijdag was het meer dan vlagerig. De Vegas '05 absorbeert vlagen heel goed dat weet ik uit ervaring, maar als de wind fluctueert tussen 5bft en 7bft dan is dan met een traditionele kite niet meer te doen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.