En hoe het vaart.

xav

Geen avatar

Berichten: 352
Oktober 16, 2005, 23:11:40
edit2Rapporteer  
Bij een zelfgemaakt board is het natuurlijk wel heel belangrijk hoe het vaart.

Vandaag mijn corecell 126 x 36 met 4x keper 160 gr onder en boven eindelijk eens echt goed kunnen testen.

Mijn eerste boardje was een houten 130 x37, ondanks dat er bijna geen rocker en slechte grip (voetpads) vond ik hem erg lekker varen.

Mijn corecell board voelt niet zo soepel aan, is wel lichter maar vooral veel stijfer. Het board loopt wel heel erg makkelijk hoogte, en heeft lekker veel grip. De combinatie van toch vrij weinig rocker (2 cm) en vrij brede tips maakt hem af en toe wel moeilijk in de golven.

Ik ben beniewd hoe versie 2 die ik na het verlies van dit board meteen aan begonnen ben zal varen.

Die heeft 3 cm rocker, geen concave,en is vanwege het gebruik van UD lichter, sterker en stijver, weet niet of ik met dat laatste wel zo blij ben. Maar goed dat zullen we binnenkort wel zien.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Oktober 17, 2005, 06:30:37
edit2Rapporteer  
Hey Xav,

Dat is ff wennen he, als je een woodcore gewend bent!
Als je ECHT flex wilt zal je toch weer naar een WoodCore moeten overstappen.
Daar lijkt geen Corecell tegenop te kunnen. (Ik spreek uit ervaring  (grinnik_kitesmiley) ....ahum)

Maargoed, we zien het volgende "boardrapport" verschijnen.  ThumpsUp

Bytheway....gister waanzinnig lekker gevaren op Edam  (hangloose_kitesmiley)

xav

Geen avatar

Berichten: 352
Antwoord #2 Oktober 17, 2005, 12:48:59
edit2Rapporteer  
Ja, was ook aan een wood begonnen, maar ik houd er niet van om een zwaar board te hebben, zal hem vaak mee moeten nemen in de trein, dus had me voorgenomen om mijn volgende toch weer van corecell te maken en dan wat lichter te lamineren. Dan heb je toch ook meer flex, het gaat misschien wel ten koste van de sterkte , maar ja voorlopig denk ik dat ik nog geen boards zal breken. En als ik wat zou verkopen, dan verkoop ik wel een sterk board.

Of heeft licht lamineren nog meer nadelen?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Oktober 17, 2005, 13:26:13
edit2Rapporteer  
Realiseer je dat het verschil tussen licht (2 a 3 lagen) en zwaar lamineren (5 a 6 lagen) in gewicht bijna niets scheelt (misschien 300 of 400 gram ofzo). Dit weegt niet op tegen de nadelen van een lichter board.
Gewoon zwaar lamineren dus.
xav

Geen avatar

Berichten: 352
Antwoord #4 Oktober 17, 2005, 18:30:44
edit2Rapporteer  
Dat is inderdaad zo. Maar het gaat mij eigenlijk om de stijfheid he. Dus ik zou een flexibeler boardje willen, dus misschien daarom lichter lamineren.

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Oktober 17, 2005, 18:41:19
edit2Rapporteer  
Ach,weet je wat het is...veel dudes onder ons laten zich gek maken door een laag "board gewicht".  Het is natuurlijk een goed streven! Het houdt in iedergeval de boardbouwers scherp...

Maar vertel mij nou eens het verschil, in vaareigenschappen, tussen 2,2 en een 2,8 kg boardje zonder bindingen en vinnen?  Huh

Bierbuikje?  (grinnik_kitesmiley)
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #6 Oktober 17, 2005, 19:19:13
edit2Rapporteer  
Idd Leon, dat zal meer een gevoelskwestie zijn dan een werkelijk verschil.

Ik ben met een nieuw boardje bezig van 2 lagen corecell. (eerste corecell-board, hiervoor hout)
Maar de bovenste plaat heb ik 2 mm. ingefreesd en daarin een houten triplexplaat verlijmd van 3,5mm.
Deze loopt tot zo'n 5 cm buiten de footpadzz aan beide tips en in het midden loopt ie door en is zo'n 16 cm breed.
Dit ivm. de sterkte, omdat ik hier hoorde dat corecell boards van 2 lagen nog wel eens braken.
De afmetingen worden 125*38 met een concaaf van 5mm en 3 cm rocker welke vlak is tussen de inserts.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

En XAV, ik ben ook woodcore gewend, dus ik post het ook wel ff al ie af is.
Ik benieuwd of ik dezelfde bevindingen krijg als jij.

Ik hoop dat ie vaarbaar is voor het weekend, want er komt wind aan!!    (hangloose_kitesmiley)
evert
Gast
Antwoord #7 Oktober 28, 2005, 15:18:14
edit2Rapporteer  
ik heb
Bij een zelfgemaakt board is het natuurlijk wel heel belangrijk hoe het vaart.

Vandaag mijn corecell 126 x 36 met 4x keper 160 gr onder en boven eindelijk eens echt goed kunnen testen.

Mijn eerste boardje was een houten 130 x37, ondanks dat er bijna geen rocker en slechte grip (voetpads) vond ik hem erg lekker varen.

Mijn corecell board voelt niet zo soepel aan, is wel lichter maar vooral veel stijfer. Het board loopt wel heel erg makkelijk hoogte, en heeft lekker veel grip. De combinatie van toch vrij weinig rocker (2 cm) en vrij brede tips maakt hem af en toe wel moeilijk in de golven.

Ik ben beniewd hoe versie 2 die ik na het verlies van dit board meteen aan begonnen ben zal varen.

Die heeft 3 cm rocker, geen concave,en is vanwege het gebruik van UD lichter, sterker en stijver, weet niet of ik met dat laatste wel zo blij ben. Maar goed dat zullen we binnenkort wel zien.
een board gebouwd van 2keer 3 lagen 2 keer 220 gram 4 keer 160 130 cm bij 38
jamie pro nagemaakt weegt 2.2 kilo compleet en hij is flexibel ik weet niet wat jullie doen
vaart lekker en een goede pomp is het halve werk
xav.
Gast
Antwoord #8 Oktober 28, 2005, 17:27:32
edit2Rapporteer  
Jij hebt:

een onduidelijk verhaal geschreven.

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Oktober 29, 2005, 08:37:24
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Evert het volgende bedoeld:

Layup:

2 x 160 gr/m2 keper;
1 x 220 gr/m2 UD;
(1x core: Woody of Corecell? Hoe dik? Bol dek? Concaaf, afgetapte tips, dikte sidewalls?????)
1 x 220 gr/m2 UD;
2 x 160 gr/m2 keper;

Afmetingen: 130 x 38 cm, Jamie Pro
Gewicht: 2,2 kg inclusief voetbanden, pads, vinnen....

Het boardje schijnt lekker te varen, heeft flex, hij weet niet wat wij doen en een goede pomp is het halve werk......

Oke dan!

Mich

Berichten: 138
Antwoord #10 Oktober 30, 2005, 03:44:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor 't vertalen....... :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.