SS drake 2001 vs “modern” spul

wout@work
Gast
Oktober 17, 2005, 16:16:48
edit2Rapporteer  
Hoi peoples,
Ik vaar nu een drake uit 2001 (147x 37, geloof ik), en ik had een 2002 fuel. (14)
Gewoon ouwe meuk, onder het kopje: ‘Leer eerst maar eens varen voor je (veel) centjes aan nieuwere stuff uitgaat geven’ loser
De fuel is verkocht en er kwam een F-one 2005 (14). (kon het niet laten….) (sealedlips_kitesmiley)
Eerste keer de f-one omhoog en ik vaar verder dan ooit met de fuel. Wat een verschil maakt 3jr ontwikkeling.

Is dat met boardjes ook zo? De drake heeft véél rocker in vergelijk met nieuwere boardjes, en flex, wat is dat? Huh
Ik voel me met mijn gebrekkige kunde niet geroepen andermans spul uit te proberen (en/of te martelen), weer onder het mom:”leer eerst maar eens varen, voor…..”
Elke verkoper zegt iig dat ik een ander boardje moet ( ja, die zal zeggen: niet nodig!, daar heb je dus nix aan)
Dus iets nieuws of ‘Leer eerst maar eens varen…’?  (tong_kitesmiley) en waar zitten de verschillen?
thnx gasten
Tom

Antwoord #1 Oktober 17, 2005, 16:23:33
edit2Rapporteer  
Er zit echt een groot verschil in de boardjes van toen en nu. Ik ken je boardje persoonlijk niet maar de boardjes zijn ook veel verder ontwikkeld. Allemaal nieuwe materiale en bouwmethoden en ideeen hoe een board moet zijn. En flex is misschien wel waar het allemaal op draait. Dat is hoeveel je board dfoor kan buigen. De meeste boardjes zijn tegenwoordig stijf in het midden en met veel flex aan de tips waardoor ze veel grip hebben en toch heel smooth varen. Ook de pop (afzet) en de landingen van je sprongen gaat veel beter. Het is gewoon een wered van verschil ik zou lekker is een paar boardjes testen bij een shop als je andermans materiaal niet wil proberen. Het is ff wennen maar daarna zoveel lekkerder net als met je kite Smiley

maare hoeveel weeg je? Want 147 is flink groot tenzij je 120 kilo weegt Smiley
wout@work
Gast
Antwoord #2 Oktober 17, 2005, 16:32:29
edit2Rapporteer  
Ik weeg een kilo of 85.
afzetten en landingen is nog ff niet aan de orde (tenzij onbedoeld)

grz wouter
ps.: ik weet wel wat flex is, maar me board niet.
 (grinnik_kitesmiley)
Tom

Antwoord #3 Oktober 17, 2005, 17:36:44
edit2Rapporteer  
Ow haha ik zou is gaan kijken naar een boardje van 130-135 x 37-39cm van 2004 / 2005
En gewoon testen dan merk je zelf het verschil!
Enkele tips check underground, jamie pro en fanatic skyrider
xray

Antwoord #4 Oktober 17, 2005, 17:39:35
edit2Rapporteer  
Budgettip Skywalker.
Extra tip, Nobile!
Joost

Antwoord #5 Oktober 17, 2005, 18:11:39
edit2Rapporteer  
Zeker naar kijken de skywalker. Zelf een beetje nasmaak van maar zijn goede boards voor een erg mooie prijs. Zelf heb ik de jamie pro uit 2004 128 overjarig gekocht en dat was naast het skyrider boardje van fanatic in 2004 de boardjes. Super lekker en zeker een aanrader dus.
wout@work
Gast
Antwoord #6 Oktober 17, 2005, 18:30:55
edit2Rapporteer  
Ik begrijp dat de huidige boardjes beter zijn dan spul uit 2001. Vraag is of ik het er sneller op leer dan op dit materiaal?
Nu heb ik het idee dat als er een beetje snelheid in komt, ik van golf(je) naar golf(je) stuiter.Proberen op te loeven is er dan niet meer bij al draai ik mijn hoofd 180graden.
Tom

Antwoord #7 Oktober 17, 2005, 18:33:23
edit2Rapporteer  
Dat gaat met de huidige generatie beter .. die zijn gewoon beter te houden en gaan beter upwind.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #8 Oktober 17, 2005, 19:48:27
edit2Rapporteer  
ss drake was toendertijd een topboard!
met de komst van snowboardbouwwijze in kiteboards zijn de boards sterker geworden en  de flex van een board is beter te bepalen.

zie flex van een board als demping van een auto.
een board met veel flex vaart comfortabeler omdat het de klappen beter op kan vangen
een stijver board daarentegen geeft meer pop en vaart agressiever, maar ook weer moeilijker.
ga bij jezelf goed te raden wat je doel is, wil je relaxed cruisen en af en toe een sprong maken dan is een iets langer board gewoonweg comfortabeler (lees 135/140 x 37/38)
ga je iets radicaler dan kom je uit op een lengte van 125/130.

wout@work
Gast
Antwoord #9 Oktober 18, 2005, 08:21:05
edit2Rapporteer  
thnx mensen
wout@work
Gast
Antwoord #10 Oktober 18, 2005, 09:52:29
edit2Rapporteer  
Is het misschien handig om een echt vlakke spot te zoeken?
Ik vaar vaak op het ijsselmeer, met al gauw chop van 15cm. Als ik pics zie van de slufter, 5bft zonder een rimpeltje.
xray

Antwoord #11 Oktober 18, 2005, 10:31:27
edit2Rapporteer  
Komt door de zandbanken aldaar, realiteit is dat je op de meeste plaatsen chop hebt!
wout@work
Gast
Antwoord #12 Oktober 18, 2005, 12:50:57
edit2Rapporteer  
In 2001 was het een topboard.... Toen kom 'men' er ook goed mee uit de voeten. Ik vind 't moeilijk te geloven dat een nieuw(er) board noodzaak is.
GjT

Antwoord #13 Oktober 18, 2005, 16:18:21
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de ervaring gehad. Had een Airrusch Switch van 1,60; een superstijf board. Was toen nog redelijke beginner kon net heen en weer varen, maar in de chop werd het moeilijk. Op vakantie in Rhodos raadde een shophouder mij aan, een van zijn Fanatic Skyriders te proberen.

Joepie Dit heeft me met sprongen vooruitgebracht. Wat een verschil!!!
 Heb nu zelf een board gebouwd op basis van de Skyrider en vind hem minstens zo goed varen. Het gaat om de flex, waardoor hij softer aanvoelt en niet zo snel uit het water stuitert bij vlagen en chop.

Ik hoop voor je, dat dit je over de streep trekt!!!

GrGjT
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.