uitspoelen met kraanwater?

Merc
Gast
Oktober 29, 2005, 10:47:13
edit2Rapporteer  
Mensen is het waar dat je je kite niet mag spoelen met kraanwater ivm uv?

gr. Merc
Dieter

Antwoord #1 Oktober 29, 2005, 12:00:44
edit2Rapporteer  
waar heb je dat gehoord? Ik doe dit altijd als hij zout water heeft geraakt.
S@
Gast
Antwoord #2 Oktober 29, 2005, 12:04:06
edit2Rapporteer  
Eerst insmeren met factor 10 zonnebrand, zit erg veel uv in kraanwater Smiley
Naish-Kiter

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 Oktober 29, 2005, 12:48:21
edit2Rapporteer  
ik neem hem vaak even mee onder de douche als ik van het starnd kom het kan geen kwaat het is alleen beter voor je doek als je het zout eraf spoelt anders slaat hij wit uit
Pjoeloe

Antwoord #4 Oktober 29, 2005, 13:28:29
edit2Rapporteer  
hmm, ik dacht altijd dat het niet al te best voor de UV beschermingslaag op je doek was... heb mijn kites overigens nog nooit afgespoeld en zijn ook nog nooit wit uit geslagen (volgens mij is dat wit uitslaan gewoon het resultaat van het verdampen van het water, wat er over blijft is gewoon zout..)
Antwoord #5 Oktober 29, 2005, 14:11:46
edit2Rapporteer  
spoel alles af, behalve mijn kites...
Naish........what else???

Antwoord #6 Oktober 29, 2005, 14:39:47
edit2Rapporteer  
Ff wat tips:

Zorg er voor dat tijdens het oppompen van je kite (kite ligt plat op het zand) er geen zand/steentjes tussen je doek en de leadingedge komt, na het oppompen gaan ze tijdens het kiten je doek doorschuren. Het doek staat strak om je leadingedge en het scherpe zand kan niet meer weg!

Maak langere sessies en leg niet steeds je kite op het strand. Door slecht oplaten schuurt je kite steeds over het zand, tussen de sessies door ligt je kite lekker kapot te waaien. Meer pauzes is meer oplaten en dus meer slijtage.

Na je laatste sessie vangt je maatje je kite op, hij blijft de kite vast houden en jij verwijderd de lijnen, je laat je kite leeglopen en rolt hem op zonder dat je het zand raakt(met 2 personen).
Het klinkt pietepeutererig maar het scheelt veel levensduur en de staat van je kite. Omdat kites toch al zo duur zijn, zou ik er maar zo zuinig mogelijk op zijn!

Klop het zand van je kites en wrijf het er niet af, als je dit toch doet neem dan meteen schuurpapier!!!!

Spoel je kites alleen af wanneer er modder op zit, de zoutkristallen op je kite maken hem onsmakkelijk voor organisme die van textiel houden.

Bewaar je kite in een goed ventilerende tas. Ventileer je natte kites goed en regelmatig (max 2 dagen) net zo lang tot ze droog zijn!

Wanneer je aan de waterkant komt maak je eerst je bar, depowerkoort en strap nat. Je spoelt het zand eraf en een vochtige strap slijt minder snel!

Hoop dat je er wat aañ hebt!
Slampie
Gast
Antwoord #7 Oktober 29, 2005, 15:06:58
edit2Rapporteer  
Jezus wat een monkeys man, ga lekker hakken en boek die kite de hele dag op het strand en in die zoute tiefus zee Het boeit geen flikker, of ja je moet een naish hebben want die kunnen daar niet zo goed tegen. Ik neem altijd een stofzuiger mee naar het strand want ik wil geen zand op me kite. Dudes get a life en hak die kites in het water. daar zijn ze gotver voor, en kijk uit dattie niet kapot waait.
WaZuP

Antwoord #8 Oktober 29, 2005, 15:08:57
edit2Rapporteer  
tijdens de iko kursus vertelde maarten huisman ook al dat zout water niet zo schadelijk is en afspoelen met zoet water wel weet niet pcies meer waarom maar in iedergval weet ik nog dat die uitleg goede argumenten had tegen over wel afspoelen

en ja wat bob zegt is natuurlijk ook waar na een sessie pomp ik thuis mijn kite op en ga altijd al het zand tussen struts en doek en le verwijderen
TtHoM@s

Antwoord #9 Oktober 29, 2005, 15:53:38
edit2Rapporteer  
oke ik kan hem dus beter ook niet afspoelen
ik wou hem wel ff goed schoonmaken en al het zand er af, zodat ik als het kiten voor mij weer begint
en mooie schoone kite heb

het doek voelt wel een beetje raar van dat zout beetje vettig lijkt wel ik weet eigelijkt niet precies :~(
lennart

Antwoord #10 Oktober 29, 2005, 15:58:06
edit2Rapporteer  
ik maar ze ook gewoon schoon met kraanwarer
-M@rc-

Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #11 Oktober 29, 2005, 18:48:51
edit2Rapporteer  
Als je windsurft dan weet je dat het zout wel degelijk je doek aantast. Kijk maar eens hoe monofilm eruitziet na een paar jaar gebruik in zout water in combinatie met zonlicht. Ik weet een ding zeker, je materiaal schoon en zandvrij houden verlengt de levensduur.
Tom

Antwoord #12 Oktober 29, 2005, 18:54:34
edit2Rapporteer  
Als je ze echt wilt afspoelen doe dan niet met hard water maar pleur hem ff in de sloot Smiley
Dikkiedik

Antwoord #13 Oktober 29, 2005, 18:54:49
edit2Rapporteer  
Je kan je kite beter in een glazen kast zetten in de woonkamer, dan weet je zeker dattie niet kapot gaat! Oh niet te scherpe hallogeenspotjes gebruiken want dan verkleurtie mischien!
Tom

Antwoord #14 Oktober 29, 2005, 19:21:30
edit2Rapporteer  
whaha Smiley Een beetje zuinig op je spullen kan geen kwaad. . maar het is en blijft een Gebruiks artikel!
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Oktober 29, 2005, 19:28:31
edit2Rapporteer  
Het is zeker een gebruiksartikel, maar waarom zou je hem afspoelen met kraanwater?
Ik heb liever een vlekje dan dat er wind door het doek wordt gelaten, omdat je coating weg is.
Dus gewoon netjes laten drogen thuis en dan opvouwen.
larssmits
Gast
Antwoord #16 Oktober 29, 2005, 20:43:11
edit2Rapporteer  
Jezus wat een monkeys man, ga lekker hakken en boek die kite de hele dag op het strand en in die zoute tiefus zee Het boeit geen flikker, of ja je moet een naish hebben want die kunnen daar niet zo goed tegen. Ik neem altijd een stofzuiger mee naar het strand want ik wil geen zand op me kite. Dudes get a life en hak die kites in het water. daar zijn ze gotver voor, en kijk uit dattie niet kapot waait.

mooi gesproken!
martijn_e

Antwoord #17 Oktober 29, 2005, 23:45:11
edit2Rapporteer  
Mijn North Vegas 04 in t zwart heeft anders een mooie witte vlek in het doek (die er dus niet uitgaat), en dit is dus echt wel zout!
Ik spoel mijn kites altijd af nadat ze in zout water hebben gelegen. Hoezo coating eraf spoelen? Ze kunnen toch  tegen water.........
TtHoM@s

Antwoord #18 Oktober 30, 2005, 00:08:05
edit2Rapporteer  
conclusie

kan het nou wel of niet ? en is het slecht ?
brutus1

Antwoord #19 Oktober 30, 2005, 00:29:29
edit2Rapporteer  
Of het nou zout of zoet water is maakt géén fluit uit zolang je je kite maar droog opruimt voordat je hem voor een langere periode weglegd (al is het maar 2 weken). Als hij na je sessie nog nat is gewoon met struts niet te hard opgepompt wegzetten en liefts alleen met strap eromheen dus niet in tas. Volgens mij krijg je trouwens wel eerder het weer in je kite met zoet water dan met zout omdat de opbouw van bacteriën sneller zou gaan in zoet water (geld ook voor diegenen onder ons die wel eens in hun pak pissen!!!)
Marc de Munnik

Antwoord #20 Oktober 30, 2005, 09:50:28
edit2Rapporteer  
Kiter thom Het kan, en het is niet slecht. Teminte nooit slechter als de zee!
jelle192

Antwoord #21 Oktober 31, 2005, 09:58:35
edit2Rapporteer  
Hmm, nu ben ik toch wel enigzins in de war.

Voor zover ik weet tast zout wel degelijk je doen en vooral de coating van het doek aan. Dat kraanwater de uv bescherming aantast, daar had ik, tot 5 minuten geleden, nog nooit van gehoord. In het wedstrijdzeilen spoelt iedereen ALTIJD zn zeilen uit na het zeilen op zout water. Dus is er een kite/zeil maker of wetenschapper op het forum die uitsluitsel kan geven?
M Local
Gast
Antwoord #22 Oktober 31, 2005, 10:26:47
edit2Rapporteer  
OOstvoornse meer kiten  !!
S@
Gast
Antwoord #23 Oktober 31, 2005, 10:33:33
edit2Rapporteer  
hmm, had een heeeel vreemd idee, even in de handleiding van m'n kite gekeken..

"• A coating that results from using the kite
in salt water will not damage the kite.
However, rinsing in fresh water and drying
can’t hurt."

Tom

Antwoord #24 Oktober 31, 2005, 11:06:09
edit2Rapporteer  
Katjing het harde bewijs Smiley
Gewoon niet doen dus!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.