Voorrangsregels

Flywoods

Berichten: 271
Oktober 31, 2005, 09:45:36
edit2Rapporteer  
Omdat ik nogal eens het idee heb dat weinig mensen van voorrangsregels hebben gehoord gister maar eens voor de lol getest. Met m'n kite over bakboord voer ik eens wat langer door dan normaal en jawel binnen een half uur 3 keer iemand die doodleuk met z'n kite over stuurboord onverstoorbaar tegen me in blijft varen. Op het laatste moment een noodstop maken natuurlijk, het levert geen gevaarlijke situatie op maar het bevestigde m'n vooroordeel wel. heel weinig mensen weten van die voorrangsregel. Op zee zal het allemaal wel anders zijn maar op het binnenwater heeft bakboord nog altijd voorrang of kom ik van een andere planeet.
Lijkt me goed dat er op de websites ook wat dat betreft wat uitgelegd wordt. Aan veiligheid wordt wel aandacht besteed maar over voorrangsregels lees ik niks.
Nino

Berichten: 333
Antwoord #1 Oktober 31, 2005, 10:34:45
edit2Rapporteer  
Juist! Eindelijk medestanders! Verplicht leren die voorrangsregels. Ik heb al een aantal keer bizarre noodstops moeten maken en ben daardoor zelfs een keer in iemand's lijnen terecht gekomen.

WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #2 Oktober 31, 2005, 13:16:25
edit2Rapporteer  
nee niet weer hou eens op hierover der zijn al zoveel discussie geweest over de voorangsregels.

En stop met bakboord en stuurboar want ja je hebt gelijk bak gaat voor stuurboord maar in t engels zijn deze 2 namen omgedraaid en t is heel makkelijk ze andersom te interpeteren.

Rechterkant van je bar voo is voorang op een tegenliger en linkerkant voor is voorang geven

Als je hoger aan de wind vaart in dezelfde richting moet je iemand downwind voorang geven

als je achter iemand aanvaart heb jij Geen voorang

als iemand uit vaart van het strand of op het strand staat en weg wilt heeft ie atijd voorang op binnen komende kiters

uitvarende kiter bij een shore break heeft voorang maar bij golven dieper in zee heeft de golfrijder voorang
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #3 Oktober 31, 2005, 13:36:34
edit2Rapporteer  
prachtig, als dit rijtje nu eens op alle websites onder het kopje tips, instructie oid zou komen, want blijkbaar wordt er nog te weinig over geluld/geschreven om het bij iedereen bekend te maken.
Alleen de regel bij varen over dezelfde boeg beschrijf je wat verwarrend, ook al bedoel je het goed lijkt me. Degene die het dichtst bij waar de wind vandaan komt vaart (en deze vaart automatisch het minst hoog aan de wind) moet  voorrang geven aan degene die lager vaart, en deze vaart dan altijd hoger aan de wind.
job

Geen avatar

Berichten: 248
Antwoord #4 Oktober 31, 2005, 14:29:21
edit2Rapporteer  
Ohja... en als je omdraaid misschien ook handig om te kijken of er iemand achter je zit voor je ineens een speedturn o.i.d. gaat maken! mij net te vaak gebeurt als ik 15 meter achter iemand vaar. en ook nog eens 6 meter achterhem ( dus 15 in de breedte en 6 in de diepte) dat hij dan ze kite VOL naar links/rechts stuur halverwege een rakkie... geef dan aan dat je een bocht gaat maken!!!
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Oktober 31, 2005, 14:31:25
edit2Rapporteer  
Ohja... en als je omdraaid misschien ook handig om te kijken of er iemand achter je zit voor je ineens een speedturn o.i.d. gaat maken! mij net te vaak gebeurt als ik 15 meter achter iemand vaar. en ook nog eens 6 meter achterhem ( dus 15 in de breedte en 6 in de diepte) dat hij dan ze kite VOL naar links/rechts stuur halverwege een rakkie... geef dan aan dat je een bocht gaat maken!!!

Je moet ook afstand houden. Ik vind het echt zwaar irritant als iemand vlak achter mij of naast mij komt varen. Wacht dan gewoon even en vaar daarna weer verder. Daarmee voorkom je dit probleem.
zwitselaar
Gast
Antwoord #6 Oktober 31, 2005, 14:55:14
edit2Rapporteer  

Als je hoger aan de wind vaart in dezelfde richting moet je iemand downwind voorang geven

Als je geen discussie wilt, zet dan alles goed neer komen er ook geen misverstanden
--> loef wijkt voor lij of wie minder scherp vaart wijkt. Dus als je hoger vaart (naar de wind toe) in dezelfde richting heb je voorrang op downwind (met de wind mee)! Misschien bedoel je t ook zo!

De rest apart beschreven maar klopt! (Starboard and Port --> zo groot is het verschil toch niet?)
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #7 Oktober 31, 2005, 15:37:04
edit2Rapporteer  
En stop met bakboord en stuurboar want ja je hebt gelijk bak gaat voor stuurboord maar in t engels zijn deze 2 namen omgedraaid en t is heel makkelijk ze andersom te interpeteren.

Andersom???? Port en starboard, hoe moeilijk is het in het Engels verwarring onmogelijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.