Had donderdag (24-11) op de Slufter de Shockwave 9m getest.
De wind was ZW 6 a 7 bf.
Super maar dan ook super stabiel, kite boven je op het strand en hij trekt totaal niet.
De bar is zoals we gewend zijn van Naish, en 20m lijnen erop.
Snel het water op, op je gemak je board aandoen, en hup gelijk weg speren als je je kite instuurt, hoogte lopen is te makkelijk, totaal geen enkele moeite.
Na ff wennen hoe je bar werkt en hoe de kite zich gedraagt had ik hem redelijk door, dus de snelheid kon omhoog, en dan bedoel ik hard varen, je kan dus rete hard varen met zo'n ding, niet te geloven, en makkelijk hard varen.
Bij keihard varen graaft je board zich niet diep in het water, je duwt de bar een beetje van je af en de kite trekt niet meer maar wil alleen maar naar voren, je staat dus heel relax op je board terwijl je steeds harder gaat, een vreemde gewaarwording, maar wel vet, want ik heb nog nooit zo hard gescheurd...
Val je toch dan hup de bar van je af en de kite doet niks meer, dus je wordt niet meters over het water gesleurd.
Je kite is net een gashandle, ga je over een golfje dan trek je je bar aan en je krijgt gelijk een vette vesnelling om smood te landen en dan nog harder de volgende golf te pakken, je blijft totale controle houden.
Een normale kite trekt je naar de kite toe dus dan moet je harder inkanten bij het landen, deze kite trekt naar voren en je hebt geen enkel probleem bij het landen alles gaat smood.
Over een golfje tooside landen en dan de kite injanken om terug te gaan is echt vet... geen enkel moment van stilvallen de kite houd zijn power in elke hoek en stand.
Je vaart een normale kite meestal tegen de knoop aan, dus hoef je alleen maar te sturen, bij de Shockwave kan je dus de bar gebruiken om alles te doseren, dus je stuurt en je trekt of duwt de bar.
Ik had dat na 15 a 20 minuutjes door en het geeft zoveel extra, wat ik al zei het lijkt wel een gashandle die kite, heerlijk..
Wat me gelijk opviel met de Shockwave is dat de kite altijd trekkracht blijft houden ook al duw je de bar helemaal van je af, dus je zink of valt nooit stil, in vergelijking met andere gelijke kites, dus das wel lekker.
Het golfrijden is echt te wreed, je parkeert je kite en je ript elke golf aan snot.
Tja, en dan het springen.....
Nah nah nah.... wat een springmonster zeg, dit is echt te gek, de timing in de lucht is anders als met een gewone kite, je stuurt hem in en stuurt hem gewoon door naar 2 uur, en laat hem daar staan pas als je 2m boven het water hangt bij het landen dan pas stuur je hem zachtjes in.
Maak snelheid en depower je kite, wat resulteert in nog harder gaan...,stuur de kite in en zet af, trek je bar langzaam aan en daar ga je....
je stijgt echt op om op grote hoogte rechtdoor te gaan om daarna rete smood te landen.
Toni ging in het water staan, en keek waar ik ongeveer afzette voor een sprong, om daarna vanaf die plek met meterstapen richting de landingsplek te lopen.. 60 a 70m ver waren de sprongen.
De gemiddelde sprongen die ik maakte waren rond de 10m, er zaten een paar sprongen tussen van 14 a 15m hoog, bij een hoop sprongen kon ik de auto's boven op de dijk zien staan...
Loopen is dus ook erg lekker met deze kite, gemoedelijk gaat hij rond om weer lift te geven voor de landing.
Het aan en uit is bij deze kite niet van toepassing, bij andere gelijke kites moet je je bar goed hebben staan bij bv het springen anders val je uit de lucht.
Deze SLE kite van Naish zal een hoop kiters gelukkig maken.
De doelgroep waarvoor hij geschikt is zijn mega big air lovers, golfriders, speedfreaks, relax en tourriders, of low budget kiters want aan 1 kite heb je genoeg, een 12m, maar een 9m erbij is toch wel beter.
Het inzetbereik van de 9m is bizar, met 12 a 13k vaarde ik al en met 30k had ik nog geen moeite.
Voor freestyle is die natuurlijk niet gemaakt maar dat kan wel, uithaken is dus mogelijk om bv vette raleys te maken, mits je niet te veel gepowered bent en je de bar iets anders afstelt, bv je stuurlijnen langer zetten zodat je met uithaken niet te veel trekkracht krijgt.