1e impressie Shockwave.

slufterhufters.com

November 26, 2005, 16:48:10
edit2Rapporteer  
Had donderdag (24-11) op de Slufter de Shockwave 9m getest.
De wind was ZW 6 a 7 bf.

Super maar dan ook super stabiel, kite boven je op het strand en hij trekt totaal niet.
De bar is zoals we gewend zijn van Naish, en 20m lijnen erop.

Snel het water op, op je gemak je board aandoen, en hup gelijk weg speren als je je kite instuurt, hoogte lopen is te makkelijk, totaal geen enkele moeite.

Na ff wennen hoe je bar werkt en hoe de kite zich gedraagt had ik hem redelijk door, dus de snelheid kon omhoog, en dan bedoel ik hard varen, je kan dus rete hard varen met zo'n ding, niet te geloven, en makkelijk hard varen.
Bij keihard varen graaft je board zich niet diep in het water, je duwt de bar een beetje van je af en de kite trekt niet meer maar wil alleen maar naar voren, je staat dus heel relax op je board terwijl je steeds harder gaat, een vreemde gewaarwording, maar wel vet, want ik heb nog nooit zo hard gescheurd...
Val je toch dan hup de bar van je af en de kite doet niks meer, dus je wordt niet meters over het water gesleurd.
Je kite is net een gashandle, ga je over een golfje dan trek je je bar aan en je krijgt gelijk een vette vesnelling om smood te landen en dan nog harder de volgende golf te pakken, je blijft totale controle houden.
Een normale kite trekt je naar de kite toe dus dan moet je harder inkanten bij het landen, deze kite trekt naar voren en je hebt geen enkel probleem bij het landen alles gaat smood.
Over een golfje tooside landen en dan de kite injanken om terug te gaan is echt vet... geen enkel moment van stilvallen de kite houd zijn power in elke hoek en stand.
Je vaart een normale kite meestal tegen de knoop aan, dus hoef je alleen maar te sturen, bij de Shockwave kan je dus de bar gebruiken om alles te doseren, dus je stuurt en je trekt of duwt de bar.
Ik had dat na 15 a 20 minuutjes door en het geeft zoveel extra, wat ik al zei het lijkt wel een gashandle die kite, heerlijk..
Wat me gelijk opviel met de Shockwave is dat de kite altijd trekkracht blijft houden ook al duw je de bar helemaal van je af, dus je zink of valt nooit stil, in vergelijking met andere gelijke kites, dus das wel lekker.
Het golfrijden is echt te wreed, je parkeert je kite en je ript elke golf aan snot.

Tja, en dan het springen..... schater

Nah nah nah.... wat een springmonster zeg, dit is echt te gek, de timing in de lucht is anders als met een gewone kite, je stuurt hem in en stuurt hem gewoon door naar 2 uur, en laat hem daar staan pas als je 2m boven het water hangt bij het landen dan pas stuur je hem zachtjes in.
Maak snelheid en depower je kite, wat resulteert in nog harder gaan...,stuur de kite in en zet af, trek je bar langzaam aan en daar ga je.... loser je stijgt echt op om op grote hoogte rechtdoor te gaan om daarna rete smood te landen.
Toni ging in het water staan, en keek waar ik ongeveer afzette voor een sprong, om daarna vanaf die plek met meterstapen richting de landingsplek te lopen.. 60 a 70m ver waren de sprongen.
De gemiddelde sprongen die ik maakte waren rond de 10m, er zaten een paar sprongen tussen van 14 a 15m hoog, bij een hoop sprongen kon ik de auto's boven op de dijk zien staan...

Loopen is dus ook erg lekker met deze kite, gemoedelijk gaat hij rond om weer lift te geven voor de landing.
Het aan en uit is bij deze kite niet van toepassing, bij andere gelijke kites moet je je bar goed hebben staan bij bv het springen anders val je uit de lucht.

Deze SLE kite van Naish zal een hoop kiters gelukkig maken.
De doelgroep waarvoor hij geschikt is zijn mega big air lovers, golfriders, speedfreaks, relax en tourriders, of low budget kiters want aan 1 kite heb je genoeg, een 12m, maar een 9m erbij is toch wel beter.

Het inzetbereik van de 9m is bizar, met 12 a 13k vaarde ik al en met 30k had ik nog geen moeite.

Voor freestyle is die natuurlijk niet gemaakt maar dat kan wel, uithaken is dus mogelijk om bv vette raleys te maken, mits je niet te veel gepowered bent en je de bar iets anders afstelt, bv je stuurlijnen langer zetten zodat je met uithaken niet te veel trekkracht krijgt.

slufterhufters.com

Antwoord #1 November 26, 2005, 16:59:29
edit2Rapporteer  
 (tong_kitesmiley)
Erik Verhe1j

Antwoord #2 November 26, 2005, 16:59:50
edit2Rapporteer  
Leuk stukje!

Ik heb de kite ook even in 9-10 knopen gevoeld.. Depower is immens en de kite voelt goed stabiel aan.

Maar ik ben toch niet zo'n fan van al die katrollen!
slufterhufters.com

Antwoord #3 November 26, 2005, 17:06:15
edit2Rapporteer  
 Zonder katrolletjes slijten de touwen door, dus moeten die erop.
Zonder katrolletjes kan je ook niet sturen.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #4 November 26, 2005, 17:48:18
edit2Rapporteer  
erik, in 9 a 10 knopen de immense depower voelen? (grinnik_kitesmiley)
mooi stukkie tekst arno, ben wel benieuwd naar dat ding!
(R)Ikke

Antwoord #5 November 26, 2005, 19:04:34
edit2Rapporteer  
Klinkt goed, mooie kite ook. Iets waarvan ik vind dat je niet altijd van naish kan zeggen.

Maar ik heb wel nog een praktische vraag. Waarom is het stuur gedeelte zoals hij is. Dus waarom lopen de stuurlijnen via katrollen naar de strap (als ik dat goed zie) Ik begrijp dat systeem niet helemaal.

Greetz
KiteDemon

Antwoord #6 November 26, 2005, 19:20:06
edit2Rapporteer  
Aanradertje dus voor dikke pret in highwindcondities........en om erbij te nemen naast 16 en 12 Raven2 ??

Viel er nog wat af te stellen, of is-ie zo uit de tas OK?

Vergelijkingen met de CB 9 ??

Heb zelf de CB 9 gevaren en idd erg aan/uit gevoel, daarbij voelde de kite ook "groter" aan dan mijn 12 Raven2 qua barhandling. Zijn er nog grote verschillen tussen de 9 CB en 9 SW??
Erik Verhe1j

Antwoord #7 November 26, 2005, 19:31:51
edit2Rapporteer  
erik, in 9 a 10 knopen de immense depower voelen? (grinnik_kitesmiley)

Uhhh bij welke kite voel je 0,0 kracht als je hem gedepowerd recht door de powerzone stuurt?

Juist Peter, een shockwave in 9/10 knopen. Haha...

Maar ik heb wel nog een praktische vraag. Waarom is het stuur gedeelte zoals hij is. Dus waarom lopen de stuurlijnen via katrollen naar de strap (als ik dat goed zie) Ik begrijp dat systeem niet helemaal.

Als je nu je stuurlijn 10 cm naar je toe trekt wordt de stuurlijn 20 cm korter t.o.v. de andere stuurlijn.

Dus als de kite gedepowerd is kun je  ook nog fatsoenlijk sturen. Nadeel is dat de lijnen die over de katrollen lopen sneller slijten.

Groetjes Erik
Flakkee Local

Antwoord #8 November 26, 2005, 19:36:42
edit2Rapporteer  
Wat ik uit het verhaal begrijp, moet je de bar aangetrokken houden om power te krijgen.

Nu is mijn vraag, vaar je deze kite op je armen.
Dat houd niemand een dag vol?????????????
KiteDemon

Antwoord #9 November 26, 2005, 19:38:43
edit2Rapporteer  
Blijkbaar ligt de bardruk wat lager dan bij de CB, maar er zit toch een stopper in het depowerkoord?
Maak die stopper verstelbaar, en je kan alles helemaal naar wens instellen.

Ps, is dit nog een protobar?
Tony

Antwoord #10 November 26, 2005, 19:49:10
edit2Rapporteer  
Ik heb er donderdag ook mee gevaren en ik vond het een waanzinnige ervaring. De snelheid op vlak water is echt waanzinnig. Ik kan niet wachten om dat ding achter de grote zandbanken of op de shitspot te testen. Donderdagmiddag was het behoorlijk vlagerig (vlagen tot 16 m/s) en toch kon je heel relaxed varen. Elke vlaag vang je op door even het gaspendaal iets los te laten.
De sprongen van Arno waren erg leuk om te zien. Toen hij de eerste keer over mij en de zandbank heen sprong, dook ik weg. De Shockwave gaat wat minder recht omhoog zodat het leek of Arno recht op me af kwam. Ik heb een aantal sprongen uitgemeten. De 60-70 meter die Arno net meldde zijn voorzichtig ingeschat. Ik heb 75-80 meter gemeten.
Ik had nog wat moeite met het springen. Ik vond springen een rare ervaring, je springt niet maar je stijgt op. Ook de daling is minder verticaal. Ik denk dat ik als minder ervaren kiter een paar dagen nodig heb om met de shockwave beter te leren springen.

Ik denk dat ik  2 Shockwavjes  ga kopen!
KiteDemon

Antwoord #11 November 26, 2005, 19:56:20
edit2Rapporteer  
Voor de grotere maten zou ik nog ff wachten Tony. De kleine maatjes voor SLE's zitten op het goede spoor ThumpsUp
Maar dat was in het begin ook het geval met C-shaped apparaten.
Pieter

Antwoord #12 November 26, 2005, 20:55:53
edit2Rapporteer  
He Arno toch het BOW.......... gevoel he.............Als ik het goed begrijpt vaart hij net als de crossbow van mij..........je moet het weten want je hebt er een paar keer mee gevaren.
Inderdaad ze gaan heel hard.............springen hoog en blijven lang hangen.
De bar van naish vindt ik niet veel bijzonders,daar moet zeker nog aan gewerkt worden.

groetjes.Pieter ThumpsUp
Pbter

Geen avatar

Antwoord #13 November 26, 2005, 21:04:40
edit2Rapporteer  
waarom is de kite niet geschikt voor freestyle?
KiteDemon

Antwoord #14 November 26, 2005, 21:14:38
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd hoe dat met 27 m lijnen vaart.....ga je wel hoger.....
slufterhufters.com

Antwoord #15 November 26, 2005, 21:21:27
edit2Rapporteer  
Maar dat ze het beter begrijpen bij Naish is 1 ding wat zeker is.
Zeker de bar is mega prettig.
Het SLE gevoel is zeer prettig moet ik zeggen.

En idd ze zijn bij Naish bezig om er een soort stopper op te gaan zetten zodat je relaxer kan varen.

Ik had na 2 uur varen geen lamme armen.

Maar daar gaan we weer, het welles nietes spelletje tussen de verschillende merken, ik beperk me tot de Shockwave, en dat ik er 1 neem is zeker, wat een te vette kite.

Laat me niet meer uit over de andere Bow kites vinden ze niet leuk bij de importeur.
KiteDemon

Antwoord #16 November 26, 2005, 21:39:26
edit2Rapporteer  

Laat me niet meer uit over de andere Bow kites vinden ze niet leuk bij de importeur.

Who cares!!

Nu alle merken met hun nieuwe speeltjes op de markt komen, is een vergelijking wel op zijn plaats.

Een onderdeel van het patent is de holle trailing edge zoals bij de CB. Naish is hier niet in mee gegaan, maar de SW schijnt prima te presteren. Het lijkt erop dat de SW een beetje tussen een bow en een C-shaped in zit met the best of both worlds.
Bodhi

Antwoord #17 November 26, 2005, 21:55:27
edit2Rapporteer  
@ Hoog en hard..: Wat vind je van de Shockwave in vergelijking met de Raven2? Zou je de Raven2 als minder prettig bestempelen als de Shockwave? Vaart de Shockwave een stuk beter als de Raven2? Ben benieuwd. Ik zit er namelijk over te denken om in april Raven2 12 en 16 te kopen met een Torch2 8 maar als het nu ook weer met 2 kites te doen is (Shockwave 9 en 12) dan is daar ook weer een puntje in te vinden... Fuck, dacht ik dat ik er net uit was wat te kopen volgend jaar... Nu is het weer  Huh
KiteDemon

Antwoord #18 November 26, 2005, 22:23:32
edit2Rapporteer  
@ Hoog en hard..: Wat vind je van de Shockwave in vergelijking met de Raven2? Zou je de Raven2 als minder prettig bestempelen als de Shockwave? Vaart de Shockwave een stuk beter als de Raven2? Ben benieuwd. Ik zit er namelijk over te denken om in april Raven2 12 en 16 te kopen met een Torch2 8 maar als het nu ook weer met 2 kites te doen is (Shockwave 9 en 12) dan is daar ook weer een puntje in te vinden... Fuck, dacht ik dat ik er net uit was wat te kopen volgend jaar... Nu is het weer Huh

Die kites zijn niet met elkaar te vergelijken! Totaal verschillend.
Raven2 vaart helemaal top wat handling en performance betreft. Maar als je voor 2 kites gaat dan is een 16 Raven2 en een SW 9 een mooi aansluitende combi.
Zelf hou ik er nog een 12 Raven2 bij omdat die gewoon te lekker is. Ik ben wel van plan om een SW 9 erbij te nemen voor de + 23 knopen en de zeldzame dagen dat er echt een nucleair windje blaast.
b.v.o

Antwoord #19 November 26, 2005, 23:33:20
edit2Rapporteer  
ziet er weer goed uit
~Dirk~

Antwoord #20 November 27, 2005, 00:17:22
edit2Rapporteer  
Mooie recentie  ThumpsUp
Als ik KiteDemon z'n reactie een beetje begrijp is het dus beter om van de Shockwave alleen de kleine maten te gebruiken en voor licht weer gewoon bv. een RavenII 16 te nemen?
Is dit ook jou idee Arno? Ik begrijp dat je de grote maten van de Shockwave nog niet hebt geprobeert maar je zal er best wel een idee van hebben gekregen.
Wat mij iig ook een groot voordeel lijkt van dit type kite is dat door dat je de kite (bijna)volledig kan depoweren dit de veiligheid van de sport erg tengoede zal komen, ik neem aan dat dat bij de SW ook zo is
Tom

Antwoord #21 November 27, 2005, 00:21:32
edit2Rapporteer  
Klinkt erg goed !! Sta te springen om de naish 2006 serie uit te proberen
KiteDemon

Antwoord #22 November 27, 2005, 00:53:49
edit2Rapporteer  
Mooie recentie  ThumpsUp
Als ik KiteDemon z'n reactie een beetje begrijp is het dus beter om van de Shockwave alleen de kleine maten te gebruiken en voor licht weer gewoon bv. een RavenII 16 te nemen?
Is dit ook jou idee Arno? Ik begrijp dat je de grote maten van de Shockwave nog niet hebt geprobeert maar je zal er best wel een idee van hebben gekregen.
Wat mij iig ook een groot voordeel lijkt van dit type kite is dat door dat je de kite (bijna)volledig kan depoweren dit de veiligheid van de sport erg tengoede zal komen, ik neem aan dat dat bij de SW ook zo is

Dat heb je goed gezien Oxy.
Vooral de grote maten bow/SLE hebben nog een lange weg van ontwikkeling te gaan (dat was met C-shapes precies hetzelfde in het verleden)
Voorlopig kunnen ze nog niet tippen aan een Raven2 16 qua handling en lowendperformance.
De kleinere maten daarintegen doen hun werk goed en de highend lijkt eindeloos.
Maar het begin van het bow/SLE tijdperk is voorzichtig gemaakt.
Komend jaar zal ik in ieder geval een beginnetje maken met de kleine maatjes, maar vanaf 12 en groter blijft het absoluut bij Raven2.
Tony

Antwoord #23 November 27, 2005, 01:25:04
edit2Rapporteer  
Fer,
Waarop baseer jij je mening over de grote maten SLE kites??
KiteDemon

Antwoord #24 November 27, 2005, 01:49:11
edit2Rapporteer  
Niet specifiek SLE's Tony. Bow's/ SLE's in het algemeen.
Er is inmiddels erg veel info bekend over dit concept, en het is een feit dat de grootste maten hierin niet zo presteren als de maten 12 en kleiner.
Nu is de SLE van Naish overigens afwijkend van de Cabrinha. Minder vlak en geen holle trailing edge. Een beetje tussen een bow en een C-shaped in. Daarbij is de SLE voor specifieke doeleinden in de markt gezet, en niet zoals bij Cabrinha alles zaligmakend.
Nog een feit is dat ze pas echt tot hun recht komen als je goed gepowerd staat met zo'n apparaat.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.