advies voor een nieuw project

WIMPIII

Berichten: 766
November 26, 2005, 18:14:14
edit2Rapporteer  
Wil weer wat gaan bouwen maar dit keer op een andere manier. Plan is om een woodcore board te gaan bouwen. Nou kan ik wel wat tips gebruiken. De volgende eisen zijn van toepassing in volgorde van belangrijkheid:
Goed door de chop
komfortabele ride
niet al te lange afwerkingstijd

De rest van de eigenschappen moet ik zelf wel uit komen. Ik zat zelf te denken aan een woodcore boardje met L-sim afwerking. De houtsoort kan ik ook wel wat advies voor gebruiken.
Dus jongens, jullie expertise is gevraagd. Heb wel ervaring met corecell-bouw maar niet met woodcore.
Alvast bedankt.
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #1 November 26, 2005, 21:09:55
edit2Rapporteer  
misschien kan je nog wat meer ingaan op wat je wil, en hoe je het zelf zou maken.
dat geeft makkelijker advies!
Ik bedoel:
met latten zoals een snowboard = leonB board
met 3lagen okume plex met hole midden plaat = leander Board
met 2x okume plex en 1x balsa ertussen = j2 board
verbeter me maar als het niet klopt jongens (grinnik_kitesmiley)
Dit zijn allemaal voorbeelden van mooie lichte w-core boardjes van plm 2.5kg YeSS

adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #2 November 26, 2005, 23:41:13
edit2Rapporteer  
Heb wel een beetje ervaring met LSim, als je wat wilt weten, laat maar horen!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 November 27, 2005, 00:36:36
edit2Rapporteer  
Yep,

kom maar op met je vragen  ThumpsUp
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #4 November 27, 2005, 17:15:22
edit2Rapporteer  
ok dan. Leon maakt mooie boards maar zijn mij wat te veel werk. Zat inderdaad te denken aan het verlijmen van twee of drie platen hout. Welke diktes heb jij gebruikt J2? Welke lijm gebruikten julllie om het hout te verlijmen? Hebben jullie de kern direct in de mal verlijmt zodat de rocker er al in zat en daarna gelamineerd?? springt het hout nog terug in oude vorm en zo ja moet ik daar dan rekening mee houden?
Hebben jullie allemaal abs sidewalls verlijmd en zo ja wat hebben jullie gebruikt om het  mee te verlijmen? L-sim na lamineren erop lijmen of in lamineergang meenemen?
Alsjeblieft, hier heb je je vragen.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #5 November 27, 2005, 18:19:27
edit2Rapporteer  
Het voordeel van L-sim is toch dat je niks hoeft te lamineren, lakken of verfen?

Ik heb een aantal boards gemaakt van triplex + bootlak. Volgende board wordt iets met L-sim of HPL of zo. Het lijkt me zoveel makkelijk dat je een aantal lagen op elkaar lijmt en dat je dan klaar bent.

Hoe breed maken jullie die sidewalls? En is het ook handig om dat spul bij de inserts te gebruiken?
skyrider 138
Gast
Antwoord #6 November 27, 2005, 18:27:31
edit2Rapporteer  
l-sim en formica werkt enigzins hetzelfde, alleen draagt l-sim wat meer sterkte bij aan het geheel en heeft l-sim mooi 3 d effect... Ik hou m'n sidewalls 1.5 cm en frees 1/2 cm weer weg langs de mal.. tips hou ik 3 cm ( komt mooi uit als je board langer dan 122 wil hebben) en ook daar frees ik zo', 1/2 tot 1 cm weer vanaf...
bijkomend voordel kan ook zijn dta je meer boards uit plaat schuim kan halen... zit nu al op 7 per plaat wat toch dr prijs theoretisch gezien wat lager houdt..

bij inserts zou je forex kunnen gebruiken, maar als je het dan toch in 1 x goed wil doen, neem dan nylon schijfjes, forex heeft veel maar beperkte flex en vind puntelasting niet zo leuk.. flink wat epoxy in een 18 mm bij de snowboardinserts doet z'n werk ook goed hoor...

als je kijkt naar onderstaand plaatje, sidewals heb ik laten zagen en die lijm je dus gelijk met bodem rondom het schuim, rechts zie je nog een roerhoutje waarmee je dus het forex tegen elkaar aan klemt ( vastnieten met maximaal 6 mm nietjes ) .. kleine randjes tussen schuim en forex vul je gelijk als je de inserts erin lijmt..
djb

Berichten: 415
Antwoord #7 November 28, 2005, 02:19:43
edit2Rapporteer  
ok dan. Leon maakt mooie boards maar zijn mij wat te veel werk. Zat inderdaad te denken aan het verlijmen van twee of drie platen hout. Welke diktes heb jij gebruikt J2? Welke lijm gebruikten julllie om het hout te verlijmen? Hebben jullie de kern direct in de mal verlijmt zodat de rocker er al in zat en daarna gelamineerd?? springt het hout nog terug in oude vorm en zo ja moet ik daar dan rekening mee houden?
Hebben jullie allemaal abs sidewalls verlijmd en zo ja wat hebben jullie gebruikt om het mee te verlijmen? L-sim na lamineren erop lijmen of in lamineergang meenemen?
Alsjeblieft, hier heb je je vragen.

ik ben alweer bijna klaar met mijn volende project....  ik ebruik normaal 3keer 4mm ocume en de middelste plaat randen en punten verdunnen zodat je scherpere randen krijgt en de top is dan gelijk egaal.

nu ben ik bezig met 2keer 4mm ocume en 1keer 2mm met daar tussen carbon band 4x.. nu ik  ook met l-sim bouw hoef ik geen glasvezel te gebruiken omdat l-sim glasvezel is van 300gr...
dit is no wel even kijjken of het ok is anders weer opnieuw begginnen. volgend weekend is hij klaar dan weet ik meer..

grtz. j²
djb

Berichten: 415
Antwoord #8 November 28, 2005, 02:25:18
edit2Rapporteer  
oja voor het verlijmen van je hout.... gehoord dat watervaste houtlijm ok is...ik doe dit gewoon met epoxy, maar wel verdikken met erosil omdat dit niet de sterkte verminderd van de epoxy en glasbubbels wel dus die laat je weg..
dit doe je omdat dunne epoxy anders teveel in je hout trekt dus dan geen sterke hechting heeft voor de platen.. maak de epoxy net zo dik als houtlijm met erosil niet dikker!!!
eelke

Berichten: 290
Antwoord #9 November 28, 2005, 03:05:00
edit2Rapporteer  
gewoon d4 constructie lijm...
werkt perfect doordat het opschuimt...
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #10 November 28, 2005, 05:27:44
edit2Rapporteer  
wat was het gewicht van je laatste board dan J2?
djb

Berichten: 415
Antwoord #11 November 28, 2005, 06:02:46
edit2Rapporteer  
wat was het gewicht van je laatste board dan J2?

waar ik nu mee bezig ben word volgens berekening 2,6 kilo 127x37 heb nu de kern klaar alleen nog l-sim plakken. kan ook minder worden.
mijn 3x4mm ocume zie forum BOARD AF = 2,8kilo.
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #12 November 28, 2005, 16:27:28
edit2Rapporteer  
Oh ja, j2,  hoe ben jij aan je balsa gekomen, gewoon in de houthandel. Zat eraan te denken om 2x balsa te doen en 1x ocume voor gewichtsbesparing. Geen holle kern dus.














djb

Berichten: 415
Antwoord #13 November 29, 2005, 01:48:20
edit2Rapporteer  
Oh ja, j2, hoe ben jij aan je balsa gekomen, gewoon in de houthandel. Zat eraan te denken om 2x balsa te doen en 1x ocume voor gewichtsbesparing. Geen holle kern dus.

balsa is het zelfde als buigtriplex.... dus balsa 2mm ocume 2mm balsa 2mm..weet niet of dat wel sterk genoeg is 2x balsa en 1x ocume. wel opletten met de richting van buigtriplex...je moet maar even kijken bij een goede houthandel...

grtz















adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #14 December 01, 2005, 01:43:00
edit2Rapporteer  
Duurde ff voor ik reageerde, was het topic straal vergeten  loser, maar goed...

Bij mijn LSIM bordje heb ik eerst alles gelamineerd, onder en bovenkant met 3x 160 Keper glas.

Daarna beide LSIM platen (140x40) ingesmeerd met een primer (van polyservice, weet de naam ff niet meer, wel duur spul!!!!)

Toen heb ik 1 kant ontvet met ammonia.

Epoxy op LSIM gesmeerd, epoxy op bord gesmeerd, (dunne lagen, wordt anders overbodig zwaar en dik)

LSIM op bord gelegd.

De boel tussen vorm/perstafel gelegd, paar handdoeken ertussen, dagje wachten en het zit muurvast.

Heb het board nu al een aantal maanden, en alles zit nog steeds perfect.
Weet niet of die primer echt nodig is, maar wilde geen risico nemen.



WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #15 December 01, 2005, 03:24:33
edit2Rapporteer  
Bedankt alvast voor de antwoorden. Er staan nog 2 vragen.
Moet ik nog rekening houden met springback-effect van de houtkern? Ik las een paar pagina's terug dat mensen hier wel last van hadden gehad.
Moet ik de forex rail gewoon met epoxy verlijmen?
Als ik de houten platen in verlijm dit gewoon gelijk in de mal doen?(lijkt mij wel)
skyrider 138
Gast
Antwoord #16 December 01, 2005, 03:32:54
edit2Rapporteer  
forex moet je proberen onder vacuum met de kern te lijmen... dan wordt ie mooi recht op de bodem gedrukt...

springback had leon('s board) wat last van.. probeer 1 cm, mee scoop in te stellen, dat als ie terugtrekt heb je de gewenste scoop / rocker...
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #17 December 01, 2005, 04:11:59
edit2Rapporteer  
Mijn forex heb ik met epoxy met bubbles verlijmd. Met een aantal elastiekjes de boel tegen elkaar gelijmd.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #18 December 01, 2005, 04:51:18
edit2Rapporteer  
hout geeft gegarandeerd springback, hoeveel hantgt van je houtsoort af. Verlijmen zou ik met epoxy + glassbubbles doen en dan alles onde vacuum dat het goed word geperst.

Ik heb tijdens mijn boardbouw een testje gedaan, 2 stukken kozijnhout met de kopse kanten op elkaar geplakt en geklemd, het zelfde gedaan met hoogwaardige D4 constructielijm. Wat blijkt? Bij de epoxy is veel meer kracht benodigd om de verbinding te doen breken wanneer het onderste blok in de banksrechoef gaat en je op de andere dan een dwarskracht geeft. (provisorish gedaan met een hamer) dan bij de D4 lijm. Dit komt denk ik omdat de D4 lijm op gaat schuimen en zo een aantal luchtgaatjes in de verbinding heeft zitten, mede doordat je dan een schuimstructuur hebt is dat een stuk minder sterk dan een epoxy/glassbubbles lijmnaad.

Geloof me, ik kan hard slaan met een hamer, maar op deze epoxy verbinding moest ik toch echt 4 a 5 keer slaan, terwijl de D4 verbinding met 1 rake klap weg was.
skyrider 138
Gast
Antwoord #19 December 01, 2005, 05:36:15
edit2Rapporteer  
niet forex randen met nietje aan elkaar, voordat dek erop gaat gaat alles weer los. gaat altijd goed...
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #20 December 01, 2005, 06:51:19
edit2Rapporteer  
Nietjes zijn inderdaad ook geen gek idee!

InternetFora, super!!  ThumpsUp
JoskeJ

Berichten: 49
Antwoord #21 December 01, 2005, 16:00:24
edit2Rapporteer  
Dit is interessant. Ik heb de Forex randen met Epoxy en Glas bubbles vastgelijmd aan de Corecell kern. Dit zit werkelijk supervast. Echter bij het lamineren van de onderzijde heeft de L-Sim nite 100% gehecht. De volgende stappen heb ik genomen: schuimkern met Forex randen geschuurd en ontvet met dd-ontvetter, schuimkern met Forexranden geimpregneerd met Epoxy-Glas Ubbles mengsel, ca. 30 minuten laten drogen en daarna bewapining gelamineerd. 1 laag UD en 1 laag keper met epoxyhars. De epoxyhars redelijk ruim erop gedaan en daarna de
L-Sim er bovenop. L-Sim ook eerst ontvet. Dit geheel onder vacuum 10 uur laten drogen in de rockertafel. 95% zit vast als een huis alleen op sommige plekken is er geen goede hechting van het geheel op de Forex. Dit is opgelost door deze randen open te trekken en vol te storten met expoy-glas bubbles.

Nu lees ik dat Adrenalin eerst op beide kanten de weefsels lamineert, laat drogen en daarna
L-Sim erop lijmt. Heb je de L-Sim gelijmd met epoxy-glas bubbles of alleen epoxy en daarna weer vacuum? Zit de L-Sim overal goed vast op de Forex?

Na een tip van LeonB heb ik de siderails van PU Giethars gemaakt. Gewoon een lange Aluminium U-strip van 1 cm breed en 2 cm diep. Hierin giet ik een rechte rail van ca 1,5 m. Na harding is deze nog steeds super buigzaam en makkelijk om je outline te duwen. Met behulp van wat lijmklemmen, wat houtblokken en epoxy-glas bubbles mengsel is dit perfect aan de corecell te lijmen. Daarnaast is de hechting van de bewapening en de L-Sim echt vele malen beter. Het is veel makkelijker te schuren dan Forex, in veel kleuren te maken en goed stootvast.
skyrider 138
Gast
Antwoord #22 December 01, 2005, 16:24:02
edit2Rapporteer  
kan me goed voorstellen wat je bedoelt, als je forex niet ff goed opschuurd zal het nmakkelijk los kunnen springen. Ik vind het perfect werken, je moet alleen zorgen dat je het grof aan de boven en onderkant goed opschuurd, dan zou alles goed moeten gaan..

ook vooral opletten met het uitfrezen van je uiteindelijke board, met een decoupeerzaag je board uiztagen zal de hechting tussen forex en je weefsel / hpl / laminaat niet bevorderen..

Heb nooit gewerkt met pu giethars, wilde het ooit proberen maar heb dat maar laten varen..
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #23 December 01, 2005, 16:25:47
edit2Rapporteer  
Ik heb geen vacuuum gebruikt, maar handoeken tussen de persplaten (MDF) om eventuele oppervlakteoneffenheden weg te werken .

De epoxy heb ik met glas verdikt. Alles zit overal muurvast, ook op de forex rails. Het is wel zo dat ik mijn glas tot over het forex heen heb laten lopen, LSIM zit dus niet direct op het forex.

Om delaminatie zoveel mogelijk te voorkomen heb ik de rails lichtjes bol opgeschuurd, zodat het forex er een beetje uitsteekt. Als het niet duidelijk is maak ik daar wel ff een tekening van, ik denk dat het op de foto's ook wel te zien is.
JoskeJ

Berichten: 49
Antwoord #24 December 01, 2005, 16:46:54
edit2Rapporteer  
Dat ziet er inderdaad erg strak uit. Mijn glas liep ook over de Forexranden heen. Ik moet helaas toegeven dat ik de randen wel met de decouperzaag er heb afgezaagd. Zoals Elevation al aangeeft is dit ook niet echt goed voor de hechting.

@Adrenalin: jij hebt eerst de onder- en bovenkant gelamineerd en laten drogen. Toen dit helemaal droog was heb je de L-Sim er pas opgelijmd? Dat is ook een goed alternatief. Ik had de methode van de LeonB afgekeken voor zijn Woodster dus alles in 1 keer gelamineerd.

Voor de afwerking van de Forexranden heb ik gekozen om ze wel recht te schuren maar te voorzien van een blanke DD-laklaag.

Even een totaal andere vraag over L-Sim: de maten die verkocht worden zijn nogal ongunstig voor kitebaord (78 x 255 cm). Weet iemand of er nog andere maten verkrijgbaar zijn?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.