nieuw wetsuit

tom_beul
Gast
Antwoord #25 November 27, 2005, 19:22:55
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een neilrpyde pak 5000series volgens mij maar daar zitten echt overal scheuren in! mn hele kruis dus moet altijd een boardshort dragen
brainwave

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #26 November 28, 2005, 03:32:21
edit2Rapporteer  
jullie vergeten nog erg veel zeeeer goede merken. billabong, rip curl, o'neill.
deze pakken zijn vooral gericht op de golfsurfers maar extreem warm
ikzelf vaar met een rip curl , de kitesurf serie.
 dit hele weekend gegolfsurft en niet koud gehad.
en een waanzinnige pasvorm.
tom_beul
Gast
Antwoord #27 November 28, 2005, 03:40:38
edit2Rapporteer  
Mystic venom steamer?

Niet duur 180euro..
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #28 November 28, 2005, 17:23:09
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu met Neilpride, maar dat pak begint aardig te slijten na 2 jaar. Heb nu een 3/5 Psycho2 van O'Neill besteld. Man, dat pak zit als een tweede huid, echt super. Helaas wel prijzig, zo tussen de 350 en 400 Euro...
xray

Berichten: 3688
Antwoord #29 November 28, 2005, 18:05:16
edit2Rapporteer  
Heb ook gekeken naar die Psycho 2 maar doordat die doublelined (bekleed aan de buitenkant)is zou hij minder warm moeten zijn. Naden e.d zien er wel top uit!
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #30 November 29, 2005, 00:22:11
edit2Rapporteer  
Xray dat klopt inderdaad een double lined pak voelt altijd ietsje kouder aan. Komt door het laagje nylon dat ze erover heen hebben gedaan. Voordeel van double lined is wel dat het steviger is. Enkel lined is net iets weer iets warmer maar kwetsbaarder.
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #31 November 29, 2005, 01:15:57
edit2Rapporteer  
Jongens en meisjes

Er is hier al veel over geschreven, maar ik wil toch nog ervaringen van jullie kant. Ik heb donderdag 9 november bij een buiten temperatuur van 7 graden en een watertemperatuur van 9 graden 2 sessies van 1.5 uur gevaren, Ik heb het NIET koud gehad.  Ik draag een 4/3 wetsuit van prolimit (flowserie) met daaronder een neopopeen shirt met cap van sola en een sleeveless shorty van prolimit(zo'n super dun worstel pakje). Laarsjes van neilpryde 5000 serie en een paar handschoen van neilpryde. GEEN top outfit dus, zeker het wetsuit is niet het warmste wat er te krijgen is.
Mijn vraag is nu, wat zou ik er mee winnen als ik die wetsuit vervang voor een (semidry) winter wetsuit, zoals bijvoorbeeld de neilpryde 5000 serie, prolimit pro semidry steamer, ripcurl firse skin zip free with hood 6/6, atan seaborg 5/4/3, mystic inferno 6/5/3, o'neil 6/4/hood, sola 6/5/4?
Deze pakken zijn behoorlijk duur (200-400 euro), dus moet het wel een meerwaarde hebben t.o.v. huidige outfit. Concreter: tot welke luchttemp kan ik varen, als ik zo'n pak aanschaf (wie heeft er eerst met een goedkoop pak gevaren en nu met een duur, zodat hij/zij het verschil goed kent)?
Onder tips op deze site staat 4-6 graden afhankelijk van windrichting, maar op het forum van deze sites zijn er cracks die beweren dat varen bij 0 (of minder!) graden best een optie is. Tegenstrijdige infor dus, wie heeft het verlossende woord? Ik hoor het van jullie, alvast bedankt.

Rik (het is mijn bedoeling, binnen de grenzen van wat veilig is, alle dagen te pakken die mogelijk zijn, ben bereid hier voor te betalen).
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #32 November 29, 2005, 01:46:18
edit2Rapporteer  
Het zijn hele normale prijzen 200 a 300e voor een goed pak.

Wil je dat niet uitgeven dan heb je een probleem.

Sola heeft bv pakken van wel 7mm dik.

Het is zo wie zo belangrijk dat je een glad pak neemt voor de koude dagen.

-4 kiten wij ook, beetje vent gaat gewoon.
Ik doe wel een shorty over mijn pak heen als het water onder de 5 graden is, cap op, handschoenen aan, en natuurlijk goede laarsjes.

Het is ook belangrijk dat je goed kan kiten, dus minimaal 2 jaar ervaring hebt om de wintermaanden door te komen.
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #33 November 29, 2005, 01:49:32
edit2Rapporteer  
Ik neem dus aan dat jij en 'goed' pak hebt, kan je me ook vertellen hoeveel dat scheelt met een 'minder goed pak', zoas ik nu heb?
Het zijn hele normale prijzen 200 a 300e voor een goed pak.

Wil je dat niet uitgeven dan heb je een probleem.

Sola heeft bv pakken van wel 7mm dik.

Het is zo wie zo belangrijk dat je een glad pak neemt voor de koude dagen.

-4 kiten wij ook, beetje vent gaat gewoon.
Ik doe wel een shorty over mijn pak heen als het water onder de 5 graden is, cap op, handschoenen aan, en natuurlijk goede laarsjes.

Het is ook belangrijk dat je goed kan kiten, dus minimaal 2 jaar ervaring hebt om de wintermaanden door te komen.
Rutger
Founding Father

Berichten: 856
Antwoord #34 November 29, 2005, 02:00:00
edit2Rapporteer  
Het pak van Sola waar jij over spreekt is een drysuit van neopreen. Dit pak is lekker en warm. Met dit bedoel ik dat het soepel is. Er zijn natuurlijk meerdere pakken die goed zijn. Je moet er wel vanuit gaan dat je met een pak van 4/3 niet heel de winter door kan gaan met kiten. Tuurlijk heeft de een meer last van de kou dan een ander. Maar al zou je een bikkel zijn dan kan je ervan uit gaan dat je met een 4/3 pak het gewoon goed koud krijgt na een korte periode. Je kan ook net als wat Arno zegt een shorty kopen en over je pak aantrekken.

Kijk gewoon wat het best voor jouw werkt. Wat is je doel? Hoe veel geld heb je voor een goedpak over?

P.s.:  Onderkoeling en bevriezingsverschijnselen zijn zeer gevaarlijk let hier echt heel goed op en onderschat dit niet.
 (geschokt_kitesmiley)
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #35 November 29, 2005, 02:03:58
edit2Rapporteer  
Beste Rutger,

Realiseer me ten dege dat er gevaren aan onderkoeling zitten en ben gaarne bereid 350 euro te betalen als ik de winter doorkan. Mijn punt is alleen, als ik het nu al redelijk gemakkelijk tot 7 graden uithou, hoeveel levert die 350 euro me dan op? Hou ik het dan vol tot 0 graden? Weet ik dit dan kan ik goed inschatten, hoeveel extra kite tijd ik als het ware inkoop.

Rik

Het pak van Sola waar jij over spreekt is een drysuit van neopreen. Dit pak is lekker en warm. Met dit bedoel ik dat het soepel is. Er zijn natuurlijk meerdere pakken die goed zijn. Je moet er wel vanuit gaan dat je met een pak van 4/3 niet heel de winter door kan gaan met kiten. Tuurlijk heeft de een meer last van de kou dan een ander. Maar al zou je een bikkel zijn dan kan je ervan uit gaan dat je met een 4/3 pak het gewoon goed koud krijgt na een korte periode. Je kan ook net als wat Arno zegt een shorty kopen en over je pak aantrekken.

Kijk gewoon wat het best voor jouw werkt. Wat is je doel? Hoe veel geld heb je voor een goedpak over?

P.s.: Onderkoeling en bevriezingsverschijnselen zijn zeer gevaarlijk let hier echt heel goed op en onderschat dit niet.
 (geschokt_kitesmiley)

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #36 November 29, 2005, 02:09:56
edit2Rapporteer  
Wat ook een optie is, is om nog een shorty over je huidige pak aan te trekken. Heb je gelijk een paar mm extra neopreen om je body, en het water komt toch weer wat moeilijker naar binnen. Scheelt ook aardig wat centjes en is effectiever dan een enkel "goed duur" pak.
Joost

Berichten: 1318
Antwoord #37 November 29, 2005, 02:12:14
edit2Rapporteer  
Of je wacht tot de winter afgelopen is. Dan koop je in de zomer een winterpak voor de helft van de prijs bijvoorbeeld. Ik heb een 5/3 pak 4000 series neil pryde vorig jaar mijn shorty erover gedaan tot 0 graden met zon (Zon is erg belangrijk) maar dit jaar koop ik een titanium vest met mutsje voor onder mijn pak. Zo kan je dus ook doen als je niet veel geld uit wilt geven voor onder jou pak. Maar let wel je geeft veel geld uit maar ik zie het altijd als het een goed pak is doe ik er ook zeker 2 jaar mee. Dus 150 euro per jaar. Sola heb ik geen goeie herinneringen aan dus zoek goed uit hoe en wat.
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #38 November 29, 2005, 02:17:19
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info, ookak kende ik deze tip al. Ik draag natuurlijk nu ook geen enkel pak, sheeveless shorty en neopropeen shirt eronder en die ga ik er ook onder dragen, wanneer ik een duurder pak heb. Ik wil gewoon het verschil weten tussen een 4/3 apk een een duur semidry pak. Dit schijnt niemand me echter te kunnen vertellen. Zelfs in de winkel niet! Niemand kan bijvoorbeeld zeggen als uw dit pak koopt, wint uw een graad of 3/4.
Wat ook een optie is, is om nog een shorty over je huidige pak aan te trekken. Heb je gelijk een paar mm extra neopreen om je body, en het water komt toch weer wat moeilijker naar binnen. Scheelt ook aardig wat centjes en is effectiever dan een enkel "goed duur" pak.

Rutger
Founding Father

Berichten: 856
Antwoord #39 November 29, 2005, 02:18:52
edit2Rapporteer  
Onder de 5 graden is kiten echt een rotsport aan het worden. Een goed pak kost even uitverkoop een aanbiedingen daar gelaten toch echt wel rond 200 a 300 euro. Want er zouden toch ook wel schoenen een cap en handschoenen bij moeten. De meerwaarde van het extra geld wat erbij moet kan ik je niet vertellen Rik. Ik kan alleen zeggen dat goedspul echt zijn waarde in geld waard is. Ik hoop dat je de juiste keuze kan maken.

Check ook even deze link:  ThumpsUp

http://www.kitehigh.nl/z_tips_winterkiten.php
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #40 November 29, 2005, 02:26:23
edit2Rapporteer  
Vergeet je kitepant vooral niet! Anders tel je niet mee.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #41 November 29, 2005, 02:26:40
edit2Rapporteer  
Ik heb vele jaren gewindsurf en nu ook kitesurfen.
Ook vele pakken versleten.
Goedkope prolimits en dure NeilPryde 5000 serie.
Het verschil tussen goedkope pakken en bv. de Neilpryde 5000 serie
is niet eens zo erg groot.
Met alle pakken vaarde ik ook de hele winter door en heb het eigenlijk
ook nooit koud gehad. (M.u.v. mijn handen en hoofd dan).
Wat het allerbelangrijkst is dat is de pasvorm en hoe alles afsluit
bij je armen en benen.
Ook het kleinste gaatje zorgt ervoor dat je het binnen 10 seconden in
het water ijskoud krijgt.
Ook moet je een glad pak hebben, hier loop het water sneller vanaf en verkleind
de windchill.
Als bovengenoemde bij jou klopt dan kun je lang doorvaren. (tot 5-7 gr)
Wil je doorvaren tot aan het vriespunt zorg dan voor een duurzaam (duur)
pak met titanium (thermosfles) voering bijvoorbeeld NeilPryde 5000 serie.

Ohja, ik vaar nooit met iets onder of op mijn pak.
Bij een goede pasvorm van je pak is dit naar mijn mening niet
nodig en het belemmerd je bewegingsvrijheid.




rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #42 November 29, 2005, 02:39:55
edit2Rapporteer  
Dit is de info, die ik zocht! (geen disrespect voor de overige reacties trouwens). Een duur pak geeft me dus de optie tot het vriespunt door te varen. Dat is het me het geld wel waard. Zijn er naast die Neilpryde nog andere goede dure pakken of zijn degene die ik in mijn eerste bericht noem even goed?

Rik

Ik heb vele jaren gewindsurf en nu ook kitesurfen.
Ook vele pakken versleten.
Goedkope prolimits en dure NeilPryde 5000 serie.
Het verschil tussen goedkope pakken en bv. de Neilpryde 5000 serie
is niet eens zo erg groot.
Met alle pakken vaarde ik ook de hele winter door en heb het eigenlijk
ook nooit koud gehad. (M.u.v. mijn handen en hoofd dan).
Wat het allerbelangrijkst is dat is de pasvorm en hoe alles afsluit
bij je armen en benen.
Ook het kleinste gaatje zorgt ervoor dat je het binnen 10 seconden in
het water ijskoud krijgt.
Ook moet je een glad pak hebben, hier loop het water sneller vanaf en verkleind
de windchill.
Als bovengenoemde bij jou klopt dan kun je lang doorvaren. (tot 5-7 gr)
Wil je doorvaren tot aan het vriespunt zorg dan voor een duurzaam (duur)
pak met titanium (thermosfles) voering bijvoorbeeld NeilPryde 5000 serie.

Ohja, ik vaar nooit met iets onder of op mijn pak.
Bij een goede pasvorm van je pak is dit naar mijn mening niet
nodig en het belemmerd je bewegingsvrijheid.



Slis

Berichten: 563
Antwoord #43 November 29, 2005, 02:59:45
edit2Rapporteer  
voor 300 euro kan je al bijna 2 weken weg
dus dan skip je de kou gewoon Wink
justkitehigh

Berichten: 152
Antwoord #44 November 29, 2005, 03:00:49
edit2Rapporteer  
zoieso is het beter om op een niet al te groot meer te gaan kiten maar wel 1 met goede vrije omgeving. want als je op zee zit en je kite crasht en krijgt hem nie meer herstart, kan je erop op rekene dat als je eindje van de kust af ben dat het een best tijde kan duren voordat je de kust weer onder je voeten heb. en heb je dan geen pak die je echt goed wam houd als je tijdje in water ligt ben je simpel gezegd gewoon de lul. want uitputting speelt zoieso al een rol laat staan met die kou trekt al je energie uit je lichaam.
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #45 November 29, 2005, 03:10:55
edit2Rapporteer  
helaas, heb ik een eindig aantal dagen vakantie en een vriendin die niet van kiten houd. Kite vakanties zijn een zeldzaamheid
voor 300 euro kan je al bijna 2 weken weg
dus dan skip je de kou gewoon Wink
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #46 November 29, 2005, 03:13:27
edit2Rapporteer  
Goede tip, ben eigenlijk van plan alleen bij schellinkhout te gaan varen in de kom. In die kom komt het water tot knie hoogte (of ietsjes meer). Auto kan ik daar op de dijk zetten, zodat ik rechtstreeks vanaf het water de auto in kan (motor aan, bakkie thee erbij, broodje, etc).
zoieso is het beter om op een niet al te groot meer te gaan kiten maar wel 1 met goede vrije omgeving. want als je op zee zit en je kite crasht en krijgt hem nie meer herstart, kan je erop op rekene dat als je eindje van de kust af ben dat het een best tijde kan duren voordat je de kust weer onder je voeten heb. en heb je dan geen pak die je echt goed wam houd als je tijdje in water ligt ben je simpel gezegd gewoon de lul. want uitputting speelt zoieso al een rol laat staan met die kou trekt al je energie uit je lichaam.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #47 November 29, 2005, 03:22:28
edit2Rapporteer  
Kop voor weinig een gladde shorty voor over je pak en je bent klaar.

Het is ook het materiaal gebruik voor de pakken dat het duurder maakt, je hebt hele soepele pakken
tegenwoordig, die blind gestikt en gelijmt zijn, tevens een hals die je over je kop heen moet trekken en doorloopt achter je rits die ook nog eens waterdicht is.
Heel een pak moet glad zijn, goede verstevigingen bij je knieen hebben, en gewoon lekker zitten
en dan kom je op zo,n 250e uit.

De meerwaarde is dat je dus om en nabij het vriespunt kan kiten, in water van 5 graden.
Wil je toch met koudere dagen het water op is een shorty over je pak nog warmer, en alles in combie met cap, handschoenen en laarsjes.
Wil je het echt warm houden en tevens heerlijk soepel kunnen bewegen dan is een droogpak een goede optie.
Pak uit en je stap in je trainingspak je auto in.


rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #48 November 29, 2005, 03:25:16
edit2Rapporteer  
Als je mijn eerste bericht leest, zie je dat ik het had over 200-400 euro. Ik had het ruim genomen. Ik heb het verder niet over prijzen gehad.
Kop voor weinig een gladde shorty voor over je pak en je bent klaar.

Wat ik al zei, 200 a 250e is een hele normale prijs voor een goed pak en niet duur zoals jij het brengt.

Duur is 300 a 400e, dat is duur.



brainwave

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #49 November 29, 2005, 04:35:27
edit2Rapporteer  
als je een pak koopt let er dan op dat hij zowel gelijmt als dubbel gestikt is en lekker zit
geen ruimte onder de oksels of op de rug.
als er ruimte is voor water krijg je het sneller koud

aanrader is de rip curl kitesurf serie hierin vind je het beste uit twee werelden nl. het golfsurfen en kite/windsurfen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.