3d shapetafel.....

oz

Berichten: 324
December 21, 2005, 02:21:32
edit2Rapporteer  
 Bouwhelden,

ja, ik weet het....altijd te sloom geweest om me te registreren...maare loop nu ff tegen een probleem aan die ik niet kan fixen...dus vandaar. Na lang gepruts toch maar besloten om zo'n super 3d tafel te bouwen, echter; alle coole foto's zijn pleitheime na het heropstarten van kitehigh.
als ik me goed herinner hadden jullie de shapetafel met schuine alu balken gebouwd...is het misschien  een goed idee om deze rechte balken te vervangen door twee stuks stalen buis zodat je een progressive verjonging kan creeren naar de tip toe? Dus de buizen in het midden fixeren met boutjes en de uiteinden van de tafel op hoogte variabel maken met bouten met vleugelmoeren erop..
Anyway ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel Huh
Kan iemand opnieuw wat foto's posten zodat ik mijn slome brein wat kan updaten?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 December 21, 2005, 02:54:09
edit2Rapporteer  
als ik me goed herinner hadden jullie de shapetafel met schuine alu balken gebouwd...is het misschien  een goed idee om deze rechte balken te vervangen door twee stuks stalen buis zodat je een progressive verjonging kan creeren naar de tip toe?

Kan aan mij liggen hoor, maar wat je hiermee bedoelt is me niet helemaal duidelijk


Zwaar klote eigenlijk dat alle oude foto's weg zij, heb zelf helaas geen duidelijke foto's van de gehele tafel zelfs dus maar (weeer) een bovenaanzicht tekeningetje.

toelichting:

zwarte balk: aluminium T-profiel
donkergrijs:  aluminium balk
lichtgrijs:      aluminium L-profiel

rood: op de onderplaat bevestigd draadeind/lange bout met aantal moeren/vleugelmoeren om de donkergrijze balk in hoogte te verstellen
blauw: bout/moer bevestiging tussen L- en T-profiel



 
oz

Berichten: 324
Antwoord #2 December 21, 2005, 03:02:32
edit2Rapporteer  
Thanx brotha!
Uhmmm, hoe leg ik dat nu beter uit...komptie;
door ronde buizen te gebruiken hoop ik dat ik vanaf de zijkant gezien een kromming kan berijken naar elke tip toe. (lees verjonging). Hierdoor kan ik m'n boardjes in het midden op 12mm houden en dan vloeiend naar 2mm frezen...of ben ik gek? By the way, m'n kern moet dan wel op een vlakke onderplaat (mdf) komen te liggen.
Forem rocks!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 December 21, 2005, 03:16:31
edit2Rapporteer  
Kan, maar of je het verschil merkt tussen:
- je hele tafen een bolling meegeven
- of een paar keer freesd onder verschillende hoeken om een bolling in de lengte te benaderen.
Betwijfel ik sterk dus of je daar de moeite voor moet doen..........

Heb zelf mn boardje taps gefreesd van 12mm in het midden naar 3mm bij de tips met 2 hoekstanden maar je ziet echt nergens een overgang tussen het ene rechte freevlak en het andere.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 December 21, 2005, 03:21:55
edit2Rapporteer  
Hey Oz,

Check deze link ff: http://www.squirtnatic.nl/page7/page4/page11/page11.html

Het aftappen van de tips kan je gewoon "lineair" houden. Door het punt van "aftap" voldoende ver van de tips in te stellen, krijg je een rocker met een automatisch vloeiend verloop, omdat deze toch wordt bepaald door de vacuumtafel.  ThumpsUp. Het punt van "aftap" is wel afhankelijk van de rockerhoogte en boarddikte om uiteindelijk een zo vloeiende mogelijke rockerlijn te krijgen. Dit kan je checken door een 1:1 projectie te maken (op papier) van het dikte-verloop van het board op de rockerlijn.

Groetsels  (hangloose_kitesmiley)





oz

Berichten: 324
Antwoord #5 December 21, 2005, 04:34:57
edit2Rapporteer  
Thanx,

het begint te dagen!! .....zijn er nog meer foto's van tafels in omloop??
Heeft iemand ook last van het kantelen van de frees met het frezen van de dekbolling? of maakt het niets uit?
mooie tafels hebben jullie!, ik begrijp uit de plaatjes dat je het makkelijkst een 'halve" tafel bouwt en het boardje na het frezen van de ene kant gewoon ff omdraaid?!

Greetz OZ.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #6 December 21, 2005, 05:03:04
edit2Rapporteer  
Ja, hier (grinnik_kitesmiley)

Vlakke ondergrond. midden van je baordje uitzetten. Eerst met de latjes erin vrezen zodat het midden wikker wordt dan de rails (vergeet niet eerst verdomd goed te kijken hoe je je tafel insteld, frees eerst een proefstukje als je niet zeker bent. weg is weg!) Oja, je freest je halve board, omdraaien en met de zelfde instelling ook de andere kant frezen. Dan krijg je een perfect symmetrich boardje!



Ja, zo'n freesspoor krijg je dus als je niet eerst even droog test met de frees uit en dan er overheen (gebeurde tijdens het plat nafraisen, gelukkig is er niets meer van te zien, beetje epoxy doet wonderen  loser





GjT

Berichten: 281
Antwoord #7 December 21, 2005, 06:09:40
edit2Rapporteer  
Bij deze nog een fotootje van mijn tafel. Ik heb mij ntafel aaneen zijde laten scharnieren. Achteraf gezien is dit niet handig; heeft minder vrijheidsgraden bij instelling. Dus beter om aan beide zijden draadeinden toe te passen.

Tweede foto geeft een idee van het dikte verloop na frezen; midden is vlak, dan kom een bol stuk dat afloopt naar de tips en de tips zijn vlak naagefreesd.


Erg mooi boardje trouwens op je fotoos.

GrGjT
royboy

Berichten: 182
Antwoord #8 December 21, 2005, 22:55:08
edit2Rapporteer  
damn wat ben ik dan btje errug fout bezig geweest :S ik heb het board van me eerst in de gewenste scoop gemaakt en daarna pas geshaped met een een schaaf en schuurmachine.
das niet zo mooi strak geworden als ik wou Sad maar tis me 1e boardje en oefening baart kunt (ook bij mij hopelijk Grin )
maar als je meerdere lagen hebt, hebt het al geshaped en dan ga je de plank in de gewenste scoop brengen, dan komt er toch heel veel spanning op de bovenste laag? want die wordt dan een een beetje in elkaar gedrukt.

groeten
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 December 22, 2005, 00:36:38
edit2Rapporteer  
Bij corecell heb je helemaal geen last van spanningen dat spul is op zichzelf erg slap en taai, het board komt dus precies uit de mal zoals jij de mal ingesteld hebt. Bij een houten kern is dit heel anders en veert het board na het lamineren soms wel een cm terug.
oz

Berichten: 324
Antwoord #10 December 22, 2005, 01:03:19
edit2Rapporteer  
Mannen,

bedankt voor het goede advies en de pics!!!
de resultaten zal ik t.z.t wel ff posten

Rhino 6 rulez!!!
royboy

Berichten: 182
Antwoord #11 December 22, 2005, 05:07:28
edit2Rapporteer  
ff vraagje: kan je dan ook gewoon een board van alleen corecell maken en dan glasvezel of keperweefsel erover, zo ja; is dat sterk genoeg en hoeveel glasvezel/keperweefsel of iets anders erover.
wat raden jullie me aan.

groeten
royboy

Berichten: 182
Antwoord #12 December 22, 2005, 05:57:40
edit2Rapporteer  
iemand?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 December 22, 2005, 06:04:21
edit2Rapporteer  
Check de zoekfunctie ff voor de precieze details en om je ff beter in het bouwen te verdiepen, wat wel nodig is aan je vraagstelling te zien.



Maar om je toch ff opweg te helpen:
Corecell met alleen glas gaat perfect ligt aan je gewicht en hoeveel flex je wilt hebben hoeveel glasvezel je gebruikt.

Keperweefsel ipv glasweefsel gebruiken gaat niet echt aangezien keper het soort weving vd vezels is zoals je ook UD en multiaxiaal weefsels hebt.
royboy

Berichten: 182
Antwoord #14 December 23, 2005, 04:35:53
edit2Rapporteer  
oke dan bedankt voor de tip  Joepie
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #15 December 25, 2005, 20:41:43
edit2Rapporteer  
Hey,

het wordt voor mij ook eens tijd dat ik een shape-tafel ga maken.... Maar als ik zo naar de foto's kijk, dan wordt bij sommige tafels het hele dek bol (door die elips-vormige latjes waar de frees overheen gaat). Hoe doen jullie dat dan bij de tips? Worden die ook bol, of frezen jullie die nog eens na zodat ze vlak worden? Alvast bedankt, Pieter
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #16 December 25, 2005, 20:56:09
edit2Rapporteer  
die frais ik inderdaad vlak na. je kan echt ALLES met zo'n tafeltje, geweldige dingen ThumpsUp
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 December 25, 2005, 20:58:42
edit2Rapporteer  
Om je tips vlak te krijgen zul je ze na moeten frezen.

dit had je ook kunnen vinden met de zoekfunctie, heb er zelf nameljk een topic gestart namelijk:
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=8649.0

Volgende keer zelf ff zoeken Pieter, ok?
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #18 December 25, 2005, 21:20:38
edit2Rapporteer  
Sorry he, moet het gemist hebben.. Maar bedankt in ieder geval, ik ga ook weer eens klussen.
knar

Geen avatar

Berichten: 169
Antwoord #19 December 30, 2005, 02:40:15
edit2Rapporteer  
........ heb er zelf nameljk een topic gestart namelijk:
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=8649.0


De foto's bij dat topic zijn weg.

Evan, kun je die opnieuw uploaden?

Dank.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 December 30, 2005, 03:50:24
edit2Rapporteer  
Gedaan, check t oude topic maar weer ThumpsUp

weet alleen niet 100% zeker of dit de juiste foto's zijn, heb ze helaas gerenamed vandaar.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.