Raildikte, van invloedt op het low end van een board?

Psychotic

Berichten: 1723
Januari 03, 2006, 17:00:38
edit2Rapporteer  
Hoi,

Even een filosofie, dunne rails snijden in het water, dikke rails glijden meer. Als je een lichtweer deur bekijkt hebben ze bijna allemaal dikkere rails dan hun high end broertjes. Dit is met name het geval bij boards met negatieve outline. Zou dit echt zoveel schelen? ThumpsUp
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #1 Januari 03, 2006, 17:52:46
edit2Rapporteer  
ehj JT ik heb ook een filosofie hierover, check ffe een hydrodynamisch stromings profiel op inet. je board werkt met hoogte lopen als een scheg in het water. om met weinig wind aan te springen heb je dus net als een zeil veel bolling nodig. het aan springen zit hem dus in het dikte verloop van je rail. Bij meer wind zal dit minder nodig zijn omdat de bollling parabolisch afneemt net als de bolling van een zeil.
http://www.kalimakiteboarding.com/boards.html gaan meer in op het feit dat je board als scheg werkt.
Het is maar een theorie hoop dat je er wat aan hebt
knar

Geen avatar

Berichten: 169
Antwoord #2 Januari 03, 2006, 19:57:04
edit2Rapporteer  
Ik heb me dat ook al afgevraagd.
Ik denk dat het zo zit:
Zolang je board nog plat op het water ligt, voorkomen de vinnen dat je zijdelings afdrijft. Een dikke rail kan dat ondersteunen, want die dikke zijkant werkt ook als een soort vin. Bij weinig wind verlies je met een dikke rail minder hoogte.

Zodra het harder gaat waaien zet je het board op zijn kant en dan werkt het board zelf als vin. Om makkelijk door het water te snijden is een dunne rail dan gunstig.

Die theorie van Kalima klinkt wel goed, maar ik betwijfel of je er veel aan hebt. Bij kalima zit de kromming van het board vooral in het midden en ze claimen daarmee makkelijker hoogte te kunnen lopen. Het principe  werkt volgens mij alleen als je board al op zijn kant staat en dan is hoogte lopen meestal niet zo'n probleem. Bij weinig wind, als je board plat op het water ligt, dan helpt de vorm niet om hoogte te lopen. De sterke kromming in het midden maakt het echter wel moeilijker om in plane te komen.

Het is ook maar een theorie van mij, maar misschien draagt het bij.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.