wouterb
|
Feit is dat de maat-stappen tuusen vliegers in percentages (ongeveer)gelijk blijven. Oftewel een stap van 4m2 heeft tussen 16 en 12 een kleiner effect dan tussen 9 en 5. Als ik dit over de maten van de Waroo leg, kom ik aan 16-12-9-7. IK heb nog geen ervaring met de waroo, dus dit is puur theorie. Overigens heb ik het idee dat de 100%-depower-c-shapes (Vegas, Tribal) de toekomst hebben, again mijn idee en alleen theoretisch onderbouwd.
|
|
|
KiteDemon
|
Met 2 bow/SLE's dek je een 3 C-shapedquiver heel ruim af. Buiten dat de highend beter en comfortabeler is, is ook de lowend in verhouding met C-shapes met hetzelfde oppervlak, een stuk groter door het grotere effectieve oppervlak in de lucht. 9-14 is ideaal, of voor de zwaardere jongens 12-16. De 100% depowerbare nieuwe generatie C-shapes, komen in de highend wel mee, maar hebben geen extra lowend voor hetzelfde oppervlak.
Met jullie gewicht hoef je niet kleiner te gaan dan 9 met een bow/SLE....tenzij je in + 40 knopen van plan bent te gaan varen. De lowend van de 9....ik heb met mijn 77 kg in 15 knopen goed gepowerd gestaan. Beetje vergelijkbaar met de lowend van een 12 C-shaped. Met een 14 erbij moet je nog ruime overlap hebben.
|
|
|
Sake
Gast
|
@kitedemon Heb je al met de Vegas06 of Tribal gekite? Wel zo interessant voor onderbouwing. In de kite-boarding.de test lijkt dat des te meer afgeweken wordt van het principe van de Crossbow (beste range) des te kleinere range een bow heeft. Die van de Tribal en Vegas06 is volgens hun nagenoeg gelijk aan die van SS TD en Shockwave en beter als van de Nova en Sonic. Zoveel voor bows op 1 hoop gooien wat betreft range.... @rikjonker FWIW Volgens de ervaringen nu reeds wordt gezegd dat 14+9 en voor lichtere en 16+10 voor zwaardere kiter voldoende voor complete afdekking. Met 9 en 10 een vegas of tribal en 16 en 14 vegas of R6 o.i.d. Slechts een voorbeeldje: http://www.kite-surf.com/userreviews/show_review.php?Ratings_Index=2115
|
|
|
Willem
Gast
|
Jongens,
Ik vaar nu bijna een jaar of anderhalf. Ik heb samen met een maatje een gezamelijke set vliegers: 18-16-14-12-10-9. Ik weeg 90, mijn maatje 100 kilo. Als we tegelijk op het water staan kunnen we vliegen vanaf 13-30 knopen (gemiddelde windsnelheid). Als ik me eentje ben van 11-30 knopen en mijn maatje van 13-32 knopen. Grote voordeel van met zijn tweeen een dubbele set te hebben, is dat als je in je eentje bent (en dat gebeurt regelmatig), je altijd de optimale vliegergrootte hebt bij een bepaalde windsnelheid. Normaal heb je bijvoorbeeld geen 14 en 12, maar ik heb daar woensdag, vrijdag en gisteren toch wel plezier van gehad (Bij 22 knopen is 14 net te houden, maar is 12 ideaal voor mij).
Het zijn echter allemaal vliegers van 2003. Weliswaar omgebouwd tot vijfde lijns vlieger, maar toch, het wordt wat oud. Moet dus nieuw materiaal komen. Ik denk dat het verstandig is over te stappen naar het BOW-concept. We zijn beiden licht gevorderd, net begonnen met springen. Dus beter nu over te stappen, voordat we met c-kites hebben leren springen en dat weer moeten afleren, omdat het met een BOW anders gaat.
Ik zat te denken aan de WAROO. Echter we willen gezamelijk een vliegerset beheren, vanwege boven genoemd voordeel. Ik wil de zes c-kites dus vervangen voor 4 waroo's. Dan kom je uit op de 16-14-12-9 serie, naar mijn menig. Heb echter sterk mijn twijfels wat mijn (90 kilo) ondergrens met de 14 zou zijn en de bovengrens van mijn maat (100 kilo) met de 12. Als we met zijn tweeen varen, zal ik met lichtweer de 14 hanteren en hij de 16 en met hard weer ik de 9 en hij de 12. Wie heeft hierover GEDEGEN ADVIES? Ben bereid naar andere maten en/of merken BOW-kites te kijken. Ik hoor van jullie.
Je kan bijvoorbeeld ook denken aan de volgende series waroo's: 16-14-9-7. Bij lichtweer mijn maat de 16 ik de 14 (geen probleem), bij zwaar weer (>22 knopen) ik de 7 mijn maat de 9 (geen probleem), bij gemiddeld weer 17 knopen, hij de 14 ik de 9 (mischien wel probleem, kan ik LEKKER varen met de 9 met 17 knopen?) Of is de waaroo 16 nog LEKKER te varen +17 knopen?
Rik
Hallo Rik, Met jullie vorige gezamelijke set en windbereik als lijdraad denk ik dat je eerste setkeuze de beste is : Waroo 16/14/12/9. Als je maat met 16 vaart kun jij met de 14, van 10 tot 20 knopen. Met de 12 en de 9 kunnen jullie van 20 tot 30 knopen varen, in de praktijk heb je veel meer bereik ik blijf graag on the safe side want boven de 30 knopen wordt het een andere sport. Welke boards gebruiken jullie? Jullie kunnen met 2 bars af 45/55, 3 bars is ideaal : 45/45/55 Mocht je nog vragen hebben dan kun je me mailen. Groeten, Willem Boardsports
|
|
|
rikjonker
|
Ik heb je proberen te mailen, maar je mail adres staat op 1 of andere blacklist, wordt in iedergeval geweigerd. Dus maar even zo. Hoi Willem, ik was degene met de vraag over de waroo serie. Ik heb met name twijfels over de ondergrens van de 14. Dat boris met zijn 100 kilo tot 30 knopen kan staan met de 12, geloof ik wel, zijn genoeg verhalen van jongens van 70/75 kilo de waroo 12 tot 30 knopen hebben gevaren. Probleem is dat er geen reviews zijn van de grote maten waroo (zijn ook nog niet in productie). Dan kan je natuurlijk wel inschatten, dat als de 9 een ondergrens van 15/16 knopen heeft, wat de ondergrens van 14 is, maar dat gaat niet helemaal op. Kleine vliegers hebben relatief een lagere ondergrens, omdat ze vele maar sneller zijn (zoveel vlieg als stuursnelheid). Met mijn huidige 14 (aero II) kan ik net aan varen met 14 knopen en met de 16 (aero II) vanaf 13 knopen. Met de 18 ( rhino II, lichtweer monster) vanaf 10/11 knopen. Hangt dus ook nog sterk van vorm af. Ik moet het dus eerst maar zien wat die grotere waroo's doen. Ik zal ze in iedergeval willen testen en ik wacht zo ie zo wat reviews af. De bovengrens van de 14 ( op de site van Best) van 24 knopen vind ik ook tegen vallen. Ik houd de 14 nu al tot 24 knopen. Nu is dat natuurlijk voor iemand van 75 kilo, maar als je dat omrekend naar iemand van 90 kilo, is het nog maar 26 knopen. Rik Jongens,
Ik vaar nu bijna een jaar of anderhalf. Ik heb samen met een maatje een gezamelijke set vliegers: 18-16-14-12-10-9. Ik weeg 90, mijn maatje 100 kilo. Als we tegelijk op het water staan kunnen we vliegen vanaf 13-30 knopen (gemiddelde windsnelheid). Als ik me eentje ben van 11-30 knopen en mijn maatje van 13-32 knopen. Grote voordeel van met zijn tweeen een dubbele set te hebben, is dat als je in je eentje bent (en dat gebeurt regelmatig), je altijd de optimale vliegergrootte hebt bij een bepaalde windsnelheid. Normaal heb je bijvoorbeeld geen 14 en 12, maar ik heb daar woensdag, vrijdag en gisteren toch wel plezier van gehad (Bij 22 knopen is 14 net te houden, maar is 12 ideaal voor mij).
Het zijn echter allemaal vliegers van 2003. Weliswaar omgebouwd tot vijfde lijns vlieger, maar toch, het wordt wat oud. Moet dus nieuw materiaal komen. Ik denk dat het verstandig is over te stappen naar het BOW-concept. We zijn beiden licht gevorderd, net begonnen met springen. Dus beter nu over te stappen, voordat we met c-kites hebben leren springen en dat weer moeten afleren, omdat het met een BOW anders gaat.
Ik zat te denken aan de WAROO. Echter we willen gezamelijk een vliegerset beheren, vanwege boven genoemd voordeel. Ik wil de zes c-kites dus vervangen voor 4 waroo's. Dan kom je uit op de 16-14-12-9 serie, naar mijn menig. Heb echter sterk mijn twijfels wat mijn (90 kilo) ondergrens met de 14 zou zijn en de bovengrens van mijn maat (100 kilo) met de 12. Als we met zijn tweeen varen, zal ik met lichtweer de 14 hanteren en hij de 16 en met hard weer ik de 9 en hij de 12. Wie heeft hierover GEDEGEN ADVIES? Ben bereid naar andere maten en/of merken BOW-kites te kijken. Ik hoor van jullie.
Je kan bijvoorbeeld ook denken aan de volgende series waroo's: 16-14-9-7. Bij lichtweer mijn maat de 16 ik de 14 (geen probleem), bij zwaar weer (>22 knopen) ik de 7 mijn maat de 9 (geen probleem), bij gemiddeld weer 17 knopen, hij de 14 ik de 9 (mischien wel probleem, kan ik LEKKER varen met de 9 met 17 knopen?) Of is de waaroo 16 nog LEKKER te varen +17 knopen?
Rik
Hallo Rik, Met jullie vorige gezamelijke set en windbereik als lijdraad denk ik dat je eerste setkeuze de beste is : Waroo 16/14/12/9. Als je maat met 16 vaart kun jij met de 14, van 10 tot 20 knopen. Met de 12 en de 9 kunnen jullie van 20 tot 30 knopen varen, in de praktijk heb je veel meer bereik ik blijf graag on the safe side want boven de 30 knopen wordt het een andere sport. Welke boards gebruiken jullie? Jullie kunnen met 2 bars af 45/55, 3 bars is ideaal : 45/45/55 Mocht je nog vragen hebben dan kun je me mailen. Groeten, Willem Boardsports
|
|
|
slufterhufters.com
|
Idd, met de new school kites zoals de Vegas 6, Matrix en tribel heb je net zo'n groot inzetbereik als een Bow, ze zijn veel makkelijker en voorspelbaarder te vliegen als een Bow. Je kan er ook veel meer mee dan met een Bow.
Dus zou daar over nadenken, tevens zijn de grotere maten wel goed en snel genoeg. De grotere maten Bows zijn minder, 8/9 en de 12m zijn lekker als Bow.
|
|
|
rikjonker
|
Ah weer 1 van het andere kamp. Je hebt de mensen die geloven in de BOW en je hebt mensen die geloven in de nieuwe 100% depowerbare c-kites. Moeijke keus. De toekomst zal de enige zijn die hier antwoord op kan geven. In dat kader denk ik dat het meest verstandige besluit is om nog een jaartje met mijn oude kites door te vliegen. Kan ik zien welk groep wint. Bovendien heb je volgend jaar echt de tweede generatie BOWS. Ik krijg nu toch ook geen ruk meer voor die 2003 kites. Idd, met de new school kites zoals de Vegas 6, Matrix en tribel heb je net zo'n groot inzetbereik als een Bow, ze zijn veel makkelijker en voorspelbaarder te vliegen als een Bow. Je kan er ook veel meer mee dan met een Bow.
Dus zou daar over nadenken, tevens zijn de grotere maten wel goed en snel genoeg. De grotere maten Bows zijn minder, 8/9 en de 12m zijn lekker als Bow.
|
|
|
KiteDemon
|
Het is geen kwestie van wat de toekomst gaat worden, maar wat jij het lekkerst vindt varen en wat het best past met wat jij in een kite zoekt. En ik zou er niet alleen over nadenken, maar vooral zelf testen voordat je tot aankoop overgaat. De specs zijn al bekent van de kites, en nu zal je erachter moeten komen of het ook iets voor jou is.
|
|
|
slufterhufters.com
|
Idd Fer
Wil je lekker hard heen en weer varen, hoog en ver kunnen springen, neem je een Bow of SLE.
Wil je alles doen wat kiten te bieden heeft dan neem je een C-kite, wil je ook de grote depower als een Bow of SLE neem je een Vegas, Matrix, tribel soort kite, andere merken komen er ook mee.
|
|
|
www.surfensoul.nl
|
Idd, met de new school kites zoals de Vegas 6, Matrix en tribel heb je net zo'n groot inzetbereik als een Bow, ze zijn veel makkelijker en voorspelbaarder te vliegen als een Bow. Je kan er ook veel meer mee dan met een Bow.
Geld niet voor de Waroo die is makkelijk en voorspelbaar te vliegen het is net een c shaped en wacht nou maar eens op de reviews over de 100% depowerbare c shapes ik heb er nog geen voorbij zien komen alleen eentje die zegt over de vegas 2006 het is beslist geen bow depower . de Tribal is gewoon een sle kite period die hebben de toekomst dat klopt. Rik je hoeft echt geen jaar te wachten ommet lekker materiaal te vliegen dat het materiaal s steeds beter zal worden van jaar op jaar is een open deur.
|
|
|
xray
|
Maar wat is belangrijk?Ik persoonlijk maal niet om 100% depower, lekker belangrijk. Bows blijven wat mij betreft een keuze voor een gedeelte van de markt. Geen bow is als een C, er zal vrijwel altijd een nadeel blijven, inherent aan het concept.
|
|
|
www.surfensoul.nl
|
Maar wat is belangrijk?Ik persoonlijk maal niet om 100% depower, lekker belangrijk. Bows blijven wat mij betreft een keuze voor een gedeelte van de markt. Geen bow is als een C, er zal vrijwel altijd een nadeel blijven, inherent aan het concept.
Xray heb je al met de waroo gevaren ? En dat jij er niet om maalt wil natuurlijk niet zeggen dat 100% depower niet verschrikkelig handig is , relaxt varen mogelijk maakt en erg veilig is.
|
|
|
slufterhufters.com
|
Wordt dit soort discussies een beetje zat, dat gezeik over die Bows.
Tjezus, get a live.
Begin een eigen reklame site met die kites.
Laatste keer, het is heel simpel.
Met een Bow of SLE kan je hard varen en hoog springen.
Met een C-kite kan je alles doen geen beperkingen, dus voor mij een C-kite. Ik heb met mijn C-kites een zeer groot inzetbereik, en hou ik hem niet pak ik een maatje kleiner. Ik vaar alleen nog maar met een 8 en 12m c-kite.
Fucks 100% depower, kite al 6 jaar zonder 100% depower.
Tevens kan ik erg goed meepraten ik heb zeer uitgebreid vele soorten kites getest.
|
|
|
xray
|
Xray heb je al met de waroo gevaren ? En dat jij er niet om maalt wil natuurlijk niet zeggen dat 100% depower niet verschrikkelig handig is , relaxt varen mogelijk maakt en erg veilig is. Waroo nog niet, dat weet je zelf als geen ander, maar ga ik als het binnenkort lukt zeker nog doen. De verhalen nationaal en internationaal zijn zeer positief hierover. De bezwaren die ik heb tegen bow's/sle's in het algemeen zoals Shockwave en meer nog Crossbow zijn hiermee grootdeels ondervangen. Blijft echter het feit dat ik in sommige opzichten een ouderwetse lul ben. Mij interesseert de 100% depower erg weinig, mij maar misschien vele anderen wel. Er is zelden een moment dat ik daar behoefte aan heb. Ik heb liever een kite die ik lekker zonder problemen tegen de knoop kan varen en die mij scherp houdt, mijn huidige kites voldoen daar meer dan genoeg aan. Misschien dat ik na de Waroo er anders over denk maar nu nog niet en ook die mening, net zoals die van anderen zoals mensen die met foils varen, dient ook gerespecteerd te worden. Ik vorm graag mijn eigen mening...
|
|
|
Arjen
|
Voor jou Arno is 100% depower misschien fuck maar voor mij en m'n vriendin niet!!
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat we beide op het water staan en de wind trekt opeens flink aan. Staat m'n meissie overpowered. We zijn beide nog beginners (ik inmiddels iets verder). Zij staat daar op het water met een vlieger die ze niet meer kan houden. Dit kan onveilige situaties opleveren. Dus voor ons is de Waroo een super optie!!
|
|
|
Wilco
Gast
|
arno welke kites heb je dit seizoen al gevlogen? Ik kan je reviews zeker waarderen, vooral nu je naast enkel naish ook north kunt waarderen....je hebt toch vrije keuze in materiaal? of door north gesponserd?
De C-kites die 100% depower beloven, gaan qua profiel ook al meer richting plat, hetzelfde met de waroo die toch ook meer naar een c-shape (en gedrag) gaat als de andere bow's....
Als nu blijkt dat de shape ook samenhangt met de mate van depower (sake), zou de shape dan ook niet nauw samenhangen met de freestyle eigenschappen.....? Oftewel de 100% depower c-kites hebben wellicht minder depower als een bow en betere freestyle eigenschappen, terwijl de waroo misschien dan ook wat minder depower heeft als bv de crossbow maar betere freestyle eigenschappen.... Wie kan daar al antwoord opgeven?
|
|
|