Wimt
|
Was onder en boven UD 2 keer, 30 graden kruislings, maar dat was niet genoeg graden om spleiten te voorkomen. Het dek was van triplex, dus daar was niets gespleten, de onderkant was 4 mm schuim, en daar was op de nervrichting van het weefsel een scheur van 10 onstaan. Nu UD overdwars op de onderkant gedaan, nu goed.
Oh ja, het gebroken board nog. Boven en onder 1 keer UD gedaan, gewichtstoename 500 gram. Gewoon weer in de mal gedaan dus, boven en onder piepschuim erop, later afsteken met breekijzer, en plamuren gaat daarna supersnel en makkelijk, want het piepschuim heeft ook een opvullende werking. Ik doe dus 2 bekers bubbelepox, verhouding 4:1, op het schuim met spatel. Later nog 1 keer plamuren met een raamwisser van Wibra, 1 euro, foto volgt (heb nu een goede camera), zonder folie.
Ik werk namelijk nogal slordig. De eerste keer schuren doe ik met een 880 watt bandschuurmachine met korrel 40. Daarna moet ik dan wel eens dikker plamuren. Omdat de kelder waar ik werk, een lagere temp heeft dan 10 graden, verwarm ik altijd met straalkachel en zeil over de plank. Omdat het plaatselijk dan toch wel warm kan worden, gaat de epox gassen, en trekt het egaliseefolie los van het weefsel. Dan heb je een gat, die later weer geplamuurd moet worden. Dus ik werk zonder folie, en die wisse van Wibra werkt echt super, je hebt zelfs bijna geen aanzetting als je midden in de plank begint.
Naschuren doe ik met vlakschuurder met korrel 40. Daarna rollen, spuiten kost mij teveel tijd.
Ik heb de laatste plank meteen weer aangepast, aaan heelside blijft 2 cm inkeping, anders pakt de plank teveel golven, springt lastiger. Aan tooside nu 8,5 cm inkeping. De plank is bij de tips 40 cm, midden 30 cm. Nog niet geprobeerd.
De flex van beide boards is 3 cm minder naar 9 cm gegaan wegens de extra lagen.
Ik merk bij de plank daarvoor, dat meer inkeping aan tooside, maakt de plank wendbaarder en speelser en makkelijker te springen.
Ik heb nu een hersluitbare vacuumzak gemaakt van vijverfolie. Dit is PVC, plakt dus met alles behalve siliconen. PE plakt met niks. Dit spul is 0.5 mm dik, dus onverwoestbaar, en voor 12 euro heb je genoeg.
Het hersluiten gebeurt met U-alu, bij Gamma, 22 mm, en daarin pvc-electroleiding. Je doet dus het folie rond de pvc-buis, en legt dat in de U-alu. Je drukt dit vast met een flinke tang, hout ertussen doen. Absuluut lekvrij en snel. Ik doe dit over 2 m, de hele zijkant dus, zodat je de plank er makkelijk in kan leggen.
Ik had de zijkanten van het vijverfolie met ducktape gedaan, toch lekkage. Ga het sealen met strijkijzer, daaronder een alu-strip, met daaroverheen een doek. Zo heb jee een mooie streep van 2 cm breed.
|