KiteDemon
|
De overstap van X4 naar RavenII........Je weet niet wat je mee gaat maken Jef.
Gefeliciteerd!!
|
|
|
Bluecupra
|
Gefeliciteerd!!
Thnx, Fer. Als ik je een keer zie bij het water kun je dan mijn lijnen voor de zekerheid even checken?
|
|
|
KiteDemon
|
Gefeliciteerd!!
Thnx, Fer. Als ik je een keer zie bij het water kun je dan mijn lijnen voor de zekerheid even checken? Ha ha....dat vroeg LEAF ook al aan mij. Er kan weinig misgaan want alle lijnen kunnen maar op één manier worden bevestigd. Het enige wat je hoeft af te stellen op persoonlijke voorkeur is de lengte van het depowerkoord. De bevestiging van de 5de altijd op de langste stand (knoopje het verste van de kite). Als je je depowerkoord korter maakt, dan ook de stuurlijnen een knoopje dichter naar de bar zetten. Voor de rest komt de kite ready to fly uit de tas. Als je op de Slufter komt moet je maar ff een brul geven.
|
|
|
Bluecupra
|
Klinkt redelijk standaard. Weet nog goed dat ik bij de X4's meer heb moeten afstellen aan de lijnen. Uit de tas vloog die voor geen meter. Ga zodra het waait eerst kijken hoe de standaard setup is. Misschien het depowerkoord iets inkorten. Als ik een keer op de slufter ben zal ik je even aanschieten voor een line check-up
|
|
|
Ruben..
|
mooie kites LEAF en ook gefeli bluecupra!
|
|
|
Bluecupra
|
Vandaag voor het eerst de Raven 2 12 gevaren. Is een heerlijke kite, alleen het depowertouw is standaard wel errrrug lang. Dit vaart echt a-relaxt.
Heb deze meteen een stuk ingekort, volgende keer is kijken hoe het dan vaart
|
|
|
KiteDemon
|
De 12 is zeker errug lekker. De afgelopen 2 dagen alleen de 12 gebruikt, en het is ook mijn favo maatje. Jef, als je het depowerkoord inkort, dan de afstand vanaf de bar tot de knoop max 15 cm. Je stuurlijnen dan ook een knoopje dichter naar de bar zetten. In die setting staat de kite perfect en de bar op comfortabele afstand om ontspannen met één handje aan de bar te varen en de power erin te houden.
|
|
|
Bluecupra
|
Fer, bedoel je dat het depowertouw op 15 cm moet komen en dan de stuurlijnen van het tweede knoopje naar het eerste knoopje aan de bar (gezien vanaf de Chickenloop)? Vandaag stond ik ver voorover om tegen de knoop aan te varen. Zeker in een windvlaag is dit geen doen, ben een paar keer hard van mijn rail gegaan. Ken dit alleen van mijn begintijd
|
|
|
LEAF
|
Gisteren voor het eerst met de 12m gevlogen en heb precies dezelfde ervaring haha. Zelfs een paar keer de kite erin gehad nou dat overkomt mij ook niet vaak. Vrijdagavond even met de 8m gevaren en precies hetzelfde verhaal. DE depower line staat standaard dus erg lang. Had hem al een paar cm ingekort maar ga hem nog verder inkorten. 15cm moet inderdaad voldoende zijn en dan je stuurlijnen op het eerste knoopjes zoals Fer het beschrijft. Het zijn wel top kites man, ook het golfrijden is echt waazinnig met de Raven II Wat voor kleuren combi heb jij nu Bluecupra??
|
|
|
Bluecupra
|
Ga vanmiddag even mijn depower inkorten (naar +/- 15 cm) en de stuurlijnen een knoopje verzetten. Ook al was de depower te lang de 12 voelt erg goed aan. Super stabiel, blijft staan waar je hem neerzet en een prima bardruk. @leaf: ik heb nu een 12 in blauw met witte struts en een 16 in rood/zwart met gele struts. Zien er beiden top uit, vind ook het one-pump design ideaal. Daarnaast is de afwerking van de kites weer super (kleine details zoals de lusjes die over de valves gaan )
|
|
|
KiteDemon
|
Komt-ie dan dudes.
Met de loop tegen de bar, dan maximaal 15 cm vanaf de bar tot aan de knoop. Stuurlijnen 2de knoopje vanaf de bar. Aan de strap zitten ook nog 2 knoopjes voor de powerlijn om te fine tunen. In deze setting staat de kite bijna fullpower, met de strap open en de bar tegen de knoop van de strap aan. Deze setting is afgestemd op de lowend van de kite. Wil je depower erin trimmen dan hoef je alleen maar de strap aan te trekken. Deze setting is ook het beste als je veel in de lucht door wil brengen. Je hoeft de bar niet aangetrokken te houden in de lucht om de power en lift erin te houden, maar kan ontspannen een handje loslaten en de bar tegen de knoop laten rusten en met 1 hand relaxt de kite kontroleren in de lucht.
De setting voor de 12 en 16 is precies gelijk, dus je kan zonder dat je iets hoeft te veranderen, of als je 1 bar gebruikt, van kite en bar wisselen.
|
|
|
|
LEAF
|
Fer thanks maar je brengt mij in de war, standaard zitten de stuurlijnen al op het tweede knoopje maar je schreef ook eens dat je de stuurlijnen 1 knoopje moet opschuiven naar de bar als je de depower lijn inkort. Gevoelsmatig zou ik dan zeggen dat de stuurlijnen op het eerste knoopje moeten zitten om optimaal power in je kite te krijgen als de strap open staat?? Inmiddels van alle drie de barren de depower lijn ingekort tot max 15 cm
|
|
|
KiteDemon
|
Om verwarring te voorkomen, ik tel het knoopje dat direct aan het einde van de gekleurde tubing van de leaderlines zit als eerste knoop van de bar. Deze knoop is eigenlijk om te voorkomen dat de gekleurde tubes aan de bar kunnen verschuiven. Het eerste wat ik altijd doe bij nieuwe Naishkites, is het inkorten van het depowerkoord, en de stuurlijnen 1 knoopje naar de bar toe verzetten, zoals deze standaard uit de tas komt. Tot nu toe stonden mijn kites dan altijd perfect afgesteld als ik deze voor het eerst de lucht in trok. Dat de kites nieuw uit de tas komen met zo'n lang depowerkoord is voor de veiligheid. Dit geeft de minder ervaren kiters een heel stuk extra depower op de bar. Inkorten van het depowerkoord is persoonlijke voorkeur. Ik hou ervan om fullpower tegen de knoop aan te varen met de bar op comfortabele lengte voor mijn armlengte, en trim de rest op de depowerstrap.
|
|
|
Bluecupra
|
Als ik nou het depowerkoord op +/- 20 cm zet dan houd ik nog iets depower ruimte toch? Dan staat de kite niet max. gepowered tegen de knoop. Uiteraard laat ik de stuurlijnen dan staan op de stand waar ze nu ook op staan. Of heb ik het dan mis?
|
|
|
LEAF
|
Zoals Fer het beschrijft moeten de stuurlijnen op het tweede knoopje maar bij mij stonden ze daar als standaard op. Ben nu benieuwd op welk knoopje dan de frontlijnen moeten aan de de depower strap??
|
|
|
Bluecupra
|
Bij mij zitten de stuurlijnen ook al op het tweede knoopje. Wat de frontlines betreft, volgens mij zo laten als het is (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
KiteDemon
|
Dat knoopje is een kwestie van ff uit proberen als je de kite in de lucht hebt staan. Het beste is je kite afstellen op z'n lowend. Vanaf daar hoef je alleen de depowerstrap te gebruiken en desnoods je 5de een knoopje strakker als het te heftig wordt. Ben wel van mening dat als je de 5de een knoopje strakker moet zetten, je beter een maatje kleiner kunt gaan varen. Maar het is idd het 2de knoopje vanaf de bar bij de stuurlijnen. Kwam je kite zo uit de tas, dan hoef je alleen je depowerkoord nog maar op maat te maken.
|
|
|
Bluecupra
|
Heb het net even aangepast. Heb alleen het depowerkoord tot +/- 19 cm ingekort. Vind 15 cm wel erg kort. Mocht dit alsnog te lang zijn kan ik altijd nog korten gaan. Fer, nogmaals bedankt voor je uitleg
|
|
|
KiteDemon
|
15 cm lijkt kort, maar als je éénmaal aan het varen bent zal je zien dat het juist precies goed is voor je armlengte. Je krijgt namelijk ook nog de lengte van je haak en depowerloop erbij.
|
|
|
LEAF
|
Klopt had hem bij mijn 12m bar eerst ingekort tot 19/20 cm maar vond dit nog steeds te lang dus ik zou hem gelijk op 15 cm zetten.
|
|
|
Bluecupra
|
Wat is de standaardlengte van het depowerkoord overigens? Zit dat tegen de 30 cm aan?
Als je inkort tot 15 cm wat is dan het nut nog van het depowerkoord? Zo staat de kite tegen de knoop op full power. Als je de bar dan aantrekt zal de kite toch alleen nog maar gaan oversheeten?
|
|
|
KiteDemon
|
Wat is de standaardlengte van het depowerkoord overigens? Zit dat tegen de 30 cm aan?
Als je inkort tot 15 cm wat is dan het nut nog van het depowerkoord? Zo staat de kite tegen de knoop op full power. Als je de bar dan aantrekt zal de kite toch alleen nog maar gaan oversheeten?
Klopt!! Maar het grote voordeel van die setting is dat je de kite met één hand kan kontroleren in de lucht, zonder dat de kite zijn lift verliest in de sprong. Depower stel je alleen in met de strimstrap i.p.v. de depower op de bar. Een persoonlijke setting.
|
|
|
Bluecupra
|
Als je de lengte meet vanaf de ckickenloop tot aan de verstel knoop kom ik op ongeveer 41 cm. Als ik mijn armen iets gebogen heb kom ik ongeveer op deze zelfde lengte uit. Volgens mij vaart dit in een zeer ontspannen houding. Had mijn X4 voorheen hetzelfde staan, full power tegen de knoop en depoweren met de strap. Kan niet wachten tot ik de Raven 2 kan varen met deze set-up
|
|
|