Bazaki_Thijs
|
Gewoon een 12m² rhino 5 dan vaar je net zo vroeg als met een raven 1 16m²
|
|
|
xray
|
Valt wel mee, heb je hem wel goed afgesteld? 5e lijn en depowerlijnlengte!
|
|
|
KiteDemon
|
Idd een kwestie van de juiste afstelling en techniek om de lowend eruit te halen. RavenI heeft duidelijk meer lowend dan X3!! RavenII is weer overtreffende trap wat lowend betreft. Maar ook hier geld weer de juiste afstelling en techniek.
|
|
|
Leon aero2
Gast
|
Low-end is gewoon prima van de Raven1.
Volgens mij is ie dan niet wat Xray al schrijft helemaal goed afgesteld? 5de lijn misschien te strak?
|
|
|
LEAF
|
Ligt zeker aan de afstelling, heb ook een tijd lopen klote met de afstelling van mijn Raven II maar nu staat alles top. Voor de optimale low end is dit zeer belangrijk
|
|
|
|
lars
|
Ook geen problemen mee hoor met de low-end van de Raven I !!
|
|
|
Zmork
Gast
|
En wat is die low afstelling dan? Knoopje dichtst bij de bar? De pigtails hebben maar een stand... of ook nog de andere mogelijkheden op de wingtips benutten? Ben heel benieuwd eigenlijk.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Is het offtopic als ik begin over de lowmend van mn V4? (2004) is ook vrij slecht, ik vaar zonder 5e lijn, kan het zijn dat mn stuurlijnen niet strak genoeg staan afgesteld?
|
|
|
Brenkie
|
Een goede low-end techniek qua varen wil ook nog wel eens helpen. Eerst ff speed en druk opbouwen in de kite door ruime wind te knallen. Hierna pas halve wind of hoger aan de wind gaan varen, dan heb je druk genoeg (schijnbare wind) welke je kite op gang houdt.
|
|
|
LEAF
|
En wat is die low afstelling dan? Knoopje dichtst bij de bar? De pigtails hebben maar een stand... of ook nog de andere mogelijkheden op de wingtips benutten? Ben heel benieuwd eigenlijk.
Lees even dit topic waar veel geschreven is door Kitedemon over de afstelling van de Raven II en verwacht dat de Raven I ongeveer hetzelfde afgesteld dient te worden om de optimale low end eruit te halen. http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=15570.25
|
|
|
KiteDemon
|
De afstelling van de RavenI is hetzelfde. Wel rekening houden met de lengte van je depowerkoord. Als je deze korter maakt, dan zal je ook je stuurlijnen wat korter moeten maken. De enige manier voor een juiste afstelling is de kite de lucht in trekken en uitproberen. Ik stel mijn kites zo af, dat de kite full power staat met de strap helemaal open, en de bar tegen de knoop van de depowerstrap (depowerkoord is bij mij wel kort). Als ik de bar dan helemaal aantrek dat staat de kite in oversheet. Dat betekend dus dat de kite eigenlijk afremt als de bar helemaal wordt aangetrokken (persoonlijke setting) Belangerijk: de 5de beter ietsje te los dan te strak!! Een strakke 5de geeft powerverlies. De 5de zet je alleen strakker als je in de highend van de kite vliegt, en nog wat extra highend erbij wilt hebben. IMO, als je de 5de strakker moet trimmen dan kan je beter een maatje kleiner gaan varen. Het is moeilijk aan te geven welk knoopje je voor de stuurlijnen moet gebruiken, omdat er altijd wel een beetje verschil in lengte kan zitten door lijnrek. Dus altijd afstellen op het strand en uitproberen, om de kite te tunen op persoonlijke voorkeur.
|
|
|
xray
|
Is af en toe wel lekker om met een 5e op de verste knoop (dichtbij kite) dik overpowered te varen, major hangtime.... ;-)
|
|
|