Sake
Gast
|
Lijkt me eerder dat de 5de lijn te strak staat.
|
|
|
joa
Gast
|
Yup ,North 5th bar met lijntjes?
|
|
|
leo
Gast
|
ja alles van north, 5th element van north. gebruik dezelfde bar en lijnen voor mijn 12m.
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
dit probleem had ik ook dan moet je gewoon ff je 5th line losser zetten
|
|
|
Ondabeach
|
Ik heb hetzelfde met m'n R5 10m2. Echt zo instabiel! En verschrikkelijk agressief met druk opbouwen. Ik gebruik de 5th bar(met bungee) ook voor m'n R4 14m2 en R4 18m2.
Dus als ik het goed begrijp zou die R5 10m2 wat stabieler worden als de 5e lijn wat langer werd.
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
ik heb nergens last van hoor, mijn R5 16m2 is harstikke stabiel nergens problemen mee
|
|
|
Ondabeach
|
Het kan ook niet anders zijn dan afstellen denk ik.. Als ik die R5 10m2 instuur om te keren moet dat echt met heel veel beleid anders wordt je afgeschoten. Dat ben ik van de R4 niet gewend. Tijdens het varen ook, als er een vlaag komt voel je dat natuurlijk maar die lijkt wel 2x te komen. Ik denk zelf dat dit komt door de combinatie van dat bungee koord en een te kort 5e lijntje. Lijkt wel een soort jojo effect.
|
|
|
mous
Gast
|
Had hetzelfde probleem, ookal zet je 5the lijn helemaal los dan veranderd dat maar weinig en meer kracht op je stuurlijnen(korter) helpt ook niet veel. Wat wel helpt is gewoon 20+ kn wind (9m), dan blijft de druk wel aan het windvensterrand. Het blijft echter een vlieger die zeer snel stuurt en erg veel druk kan opbouwen, moet je van houden!
|
|
|
sanne
|
5 de lijn afstellen idd, maar let er goed op dat je dit aan twee kanten kan doen. als je dit aan de kant van de bar doet kan het zijn dat dit geen effect heeft omdat de lijn niet verder door de Y splitsing kan. merk je dus dat je hem lossen afstelt, en dat het niet helpt dan is blijkbaar de noseline te kort afgesteld; dit heeft een veel extremer effect. heb t wel eens gehad dat er een lusje in mijn noseline was gekomen, toen had ik precies dezelfde vliegeigenschappen als je beschrijft; heel erg naar!!
|
|
|
kentyman
|
er zitten "secret compartements" in je kite bij de wingtips, daar zitten verlengstukjes in voor je lijnen (in feite een soort aanknoopbare pigtails). Met die verlengstukjes kun je het uiteinde van je 5th line stap voor stap verlengen
|
|
|
leo
Gast
|
thanks, ik ga testen met langere 5e lijn. javascript:void(0);
|
|
|
|
die van mij stond in 1x keer goed op een naish shift bar
|
|
|
Mies
|
Cautionbar spitfire 3 (2006) gekocht, alles in 1 x goed Weinig pleuris
|
|
|
Ondabeach
|
Thanx!!!! hier heb ik ook wat aan. Ik ga de 5e lijn verlengen.
|
|
|
|
daar heb je idd niks aan. hier wel een tip: begin met een te lange lijn en maak em telkens iets korter tot de juiste lengte! hier nog een stukje uit de oude doos:
KiteDemon KiteHigh guru Berichten: 2802 Afstellen 5de. « Gepost op: December 21, 2004, 07:29:50 pm » Antwoord met citaat Een niet goed afgestelde 5de heeft invloed op de performance van de kite, dus hier een beknopte handleiding om alles uit een 5de te halen.Ten eerste is het belangerijk dat de neuslijn zeker 20 cm langer moet zijn om eventuele rek bij nieuwe lijnen te kunnen compenseren.Als je je lijnen vastknoopt zorg dan dat de neuslijn zijn maximale lengte heeft (dus de neuslijn zal slap hangen als je je kite voor het eerst de lucht in trekt)Stel eerst de stuurlijnen op de gebruikelijke manier af met de strap helemaal open (let op: de tips gaan niet zover open staan door de Y-lijn dus de kite staat eigenlijk al snel oversheeted alleen zie je dat niet zo makkelijk) Als de 4 lijnen goed staan afgesteld dan kan je de (nu nog slappe) neuslijn afstellen. Het is de bedoeling dat de neuslijn net strak staat als de strap helemaal open staat en je de bar aantrekt. Dus de neuslijn zal eigenlijk nooit slap moeten hangen.Makkelijkste is om een maatje even het knoopje van de neuslijn per 5 cm te laten verstellen tot de neuslijn niet meer slap hangt.Bij nieuwe lijnen zal je dit moeten herhalen tot de rek helemaal uit de Y-lijnen is.Suc6
(had ik nog opgeslagen op mijn harde schijf)
|
|
|
Ondabeach
|
Hier heb ik nog meer aan Thanx!!
|
|
|