Bevestiging front lines aan pigtails Vegas6?

bart123

Geen avatar

Berichten: 39
Mei 23, 2006, 15:44:14
edit2Rapporteer  
Bij Vegas6 kun je voorlijnen op 2 hoogtes aan pigtails van leading edge verbinden. Een is aan knoopje aan uiteinde van pigtail  – verst van kite af, en de ander in het midden van pigtail - dichter bij kite.

Volgens North instructie boekje moet je bij 5 lijns de knoop aan uiteinde kiezen, en bij 4 lijns middelste. Maar in praktijk zie ik kiters met 5 lijns beide mogelijkheden gebruiken.

Enig idee wat grote verschil cq voordeel van verschillende settings is? (Midden knoop lijkt mij relatief langere achterlijnen, maar ook een relatief langer vijfde lijn).

B
X-wax
Gast
Antwoord #1 Mei 23, 2006, 22:55:16
edit2Rapporteer  
Als je de de knoopjes aan uiteinde van pigtail kiest heb je iets meer depower.
Als je depowerd blijft je 5e lijn strakker dan anders, (hangt de kite iets platter in de wind) vier je de achterkant van de kite en valt je kite iets meer voorover. Door die Cambattens blijft het frame van de leading edge wat strakker zodat het daar niet gaat flapperen.

Ik vaar niet met het laatste knoopje. Je moet maar kijken hoe het voelt. Ik geef de voorkeur tijdens het varen de kite regelmatig af te stellen met de depower strap en niet al te veel depower marge. (Is dag  Oldschool?)
joa
Gast
Antwoord #2 Mei 24, 2006, 00:04:28
edit2Rapporteer  
Als max depower fijn vind dan is de bovenste lus een uitkomst in combie met de
backlines op de schildpad stand!dit is mooi als je nog niet veel ervaring hebt met kiten.
Ook hierdoor is deze kite zeer ruim te varen kwa wind sterkte.
X-wax de nieuwe kites zijn beter en meer te depoweren als die oldschool kites,maar
of een nieuwe kite gepowerd varen oldschool is?volgens mij niet.
medisport

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #3 Mei 24, 2006, 03:36:24
edit2Rapporteer  
de Vegas06 kan je op 3 verschillende standen varen. Low end: knoopje verst weg van de kite,
mittelwind: knoopje dicht bij de kite (in het midden van het pigtail koordje), high end en max depower: middelste knoopje aan de pigtail kite + stuurleinen aan de bar verlengen (verste knoopje aan de bar). Veel succes, zo heb je het max inzetbereik met de vegas6. Gr.André
X-wax
Gast
Antwoord #4 Mei 24, 2006, 18:33:49
edit2Rapporteer  
Hmm, ik had gehoord van een gast van North dat je met de knoopjes aan uiteinde van pigtail een grotere power\depower "range" hebt. Uiteraard moeten je achter\stuurlijnen lang genoeg zijn om de kite bijna volledig te depoweren.
Ik weet het niet zeker... Misschien zit ik weer onzin te verkopen.

Volgens mij staat de 5e lijn dan wat strakker in vergelijking met de 2 powerlines. Als je hem depowerd trek je de kite iets verder naar voren waardoor de wind iets minder druk genereerd dan met de middelste knoopjes.

Mijn afstelling is: Middelste knoopje, Geen schildpad maar de verste stand van de stuurlijnen aan de kite.
En! ik heb de (North standard) depower range "tussen de release lus en power strap ingekort.
Ik vind het lekker om met 1 hand vast en met de bar tegen de knoop aan te varen. Waarom: korte armpjes, ik ben lui en tijdens het springen en rotaties maak ik minder snel vergissingen in de marge als ik druk wil houden in de lucht. Zeker met de tantrum en 1 hand los. (Begint te prikkelen als ik het er over heb)
Wel zit ik, als de wind toe of afneemt continu de powerstrap af te stellen tijdens het varen. (Gek wordt je er van)

Ik dacht dat dit een beetje oldschool was vergeleken de enorme range op de bars van de nieuwe Bow Kites.

Met een grote depower marge, tussen lus en power strap, heb je minder last van vlagerige wind en is denk ik veiliger. Ik probeer dit te compenseren met boardgevoel door harder te edgen tijdens een windhoos. Ik wil deze setup niet aanraden voor beginners!
Gr, Steven
bart123

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #5 Mei 24, 2006, 20:54:14
edit2Rapporteer  
Waarom tegen knoop aanvaren als je ook in micro haak kan haken? Met micro haak heb ik hele depowerlijn nog  om te depoweren. Tegen knoop aan kun je alleen bar aantrekken ie power.

larssmits
Gast
Antwoord #6 Mei 25, 2006, 00:15:38
edit2Rapporteer  
kom je hoger als je dan nog powered
RH

Berichten: 298
Antwoord #7 Mei 25, 2006, 19:33:35
edit2Rapporteer  
Je moet die Norths van 2006 juist varen met heel veel depower-range. Ik vond het eerst ook irritant dat de bar dan soms zo ver van je afstond, maar het werkt echt veel beter qua depower en zorgt ervoor dat je vlagen veel beter kan opvangen (= meer snelheid en hoogte lopen).

Als je de depower-range op maximaal zet, zie de kite kantelen om het bevestigingspunt van de vijfde lijn; de andere vier lijnen gaan dan met z'n vieren tegelijk naar achteren waardoor het doek omgeveer haaks op de wind komt te staan (dus maximale depower).

Zowel de Rhino als de Vegas werken volgens dit principe; de Vegas alleen nog iets meer dan de Rhino.
X-wax
Gast
Antwoord #8 Mei 27, 2006, 00:06:20
edit2Rapporteer  
Waarom tegen knoop aanvaren als je ook in micro haak kan haken?

Voor mijn gevoel zit de bar dan te dicht bij het lichaam. En (lars) inderdaad met springen meer boost, als ik hem tegen de knoop vaar en power.

RH heeft gelijk, maar mijn voorkeur blijft toch een kortere depower range. Die vlagen blijft altijd lastig. Als de wind duidelijk toe- of afneemt pak ik de depowerstrap. De depower marge op mijn bar is niet belachelijk kort ofzo? Kort genoeg zodat ik niet met volledig gestrekte armen (krom) sta om te depoweren.

De Vegas is gewoon een briljant apparaat. As je hem maar goed afstelt op de windsterkte.
Een bow kite moet je ook niet gepowered starten als de wind daarvoor te hard is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.