unhooked waterstarten

spruce

Mei 26, 2006, 23:19:59
edit2Rapporteer  
Afgelopen donderdag maar weer eens het water opgegaan. In totaal heb ik inclusief een kiteles ongeveer 20 uur aan oefenen erop zitten, en nog steeds lukt het me nog niet om te waterstarten.

Ivm met een wat moeizame safety, oefende ik donderdag hele dag unhooked, wat pijn in de armpjes doet nu, maar dat terzijde. Ik meen dat er donderdag 4 bft stond in borsele en we hebben vooral met 10m2 en zo nu en dan met 12m2 geoefend.

Ik heb het idee dat ik te kleine kite's gebruik voor mijn 75 kilo gewicht. Want als ik eenmaal op boardje sta, dan is de kracht vaak weg. Ook oefen ik vrij diep in het water, wat het misschien ook nit alte makkelijk maakt. Mijn vraag is vooral hoe kun j het waterstarten het beste onder de knie krijgen, want 20 uur is me wat te lang om het door te hebben. Of hebben jullie ook zoveel lopen ploeteren?

Gj

Antwoord #1 Mei 26, 2006, 23:24:00
edit2Rapporteer  
wat voor kite gebruik je?
VincentC

Antwoord #2 Mei 26, 2006, 23:31:30
edit2Rapporteer  
Je kan in het begin beter met te weinig power staan dan met teveel hoor.
Oefen in het begin gewoon op plekken waar je kan staan, is stukken veiliger.
Normaal relauncht een kite door de stuurlijn te pakken , de kite begint over het water te schuiven naar een hoek, blijf eraan trekken, de kite gaat iets omhoog staan, en dan doortrekken tot de kite weer vliegt.
Met een 5e lijn is het een kwestie van 5e lijn aantrekken, kant opsturen, en de kite gaat weer naar de hoek, ligt op zijn zij, kwestie van omhoog sturen en je vliegt weer.
Maar dit alles vergt oefening mijn eerste keer duurde het ook een flinke tijd om hem vervolgens 2 min later weer in het water te laten crashen.
Jurrien

Antwoord #3 Mei 26, 2006, 23:32:54
edit2Rapporteer  
probeer eerst maar eens hooked te varen want unkoohed starten is verrot
spruce

Antwoord #4 Mei 26, 2006, 23:41:40
edit2Rapporteer  
wat voor kite gebruik je?

naish aero 10m2 en North Rhino 2 12m2
spruce

Antwoord #5 Mei 26, 2006, 23:44:05
edit2Rapporteer  
Je kan in het begin beter met te weinig power staan dan met teveel hoor.
Oefen in het begin gewoon op plekken waar je kan staan, is stukken veiliger.
Normaal relauncht een kite door de stuurlijn te pakken , de kite begint over het water te schuiven naar een hoek, blijf eraan trekken, de kite gaat iets omhoog staan, en dan doortrekken tot de kite weer vliegt.
Met een 5e lijn is het een kwestie van 5e lijn aantrekken, kant opsturen, en de kite gaat weer naar de hoek, ligt op zijn zij, kwestie van omhoog sturen en je vliegt weer.
Maar dit alles vergt oefening mijn eerste keer duurde het ook een flinke tijd om hem vervolgens 2 min later weer in het water te laten crashen.

Herstarten van kite lukt me prima, zeker als ik mijn 5e lijn erop heb zitten straks
Het probleem is echt het op het board komen.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Mei 26, 2006, 23:50:39
edit2Rapporteer  
Afgelopen donderdag waaide het ook niet echt hard, dus ik denk dat het een probleem is van te weinig wind en/of verkeerde techniek. Met een 12m moet je gewoon met minimaal een dikke 4bft (14+kn) het water opgaan.
Goed waterstarten doe je door eerst even met de kite mee te geven om snelheid te krijgen en op snelheid pas druk op je board te zetten. Als je vanaf het bein je tegen je kite blijft verzetten zak je gelijk het water weer in nadat je kite gedoken heeft.
tom_beul
Gast
Antwoord #7 Mei 26, 2006, 23:51:20
edit2Rapporteer  
Gewoon in het water liggen dan je kite grof naar beneden sturen dan heb je genoeg power om uit het water te komen en dan je kite naar boven naar beneden naar boven te sturen en dat steeds als je daar niet mee het water uitkomt heb je een te kleine maat op!
slingshot {Thomas}

Antwoord #8 Mei 27, 2006, 00:16:22
edit2Rapporteer  
Gewoon in het water liggen dan je kite grof naar beneden sturen dan heb je genoeg power om uit het water te komen en dan je kite naar boven naar beneden naar boven te sturen en dat steeds als je daar niet mee het water uitkomt heb je een te kleine maat op!

inderdaad, het zo moet het maar kan niet met elke kite.

met mij Rhino 1 12m2 lukte niet met mij rhino 6 12m2 is het een makie
Joosdo

Antwoord #9 Mei 27, 2006, 00:18:04
edit2Rapporteer  
Bij mijn kitesurfles ooit, leerde ik ook uitgehaakt vliegeren en starten. Wel veilig, niet zo leerzaam, omdat het aangrijpingspunt van de kracht boven je hoofd zit, zodat je snel voorover van de plank gerukt wordt.
 Plus dat als je het board moet organiseren je eerst in moet haken, board aan, klaar liggen, uithaken en starten. Tenzij je de Hulk bent, ben je daar al gauw klaar mee...

Mits je alles een beetje beheerst, kitecontrole, board aankrijgen en zonder om je as te draaien blijven liggen, zou ik snel ingehaakt starten gaan oefenen. Eerst even een wat eng gevoel, want je zit vast, maar dan.....

mzzl Joost
X-wax
Gast
Antwoord #10 Mei 27, 2006, 00:52:46
edit2Rapporteer  
Je stuurt die kite niet ver genoeg naar beneden, denk ik.

In of uitgehaakt naar links:

van 11 passeer je niet al te hard 12 uur en dan stuur je de kite door naar het water (3 uur). vlak bij het water draaien en weer naar 12 uur. En dan op en neer, of je hebt genoeg snelheid en hang je hem tussen 1 en 2 uur. (1 hanje los & relax)
Als je de 12 uur gaat passeren heb je de keuze. Gaan & staan of je zal de kite nog scherper naar het water moeten sturen omdat je power te kort komt.
Waarschijnlijk ben je te voorzichtig en stuur je de kite heen en weer tussen 11 en 1 uur. Dan wordt je gedoopt als een thee zakje. Niet alleen op je board komen, maar ook naar links worden getrokken en snelheid maken is van belang.

Kiten wordt pas makkelijk als je genoeg snelheid hebt.

Good luck
Ondabeach

Antwoord #11 Mei 27, 2006, 01:40:53
edit2Rapporteer  
Met die power bak R2 12 zou het net moeten gaan met 4Bf.. of net niet.. Vaak komt het doordat je gelijk upwind wil varen tijdens water starten.
Terwijl je je kite naar beneden stuurt, hou je de koers van je kite aan (downwind), dus de punt van je board richting je kite. Pas als je vaart krijgt (je bent in plane joepie!!),ga je voorzichtig halve wind varen (kite bijna haaks op je board).
Als je voeld dat je vaart gaat minderen (zodat je weer gaat zinken), stuur je je kite weer naar beneden en de bent weer 20m in plane. Zo blijf je waven met je kite.
Als er genoeg wind staat (niet teveel) is dat allemaal wat makkelijker.

Je stuurt in.. eff downwind.. dan halve wind varen en gewoon je kite op 10 of 2 uur houden.

Ter illustratie

http://www.kitefilm.com/video/the_waterstart_part1.wmv
http://www.kitefilm.com/video/the_waterstart_part2.wmv

Dieter

Antwoord #12 Mei 27, 2006, 02:43:25
edit2Rapporteer  
Misschien is het makkelijker om gewoon je plank meer downwind te richten ipv proberen te kanten, opkruisen leer je later wel.
e_surf

Antwoord #13 Mei 27, 2006, 04:16:37
edit2Rapporteer  
Bij het naar beneden sturen van je kite, ook je board op ruime wind gooien.
Zet (kant) je board niet teveel in het water.
Laat je gewoon meegaan en ga wat rechterop staan en verzet je niet
teveel tegen de kracht van je kite.

Je gaat nu planerend op ruime wind achter je kite aan, ga je board kanten en
geef weerstand, je voelt de kite harder trekken en ga nu op halve wind varen
en stuur je kite op ongeveer 2 uur op 45 gr. boven je.

Hoogte lopen komt later wel.
Je zal vaak over je board worden getrokken.
Maar wanneer je direct teveel hangt, lig je alleen maar met je
bips in het water en kom je nooit op je board.  ThumpsUp

marcha
Gast
Antwoord #14 Mei 27, 2006, 04:25:24
edit2Rapporteer  
hoi k zit met precies hetzelfde probleem, die verdomde waterstart. ik ben wel al ingehaakt begonnen, eigelijk nooit uitgehaakt int water geweest behalve met bodydraggen. een stuk makkelijker als je de druk niet op je armen hebt maar om je middel. k zou zeggen niet opgeven gwoon doorgaan. doe k ook netzolang tot het lukt. succes ermee ThumpsUp
Claudia

Antwoord #15 Mei 27, 2006, 17:42:47
edit2Rapporteer  
ivm een wat moeizame safety?? Klinkt niet echt veilig, een safety zou alles behalve moeizaam moeten werken!!
stormchaser
Gast
Antwoord #16 Mei 27, 2006, 18:15:26
edit2Rapporteer  
Mee eens! Voor de veiligheid van jezelf en omstanders is een eerste vereiste dat je een goedwerkend safety systeem hebt. Met weinig wind zal je de vlieger omhoog en omlaag moeten sturen. Met name in de upstroke moet je een beetje depoweren omdat dit de kite sneller maakt waardoor er meer kracht in de kite komt. Verder denk ik dat een 10m en een 12m teveel overlap hebben. Een 14m zou beter passen.
spruce

Antwoord #17 Mei 28, 2006, 00:23:18
edit2Rapporteer  
Mensen helemaal mee eens dat mijn safety moet worden verbeterd.
Ik ben nogal pietluttig misschien op dat gebied, maar ik noem mijn North safety haperend, omdat ik net ff te veel moeite moet doen om hem los te krijgen. Dit probleem is zo juist vanmiddag verholpen, door er een compleet nieuwe safety op te zetten.
Nadat ik dat gedaan heb, ben ik vandaag nog ff op het water geweest in borsele en inhaken is zo onwijs veel beter. Waterstart lukt nu wel, kwestie van durven en kite in die powerzone mikken. Eerst meegaan met je kite, als je eenmaal op water staat, je board kanten.
Alleen dat laatste was de wind wat te zwak voor.

Heb ik nog wel 1 vraag.
Ik heb dus mijn safety loop van North vervangen van een zwarte dop naar een rood exemplaar.
Ik vond de ruimte tussen mijn powerstrap en north safety dop wat te kort op elkaar zitten, dus besloot ik om bij het nieuwe systeem de bewegings ruimte voor de bar wat te vergroten door afstand powerstrap -> north dop te verlengen.
Alleen kloppen mijn kite afstellingen nu niet meer, want kite is niet meer zo stabiel als voorheen. (logisch)
De vraag is wat is een goede bewegings ruimte tussen bar aangetrokken en bar max naar voren?

BTW: In borsele kwamen tijdens laag water worden onwijs veel kwallen op het strand.
2000 kwallen op strandje is echt niet overdreven.
Ik natuurlijk weer geen surfschoentjes bij (tong_kitesmiley)
Is dat bepaalde periode dat dat zo erg is?
Of zou dat komen door verwarmde koelwater dat uit kerncentrale komt?
Kondor 11

Antwoord #18 Mei 28, 2006, 02:48:09
edit2Rapporteer  
Jep je stapt de kwal precies op z'n kop.
Door het warme water komen veel kwallen en drijvers voor in het koelwater.
Als je in het vervolg nog problemen hebt vraag het maar ff
Ben vaak op borsele te vinden.
spruce

Antwoord #19 Mei 28, 2006, 03:03:40
edit2Rapporteer  
Jep je stapt de kwal precies op z'n kop.
Door het warme water komen veel kwallen en drijvers voor in het koelwater.
Als je in het vervolg nog problemen hebt vraag het maar ff
Ben vaak op borsele te vinden.

Nog een idee over de bar bewegings afstand?
wessel
Gast
Antwoord #20 Mei 28, 2006, 03:34:25
edit2Rapporteer  
zag het gebeuren... lekker dom 14 m oplaten met 19-22 kn. vervolgens dom sturen en gelift worden .. uit balans.. en hup arm gebroken... voortaan maatje kleiner pakken als het zo waait..
zie zo veel domme dingen daar altijd.. heb al veel ongelukken zien gebeuren.. beter niet meer
Ondabeach

Antwoord #21 Mei 28, 2006, 08:11:51
edit2Rapporteer  
Een goede lengte is zo dat je nog met gestrekte arm bij je depower-strap kan. De stabiliteit van je kite mag als je de bar tegen de knoop hebt (gedepowered) niet veranderen met het inkorten of verlengen van je depower-koord.
Tenzij je de lengte tussen je knoop (onder je dopower-koord) en je kite hebt veranderd.
TomTom
Gast
Antwoord #22 Mei 28, 2006, 16:33:09
edit2Rapporteer  
@Wessel volgens mij heb je in het verkeerde topic geantwoord!
joa
Gast
Antwoord #23 Mei 28, 2006, 17:08:27
edit2Rapporteer  
De vario cleat van North daar kun je de lengte van je depowerkoort toch mee
aanpassen?Heeft natuurlijk met je lengte van je armen te maken en wat voor trapeze
je gebruikt en wat je fijn vind natuurlijk.
HelldogBE

Antwoord #24 Mei 28, 2006, 20:10:55
edit2Rapporteer  
als je over je board getrokken wordt moet je minder diep insturen of vlugger weer omhoog zenden richting 10u30/1u30 zodat je kite je nog vooruit trekt maar ook omhoog houdt

vaak is het ook omdat je teveel aankant bij het starten, bij mij helpt het om als je naar links wil starten, eerst je kite naar rechts te sturen, zodat je met de linkerkant van je board superveel naar downwind wijst (dan bouw je veel meer snelheid op en wordt je niet naar voor maar opzij getrokken
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.