een vraag van een beginnersNERD

PETERSK8ER
Gast
Mei 27, 2006, 22:13:15
edit2Rapporteer  
 Joepie

BUENOS AMIGOS

 ListenToMe

Ik heb een vraag aan jullie kitesurfcrackspro`s en what-so-ever. Wil graag gaan kiten en ben een beetje aan het rondsnuffelen naar een tweedehandssetje. Zelf heb ik geen ervaring met het kiten maar wel 18 jaar windsurfervaring, 10 jaar skateboard (in miniramp en streetparks), snowboard en golfsurfervaring. Is het nodig (want dat hoor je wel eens) om dan eerst nog wat lessen te gaan nemen?? Ik heb namelijk geen ervaring met die vlieger  :Smiley(wel met het board). Of gewoon wat locals hier (ben woonachtig aan de middelandse zee) vragen om wat instructies en hup het water in??

Nou genoeg geluld; ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen voor iets dat misschien alweer de zoveelste verslaving gaat worden

gracias y hasta luego
TomTom
Gast
Antwoord #1 Mei 27, 2006, 22:36:10
edit2Rapporteer  
Altijd een les nemen als je begint! Blijft toch het veiligst voor jezelf en voor anderen!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #2 Mei 27, 2006, 22:41:04
edit2Rapporteer  
een les nemen is inderdaad altijd het veiligst, niet alleen voor jezelf!

voordeel van een lesje volgen is voor jou ook dat je een vlieger een paar keer goed kan laten crashen zonder een vlieger van jezelf of een maat van je te slopen  :-)
Nino

Berichten: 333
Antwoord #3 Mei 27, 2006, 23:12:14
edit2Rapporteer  
JA! Altijd eerst lesnemen!

Je leert jezelf en anderen te beschermen.
Je leert om te gaan met je materiaal.
Je leert de belangrijkste regels.
.. en tot slot kun je aan je instructeur vragen wat je het best kunt kopen.

Dat boardgevoel zal je niet veel moeite meehebben, maar je moet echt met die vlieger leren omgaan.

Please doe het. Gaat nog iets te vaak fout met onvoorbereide beginners.
Succes!
Otto

Berichten: 416
Antwoord #4 Mei 27, 2006, 23:26:28
edit2Rapporteer  
Ja, zeker lesnemen wat hiervoor ook al is gezegd. Het zorgt ervoor dat je het vliegeren sneller onder de knie hebt, en dus eerder kan kiten. Veel succes, en wat lijkt het mij ook tof om aan de middellandse zee te wonen...
diederik

Berichten: 908
Antwoord #5 Mei 27, 2006, 23:40:26
edit2Rapporteer  
Iedereen roept meteen dat je gelijk les moet nemen...onzin, heb ik ook niet gedaan, kost je klauwen vol met geld en het is leuk om het commerciele plaatje rond het kiten draaiende te houden. Als je ervaring hebt met windsurfen o.i.d. en weet hoe de windstanden zijn moet het gewoon lukken. laat je wel goed informeren/helpen op het strand, zorg dat je veiligeheidsgebeurens in orde zijn en je jezelf op ieder gewenst moment los kan krijgen van je kite!!! Let ook goed op wat de gemiddelde maten zijn waar de meer ervaren kiters mee varen als je op het strand staat. Neem verder zo min mogelijk risico's en als je de wind/ het weer niet vertrouwd...ga dan van het water af en sla opmerkingen en tips van locals niet in de wind!!!

Have fun!!!!
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #6 Mei 27, 2006, 23:45:53
edit2Rapporteer  
Ook al heb je jaren lange windsurf ervaring, kitesurfen is toch heel iets anders. Wat je zegt dat lessen een commercieel verhaal is kan ik mezelf niet in vinden. Vind het een prima manier om de basi beginselen onder de knie te krijgen. Na de les kan jezelf aan de gang en weet je ook wat je aan het doen bent.

Les nemen dus  ThumpsUp

Jeffrey
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #7 Mei 27, 2006, 23:52:31
edit2Rapporteer  
les nemen doe je :

1. om ANDEREN niet in gevaar te brengen (als je dus een strand hebt waar niemand is, speel er dan maar lekker op los)
2. je EIGEN MATERIAAL niet meteen te slopen

wat al eerder gezegt is: het board is niet het probleem het is de vlieger (en misschien de combinatie)

en PETERSK8ER, als jij je materiaal hebt, kom ik komende zomer jou wel les geven aan de middelandse zee ;-)
Sake
Gast
Antwoord #8 Mei 27, 2006, 23:54:43
edit2Rapporteer  
Iedereen roept meteen dat je gelijk les moet nemen...onzin, heb ik ook niet gedaan, kost je klauwen vol met geld en het is leuk om het commerciele plaatje rond het kiten draaiende te houden. Als je ervaring hebt met windsurfen o.i.d. en weet hoe de windstanden zijn moet het gewoon lukken. laat je wel goed informeren/helpen op het strand, zorg dat je veiligeheidsgebeurens in orde zijn en je jezelf op ieder gewenst moment los kan krijgen van je kite!!! Let ook goed op wat de gemiddelde maten zijn waar de meer ervaren kiters mee varen als je op het strand staat. Neem verder zo min mogelijk risico's en als je de wind/ het weer niet vertrouwd...ga dan van het water af en sla opmerkingen en tips van locals niet in de wind!!!

Have fun!!!!

Tuurlijk kan je het zelf leren. Maar met les bereik je in ieder geval
1. dat je zo veilig mogelijk begint en 2. SNEL de basisprincipes leert.
Ik heb 't me zelf ook geleert maar schrikte toch wel behoorlijk toen ik de kite voor het eerst door de powerzone stuurde.
Voor ons bereik je dat niet weer de zoveelste beginner problemen veroorzaakt.
En nee ik heb geen kitesurfschool.
3rikj3
Gast
Antwoord #9 Mei 28, 2006, 00:09:30
edit2Rapporteer  
Hey,

Mijn eerste kitesurf lesje zit er nog geen jaar op. En toen ik de kite in me handen
kreeg, toen schok ik wel van de power. En ik had al jaren ervaring met windsurfen, en andere
soorten kites. Het is echt een heel ander gevoel!!!! NEEM ALSJEBLIEFT EEN LES
STRAKS GEBEURD ER EEN ONGELUK WAT DE SPORT WEER SCHAAD

PLEASE NEEM LES..!!

Greetz,
3rikj3!! Joepie
vin2481

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #10 Mei 28, 2006, 00:33:29
edit2Rapporteer  
Neem les...... vergelijk het met autorijden............

heb ook meteen een auto gekocht en zonder les gewoon gaan oefenen. had al wat ervaring met fietsen, dus moest wel lukken. voor de veiligheid wel een auto met een gordel genomen. als je het effe niet meer weet gewoon aan iemand vragen......
daan

Berichten: 426
Antwoord #11 Mei 28, 2006, 00:34:28
edit2Rapporteer  
helemaal gelijk heb ook een paar weken geleden les gehad naast veiligheid krijg je natuurlijk ook geod tips
aettema

Geen avatar

Berichten: 113
Antwoord #12 Mei 28, 2006, 00:40:56
edit2Rapporteer  
Ok, maar je kan ook les krijgen van vrienden die ervaren zijn. Kost alleen geen geld alleen wat investering in een vriendschap. Gewoon eerste keren niet zonder ervaren persoon erbij oefenen. Niets aannemen, alles vragen.
Doeg Alexander
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #13 Mei 28, 2006, 00:47:13
edit2Rapporteer  
aettema, dit moet je zeker niet doen want als er dan iets met materiaal misgaat heb je vaak ruzie, leerling heeft vaak geen wa-dekking dekking voor kitesurfen en als er iets misgaat is de instructeur altijd verantwoordelijk, die verantwoordelijkheid wil je niet hebben! met een school is dat verzekerd
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #14 Mei 28, 2006, 00:57:57
edit2Rapporteer  
idd vind ook wat aettema zegt wel beetje gelijk heeft maar deze jongen heb geen vrienden die kiten voor zover ik begreep... een vriend van mij is iko instructeur en samen leren gaat prima zolang je diegene maar duidelijk maakt hoe of wat.....
Nino

Berichten: 333
Antwoord #15 Mei 28, 2006, 02:27:33
edit2Rapporteer  
heb ook meteen een auto gekocht en zonder les gewoon gaan oefenen. had al wat ervaring met fietsen, dus moest wel lukken. voor de veiligheid wel een auto met een gordel genomen. als je het effe niet meer weet gewoon aan iemand vragen......

..proest!

..en Diederik, wat kost twee halve dagjes les nou helemaal. Tsjonge jonge zeg, als je daar je veiligheid voor op het spel moet zetten..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Mei 28, 2006, 02:56:10
edit2Rapporteer  
Er vanuitgaande dat je bij een goede school les neemt,voordelen:
- je bent verzekerd tegen schade aan materiaal en andere personen.
-er is voor de op dat moment geldende windomstandigheden altijd goed materiaal aanwezig
- je hoeft niet voorzichtig te zijn ( kite naar beneden donderen/ in de bomen enz. enz) materiaal is van de school en niet van jou. lekker onbezorgd raggen dus.
- je staat eerder op je board en kunt dus eerder genieten van deze geweldige sport.
- je krijgt advies voor aanschaf van eerste spullen / je hebt meer kennis voordat je wat gaat kopen (veel beginners kopen totaal verkeerde spullen
-officiele instructeurs zien wat je fout doet en weten hoe ze één en ander moeten uitleggen
Moet je voor de gein de ervaren jongens die jou adviseren om geen les te nemen eens horen schelden als er weer iemand op het water in hun buurt ligt te klooien: het eerste wat ze roepen : Neem eerst eens een fatsoenlijke les joh.
- enz. enz.
Wacht met spullen kopen, neem een les, vraag advies en koop dan pas je spullen en have fun....
Claudia

Berichten: 502
Antwoord #17 Mei 28, 2006, 04:51:31
edit2Rapporteer  
Haha, vind die van Vinnie wel leuk!!
looking-g
Gast
Antwoord #18 Mei 28, 2006, 06:02:18
edit2Rapporteer  
ongelooflijk een winsurfer adviseren om zonder lessen te gaan kiten, heb zelf 23 jaar winsurfervaring op zee en ook met harde wind nam anderhalf jaar geleden 2 dagen les in fuerte
schrok me het lazurus van de power die een kite kan generen eenmaal thuis heb ik hier ook nog een dag les gehad en geloof me ik heb het allemaal nodig gehad. kiten is niet eeen sport die je zo maar even kan proberen no way!!!!!
dus petersk8er veel plezier bij je eerste kiteles je zal er geen spijt van krijgen
diederik

Berichten: 908
Antwoord #19 Mei 28, 2006, 06:30:35
edit2Rapporteer  
Ben ook blij dat ik vroeger eerst op fietsles ben gegaan...tjonge wat een snelheid gaf zo'n ding!!!Als ik niet op fietsles gegaan zou zijn had ik nu wel ernstige beschadigingen op kunnen lopen van die stoep die erg snel dichterbij kwam.....gelukkig is het allemaal goed afgelopen!!!

Nee grapje natuurlijk ieder zijn eigen mening en een kite heeft idd aardige voor een beginner nog oncontroleerbare krachten. maar wat ik wou zeggen is dat er ook andere alternatieven zijn i.p.v. een dure kiteschool (vind 100 euries voor een dagie gewoon veel centen), ga b.v. met vrienden of bekenden oefenen die de sport al wat langer onder de knie hebben. Je leert het misschien wel sneller met lessen, maar voor mij was het juist een sport om het zelf onder de knie te krijgen en dat is me gewoon op een veilige manier gelukt en heb er vele leuke contacten mee opgedaan die mij een handje hielpen!!!
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #20 Mei 28, 2006, 08:16:39
edit2Rapporteer  
aah joh.. dan neemt die jongen toch geen les..
stelletje gekken..Smiley

Die gast omet gewoon les geven, 't kost wat pingels. Maar het is de moeite waard,( ten minste bij de winkel die ik ken).. je leerd er veel van, veiligheid, de krachten, oplaten, safety, enz.. Dat moet je allemaal zelf gaan uitvinden wil jij zonder les gaan kiten...

daar zullen ook wel weer volgens mensen dingen tegen t ezijn. omdat toch door iemand anders ofzo geleerd te krijgen. .maar les lijkt mij toch zeker het beste,
en Iko. kom wel goed vanpas
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #21 Mei 28, 2006, 10:02:26
edit2Rapporteer  
Wat een raar verhaal Diederik.

Met 1 keer les leer je meer dan 2 maanden zelf niksten en klooien. Zonder je eigen spullen eerst te slopen.
HelldogBE

Berichten: 94
Antwoord #22 Mei 28, 2006, 20:31:42
edit2Rapporteer  
paar uurtjes powerkiten en dan met aanwijzingen van een local hup het water op zou ik zeggen,
als je de werking van de vlieger niet begrijpt zit je met een probleem Wink

ook zijn lessen maar tot een bepaald niveau handig (tot aan de waterstart denk ik zo)

dus vlieger besturen op land doe je best met een kleine powerkite (ook ff de houding van waterstart leren) en daarna met een LEI underpowered (dus maatje kleiner dan diegene op het water) bodydraggen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 Mei 29, 2006, 01:29:46
edit2Rapporteer  
Ik doe al 24 jaar windsurfen en 6 jaar snowboarden en 4 jaar Xbox  schater...
MAAAAR ik was blij dat ik een les had genomen.. De krachten die vrij komen met kiten die zijn compleet anders dan windsurfen... Bovendien kan het nooit kwaad en doe je veel info op... En ik denk dat je van je kite-les meer leert dan van 2 dagen zelfstandig te kloten.... ListenToMe
Bovendien als je zelf gaat kloten moet je al spullen hebben en als je eerst les neemt kun je die ervaring mee laten wegen in de aanschaf van je nieuwe/2e hands kite Joepie
HelldogBE

Berichten: 94
Antwoord #24 Mei 29, 2006, 04:23:57
edit2Rapporteer  
Bovendien als je zelf gaat kloten moet je al spullen hebben en als je eerst les neemt kun je die ervaring mee laten wegen in de aanschaf van je nieuwe/2e hands kite Joepie

akkoord,
en moest je toch blind kopen (zonder de kite te kunnen proberen, wat je meestal ook al niet goed kunt oordelen je eerste uren op het water). Neem dan beginners-> intermediate kites, je zal je het echt beklagen als je iets te geavanceerd voor je skills neemt (spreek uit ervaring)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.