tom_beul
Gast
|
Slingshot heeft een zogenaamde wavegrenate als je kite dubbelklapt kan je je 5de lijn losgooien en dan moet je hem herstarten als een normale 4 lijns kite. Maar dat dubbelklappen gebeurd niet zo snel hoor. maar altijd handig om te weten dat als het gebeurd je je 5de lijn los kan gooien..
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
Ok, dus voor mij als beginner is het toch wel lekkerder om er een 5th bevestigings punt er op te laten zetten en mijn bar om te bouwen? De voordelen wegen voor mij dus wel op tegen de nadelen die er misschien zijn?
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
En heeft er misschien iemand een plaatje van die wavegrenate : ??
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
5de is zeker een uitkomst, maar zoals met alle kitegear zal je er wel mee moeten leren omgaan. Ook met 4-lijns zal je je kite moeten leren starten vanuit diep water, wat met een 5e echt een eitje is geworden. Dat de 5e om je kite heen kan gaan zitten, is meestel het gevolg van een stuurfout waarbij je kite uit de lucht dondert, en stuurfouten worden alleen maar gemaakt door de rider. Dus als je ook met een kite kan omgaan dan is dat helemaal geen probleem.
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
Ok, en zo'n wavegrenate is dan ook wel een uitkomst. Mocht de kite bijvoorbeeld over me heen vallen of iets dergelijk dan kan ik altijd de 5th lostrekken. Weet iemand wat ze kosten, en waar ik ze kan krijgen en heeft iemand misschien nog een plaatje er van?
Greetz Gerben
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Dat je kite doorrolt en dan je 5fth om je kite heen komt is supermakkelijk te voorkomen. Gewoon je 5e-lijn 1-2m binnenhalen als je merkt dat je kite uit de lucht dwarrelt en je kite heeft nooit de kans om door te rollen omdat je constant aan de 5e lijn trekt op zo'n moment.
Ook voorkomt 5e-lijn bij het uit de lucht komen midden in het windvenster weer vol de wind wilt pakken en je met een rotgang meesleurd of de kite zelf enorm hard crash, maar nu klapt je kite op dat moment naar achter en hangt aan de 5e-lijn om zachtjes op t water te vallen in relaunch-positie.
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
Ok, super bedankt voor de info. Binnenkort even mijn kite opsturen om een bevestigings punt te laten maken. Eén bevestigings punt is inweze genoeg?
Greetz Gerben
|
|
|
tom_beul
Gast
|
Als je je kite in de branding crasht kan die ook gaan doorrollen!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Als je kite in de branding crashed en er staat spanning op de de lijnen als je kite de wasmachine in gaat, dan moet je maar net mazzel hebben dat deze dat overleeft......ook met 4-lijns. Op zich is het helemaal geen punt dat de 5e om je kite zit....zolang er op dat moment maar geen zware spanning op komt te staan als de kite de wasmachine in gaat. In rustiger water dan glijd de 5e gewoon af langs een tip met wat rustig trekken aan de lijnen, en kan je de kite gewoon weer herstarten. Maar het vergt wel enige techniek en ervaring, dus altijd oefenen met nieuwe systemen tot je het door hebt. Ik zie nog teveel kiters die hun 4-lijner nog niet eens kunnen herstarten als ze deze crashen in het diepe. Herstarten vanuit diep water is gewoon een basisvaardigheid die iedereen moet beheersen die aan deze tak van sport doet!!
|
|
|
_Mario_
Gast
|
Ik zie nog teveel kiters die hun 4-lijner nog niet eens kunnen herstarten als ze deze crashen in het diepe. Herstarten vanuit diep water is gewoon een basisvaardigheid die iedereen moet beheersen die aan deze tak van sport doet!! Ik ben nog maar een beginnende kiter.. mijn vraag is een beetje off-topic. Hoe moet ik mijn kite opnieuw oplaten vanuit diep wat er met een 4-lijner. Heeft iemand een site waar het op staat, of kan je het mij uitleggen KiteDemon? M.vr.grt Mario
|
|
|
Lauw
Administrator
Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
|
Als je kite in de branding crashed en er staat spanning op de de lijnen als je kite de wasmachine in gaat, dan moet je maar net mazzel hebben dat deze dat overleeft......ook met 4-lijns. Op zich is het helemaal geen punt dat de 5e om je kite zit....zolang er op dat moment maar geen zware spanning op komt te staan als de kite de wasmachine in gaat. In rustiger water dan glijd de 5e gewoon af langs een tip met wat rustig trekken aan de lijnen, en kan je de kite gewoon weer herstarten. Maar het vergt wel enige techniek en ervaring, dus altijd oefenen met nieuwe systemen tot je het door hebt. Ik zie nog teveel kiters die hun 4-lijner nog niet eens kunnen herstarten als ze deze crashen in het diepe. Herstarten vanuit diep water is gewoon een basisvaardigheid die iedereen moet beheersen die aan deze tak van sport doet!!
gister had ik er dus last van. Kite crashed net voor een golf, golf slaat over de kite heen en hij zit binneste buiten. Toen nog een golf en nog een golf en ik kon het hele end terug zwemmen. Pas toen ik bijna bij de kant was zat mijn 5de lijn weer goed. Op dat moment had ik liever 4lijns kite denk ik
|
|
|
Peterkiter
Berichten: 220
|
Het is belangrijk om je kite goed hard op te pompen. Anders wordt het herstarten uit het diepe een stuk lastiger. Wat ik altijd doe is een stuk snel mee geven zodat de kite op zijn rug kom te liggen en dan aan 1 stuurlijn voorzichtig trekken, totdat de kite weer de lucht ingaat
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Voorwaarde om de kite te kunnen herstarten is idd dat de kite hard genoeg is opgepompt en dat er ook voldoende wind staat om de kite te kunnen herstarten vanuit het diepe. Dus inschatting van de omstandigheden is erg belangerijk voordat je het water opgaat waar je niet meer kan staan. Bij starten vanuit het diepe heb je ook wat meer wind nodig om de kite de lucht in te krijgen. 4-lijns: Kite ligt op de LE downwind van je. Haal de frontlines wat in en laat deze dan schieten en zwem zo hard als je kan naar de kite toe, om deze op zijn rug te leggen. Trek dan een stuurlijn aan om een tip wat wind te laten vangen zodat deze naar de rand van het windvenster drijft. Hou deze lijn aangetrokken totdat de kite aan de rand staat en stuur dan de kite op de gebruikelijke wijze de lucht in.
Met 5-lijns hoef je alleen maar de 5e binnen te halen totdat de kite bijna helemaal op zijn rug ligt (dus niet helemaal) Je hoeft dus niet te zwemmen. Trek een stuurlijn aan en de kite gaat naar de rand van het windvenster. Terwijl de kite naar de rand kruipt, laat je de 5e langzaam weer vieren tot de kite aan de rand staat.
Dus echt even oefenen.
Suc6
Fer
|
|
|
_Mario_
Gast
|
Dank u voor de tips .. Ga het zo snel mogelijk proberen!!!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
BTW, je kan natuurlijk met 5e ook gewoon als 4-lijns starten. Persoonlijk vind ik dat iedere kiter dat zeker moet kunnen beheersen voor de eigen veiligheid. Maar de 5e bespaart je een zwempartij en je verliest dan ook niet onnodig veel hoogte om je kite de lucht in te krijgen. IMO, zeker voor 5-lijns gaan. Dat heeft meer voordelen dan eventuele nadelen, en zeker meer gemak en veiligheid dan 4-lijns.
|
|
|
Mark-Fizzer
Berichten: 6057
|
Lekker helder uitgelegd Demon!!! topper
|
|
|
Matjas the scissor-kid
Berichten: 3460
|
Heey, 5th line vind ik el een uitkomst.... Een vriend van mij heeft een ss feul 2003 en die heeft het niet. Maar als hij aan zijn safety trekt gaat de kite kei hard rondjes draaien... Ik heb wel een 5th line. En als ik aan me savety trek dan valt de kite rustig naar beneden... Als de kite om je 5th heen draait dan trek je zo snel mogelijk je safety aan en dan gebeurt er niks Dus erop zetten die hap (5th (grinnik_kitesmiley)) Greetz,
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
Jep, savety trekken wordt alleen wel een beetje lastig als je met hp leash vaar die je aan je chickenloop hebt zitten, maar dat is bij mij nu toch nog niet het geval Greetz Gerben
|
|
|
Nino
Berichten: 333
|
Howdy,
Misschien nog een tip: je bar om laten bouwen is natuurlijk een optie, maar vaak ga je dan lopen pielen met gespjes en leashes aan een verouderd systeem. Als je een beetje goed shopt kun je vaak ook een goedkoop 5th lijnen+bar setje nieuw kopen. Kost je misschien iets meer geld, maar je bent wel meteen van het gezeik af en het is veiliger.
Doei.
|
|
|
diederik
Berichten: 908
|
bar ombouwen is prima te doen (check de handleiding op deze site) Iedereen vergeet het extra depower voordeel van de vijfde lijn, deopwerbereik wordt vele malen groter, kite wordt ook stabieler, lowend wordt ietsje minder (tenzij je de fith helemaal los afstelt).
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
Hey Matjas, jouw vriend moet de safety van zijn Fuel eens nakijken. Zo te horen is de safetyline niet lang genoeg waardoor de kite niet geheel opent. Ook 4-lijns kite's moeten netjes naar beneden vallen na een safetyrelease. Zo niet dan is het hoog tijd dit aan te passen, want dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Denk aan een plots 2 beauf. toenemende wind waarbij je je safety moet gebruiken. (geschokt_kitesmiley) Die zogenoemde deathspiral heeft al veel mensen kitemare's bezorgt op dit forum. Iedereen die nog geen 5th heeft, installeren die hap. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Het gemak, het comfort, en de safety gaan hierdoor flink omhoog. Kijk uitgebreid hoe het werkt, wat je ermee kan, en hoe je eventuele problemen kan voorkomen. Wie van jullie heeft de safety al eens geactiveerd onder heavy omstandigheden? Het is best fijn om te weten hoe de safety dan zijn werk doet ipv. die keer dat je het hebt geprobeerd met net te weinig wind.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Safety met 5e is het veiligste wat er is, maar zorg er wel voor dat de 5e niet te veel gedraaid zit. Dus voor iedereen die rotaties gaat springen; zorg dat je beide kanten op leert roteren. Als de 5de 15 x gedraaid zit dan gebeurt er weinig als je de safety trekt. Bij 5 x gedraaid dan werkt deze nog wel prima. Ik heb 1 x mijn safety in de lucht moeten trekken toen ik gelift werd........alle power gelijk weg, en als een baksteen uit de lucht gevallen. De kite dwarrelde krachtloos naar de grond.
|
|
|
Gpostema
Berichten: 267
|
Ik heb een orginele EH bar. Mijn savety werkt nu volgens het plaatje met onderschrift 4 lijns systeem. De linker front line zit aan het rvs ringetje vast die aan de strap zelf vast zit. De rechter front line loopt door het rvs ringetje dat aan de bar zit en en zit op de zelfde manier vast aan het losse rvc. De ringetjes kunnen niet door mekaar omdat ze even groot zijn. Mijn savety leash hangt nu dus aan het "losse" rvs ringtje. Als ik mijn quick release trek hang mijn kite dus allen nog maar aan de rechter front line. (De lijnen die aan de ringetjes zitten en aan de bar zijn de lijnen met die knopjes waar je je dynema lijnen aanmaakt)
Zoals het in mijn gedachte gaat werken met 5th: de front lines bevestig ik nu beide aan het rvs ringetje dat aan de strap vast zit. De 5th loopt nu door het rvc ringetje dat vast zit aan strap en zit nu dus vat aan het "losse" rvs ringetje. Misschien dat ik het "losse" rvs ringetje vervang door een grotere rvs ring zodat ik het wat makkelijker vast kan pakken. De savety komt wederom aan het "losse" rvs ringetje te hangen net zoals bij het 4 lijns systeem wat ik nu heb. Voor het eerste gedeelte van de 5th wil ik iets in de trend van zown lijn gebruiken gewoon van een bepaald merk waar strech in zit zodat de 5th niet los gaat hangen.
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik in gedachte heb en of dat ook daat werkelijk mogelijk is.
Greetz Gerben (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Kan wel op deze manier alleen mis je nu het voordeel dat je 5elijn door je bar heenloopt zodat je pas na heel veel rotaties dezelfde kant op hoeft te gaan nadenken om een keer de terug te roteren. Met je huidige opzet zit je dus na 1 rotatie al in de knoop met je leash. Komt nog eens bij dat je met een Y-splitsing een iets stabielere en beter depowerbare kite krijgt.
|
|
|