Ben beginner en heb een Torch 2 .. 12 meter, met welke wind (en nog wat vragen)?

RonnieRotonde

Juli 03, 2006, 23:53:37
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben net begonnen met kitesurfen. Heb 3 lessen gehad en ben inmiddels 2 keer met eigen materiaal gaan kitesurfen. Ik heb een torch 2 van 12 meter. Ik ben nog steeds een beetje bang van het apparaat, omdat het continu aan me trekt als ik over t strand hobbel.

Nu zijn mijn vragen:

1 Met hoeveel wind is deze kite aan te raden als beginner?
2 Is mijn angst onterecht? Ik snap immers het principe van de vlieger.
3 Wat kan er fout gaan ondanks dat je een goed veiligheids systeem hebt?
4 Is het aan te raden om een 9 meter bowkite er bij aan te schaffen voor windkracht 5/6?

Alvast bedankt
tom_beul
Gast
Antwoord #1 Juli 04, 2006, 00:04:57
edit2Rapporteer  
In wat voor wind heb je die 12 gevlogen? en hoeveel weeg je?
surf

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 04, 2006, 00:06:30
edit2Rapporteer  
Wat is je gewicht?

Ik vaar nu 1 jaar en weeg ongeveer 78 kilo.
Ik vaar mijn Rhino4 16 vanaf een knoopje of 12/13 tot 17/18 Hierna pak ik mijn 12 en vaar deze door tot ongeveer 25/26 knopen. En tenslotte vaar ik mijn 8 meter tot 30+

Jou kite is ook niet echt een superbeginners kite. Wel een rete goede en zeer relaxt. Maar hij is zeer snel, en kan fouten snel afstraffen.

Maar goed, jou vragen.
wanneer kan ik varen. Dit is afhankelijk van je gewicht. Ben je erg licht, zou je al vanaf 12/13 knopen kunnen varen, aangezien de high end best wel ok is, zou je hem door kunnenvaren tot  16/18 knopen, maar is mede afhankelijk van je gewicht.

Als je op het strand loopt, moet je de kite ook depoweren.

Wat er fout kan gaan.....laten we het daar niet over hebben......

En voor de veiligheid is de bow natuurlijk top, bijna geheel te depoweren. En zeker voor harde en vlagerige wind ideaal.

Succes
slufterhufters.com

Antwoord #3 Juli 04, 2006, 00:07:16
edit2Rapporteer  
Dat een kite trekt is heel normaal daar is die voor gemaakt.

Uren maken, en veel oefenen.

Wat weeg je, waar vaar je welk board heb je.

Weeg zelf 80k en gebruik mijn 12m vanaf 13k tot 20k, heb er genoeg mee op het water gestaan met 24 a 25k maar ik pak lekker mijn 8m bij 19 a 20k.

Wat er allemaal fout kan gaan... dan had je beter op Dammen kunnen gaan.
Ben naar jezelf en anderen altijd met je volle verstand bezig, neem geen onnodige risico's, vraag op je kitespot aan kiters die bezig zijn wat ze hebben opstaan.
Vraag hier de nodige dingen maar beter is op je homespot aan de gevordede kiters, soms is het beter als je iets vraagt en het gelijk ziet.

Leer eerst nou maar kiten voordat je weer een andere kite gaat aanschaffen.
VincentC

Antwoord #4 Juli 04, 2006, 00:25:31
edit2Rapporteer  
Ik weeg zelf 60 kilo en vaar op een kiteloose small drug 133x37. Heb een Waroo 12.0 die ik vlieg van 10 - 23 knoop en alles daarboven pak ik mijn 7.0.
Ik zou zeker niet een te grote bowkite erbij nemen want dan kan je nog overpowered staan in bijv. 30 knoop aangezien bowkites al snel trekken.

Wat vaker kiten helpt je van je angst af voor je kite, depoweren wil ook weleens helpen inderdaad of anders proberen je kite in een andere hoek te houden.
Roderick

Geen avatar

Antwoord #5 Juli 04, 2006, 01:26:26
edit2Rapporteer  
Pas met dat depoweren op de kant wel op dat je kite niet te ver het windvenster uit vliegt om vervolgens ongecontroleerd achteruit neer het midden van de powerzone gaat (En daar dan weer voooooooooruuuuuiiiiit Smiley )
Veel oefenen helpt natuurlijk ook...
-Martin-
Gast
Antwoord #6 Juli 04, 2006, 01:51:49
edit2Rapporteer  
gewoon gaan en je leert het vanzelf wel..
en de safty werkt neem ik aan dan kan er als je geen gekke dingen doet niks gebeuren
Molliebollie

Antwoord #7 Juli 04, 2006, 02:15:48
edit2Rapporteer  
Pas met dat depoweren op de kant wel op dat je kite niet te ver het windvenster uit vliegt om vervolgens ongecontroleerd achteruit neer het midden van de powerzone gaat (En daar dan weer voooooooooruuuuuiiiiit Smiley )
Veel oefenen helpt natuurlijk ook...

Klinkt alsof je daar ervaring mee hebt Wink haha
Joosdo

Antwoord #8 Juli 04, 2006, 03:11:40
edit2Rapporteer  
Als je depowerd stallt je kite volgens mij niet zo snel, dit bovenstaand verhaal is imo meer een te veel aantrekken van de bar, waardoor de kite tips naar binnen klappen, de vlieger achteruit het windraam in zakt en van de schrik word er dan gedepowerd waardoor de kite weer vooruit kan vliegen...

mzzl Joost
WIM

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 04, 2006, 03:25:04
edit2Rapporteer  
Welkom in de kite club Ronnie en gefeliciteerd met je gezond verstand. Eerst les nemen en dan nog wat extra advies vragen hier, dat zouden meer mensen moeten, er loopt veel te veel mis door roekeloos matcho gedrag en onervarenheid.
Wat je vragen betreft.
1 Voor jou niveau en jou gewicht van een knoop of 12 tot 18 knopen.
2 Je moet voorzichtig zijn, maar uit wat je schrijft komt naar voor dat je nadenkt en les hebt genomen, daar kom je al ver mee. Als je je nog onzeker voelt op de kant, daar gebeuren ook de meeste ongelukken, start dan in het water. ideaal oefen je met 2 man en 1 kite in ondiep water. Je kan de kite dan in het water launchen, dat is het veliligst, en er is altijd iemand in de buurt om in te grijpen.
3 Het kan altijd mis gaan, test in ieder geval je veiligheidssysteem eens met weinig wind en op een veilige plaats en zorg dat je je veiligheidssysteem blindelings vindt.
4 Ja, een bow kite is ideaal voor beginners, hij vangt windvlagen veel beter op en is makkelijker om mee te varen. Als hij per ongeluk loopt krijg je ook niet zo'n giga smak als bij een klassieke kite. Je kan een bow 9 bijna even snel varen als een torch 12 maar je kan hem veel langer houden, 25 knopen zal zelfs voor jou niveau geen enkel probleem zijn.

Je kan ook wat vragen aan gevorderden op het strand, de meeste zullen je graag even helpen, de sfeer is op de meeste plaatsen nog erg relaxt onder kiters.
RonnieRotonde

Antwoord #10 Juli 04, 2006, 05:37:53
edit2Rapporteer  
Super bedankt voor de adviezen... Ik weeg 75 kilo btw, dus gezien jullie reacties moeten die 15 knopen morgen goed te doen zijn met mijn 12 meter.

Morgen kiten opt autostrand!

Ik heb overigens nog wel wat moeite met varen.... heen en weer varen is er nog niet echt bij.. Het is meer van.. 10 meter vooruit en dan zak ik weer terug (en ja kprobeer uit allemacht mijn kite in beweging te houden, maar dat gevoel heb ik blijkbaar nog niet genoeg).

Ik heb net overigens even goed het veiligheids systeem bestudeerd en een paar keer los getrokken, dus dat zit wel goed Smiley

Oh.. en mocht ik een bowkite kopen, kan ik dan mijn naishbar gebruiken? Die 5e lijn kan halverwegen toch los... Of zit dit iets gecompliceerder? Thx
tom_beul
Gast
Antwoord #11 Juli 04, 2006, 13:43:41
edit2Rapporteer  
Citaat
Oh.. en mocht ik een bowkite kopen, kan ik dan mijn naishbar gebruiken? Die 5e lijn kan halverwegen toch los... Of zit dit iets gecompliceerder? Thx
Nee, dan heb je minder depower! Altijd bij een bow een orginele bar bij kopen!
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #12 Juli 04, 2006, 16:42:41
edit2Rapporteer  
ik zou zeggen ga eerst eens kiten met die fantastische torch2 en vergeet een kite voor de harde wind nog even. Als beginner is dat toch niet echt heel relaxed..
breeze
Gast
Antwoord #13 Juli 04, 2006, 17:16:06
edit2Rapporteer  
Na onderzoek is gebleken dat 50 % van alle kite-ongelukken op de kant gebeurd.
Dus als je je kite nog niet goed onder controle hebt...starten en landen in het water en niet op het strand!!
Angst is een gezonde raadgever, en in dit geval niet ongegrond...
Dus luiter goed naar jezelf en anderen. Kijk naar de maat kite die anderen varen en vraag als je twijfelt..

Verder gewoon veel oefenen dan komt het echt goed.
Succes
Aurel

Antwoord #14 Juli 04, 2006, 18:35:26
edit2Rapporteer  
Hier een overzicht van de windranges van de Torch volgens Naish:
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.