Warm weer en de vorm van de kite.

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Juli 26, 2006, 15:08:32
edit2Rapporteer  
Was gisteren aan het kiten. Op de kant had ik mijn kite hard opgepompt. Toen ik op het water was en mijn kite op een gegeven moment het water raakte was hij een stuk zachter. Na 2 uurtjes varen was de vorm dusdanig zacht dat hij als een matras op het water bleef liggen. Dit is behoorlijk K.. omdat ik een bow kite heb en niet meer kon herstarten. Ook ging mijn kite tot 2 keer toe inverteren (dit was nog nooit eerder gebeurd) Heb mij laten vertellen dat het aan het warme weer kan liggen.. Hebben jullie hier ook last van  Huh
Darkwing
Gast
Antwoord #1 Juli 26, 2006, 15:12:35
edit2Rapporteer  
Nee, ook niet in het buitenland. (Ik vaar niet met bow kites trouwens)
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #2 Juli 26, 2006, 15:21:03
edit2Rapporteer  
Dan moet het toch een Waroo pro worden.  (grinnik_kitesmiley)

Wat je verteld is een beetje tegenstrijdig, want met warm weer zet de lucht juist uit, dus zou de kite harder moeten worden. Ik zou zeggen, er zit ergens een klein lekje.
Pomp hem nog eens op en laat hem ff liggen, met dit weer mag hij echt niet zachter worden.
Wordt ie idd zachter, dan wordt het zoeken naar het gaatje in dit zwoele weer.  (grinnik_kitesmiley)

Over matrassen gesproken, die krijgen geen lekke tube's...   (tong_kitesmiley)
Petteflat

Berichten: 179
Antwoord #3 Juli 26, 2006, 15:30:46
edit2Rapporteer  
Kan inderdaad door de warmte komen: je kite koelt behoorlijk af tijdens het varen, omdat het boven water zoiezo koeler is, en omdat de kite beweegt (wind-chill?). Heb ik ook met mijn Fuels, die zijn met dit weer na een uurtje varen een stuk zachter dan bij het oppompen.
Gewoon even bijpompen, en dan niet vergeten de extra lucht weg te laten als je de kite wat langer aan de kant laat liggen.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #4 Juli 26, 2006, 15:48:42
edit2Rapporteer  
ja heb ik ook last van, ik ben er nog steeds niet cker van of het nou door het weer komt of omdat er een lekje in zit. Had hem goed hard opgepompt maar toen hij in het water viel kreeg ik hem niet meer watergestart omdat de tips in het water bleven 'plakken' vanwege te weinig lucht in de LE.

En omdat hij niet verder leeg liep.... Dit is trouwens een rhino 4 dus geen bow
J-D

Berichten: 110
Antwoord #5 Juli 26, 2006, 16:27:13
edit2Rapporteer  
Waar ben jij gister aan het kiten geweest dan?   (geschokt_kitesmiley)

Hier waaide het amper  (huilen_kitesmiley)
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #6 Juli 26, 2006, 16:34:58
edit2Rapporteer  
FF mee t water in lopen en tube en struts onder water houden ,zie je snel genoeg of ie lek is ,het lekkefietsbinnenbandplakken principe Joepie.Kan ook zijn bij oudere kites of veel gebruikte kites dat het condoom poreus is geworden en miliscule gaatjes heeft.De warmte heeft idd grote invloed op de lucht ook met vliegen/varen trouwens,koude lucht wat in je doek blaast heeft een veel grotere dichtheid dan warme lucht.Daarom kom je zomers moeilijker weg dan s,winters.s,Winters heb ik 10 knoopjes nodig en zomers gewoon 13 en dat komt dus door de dichtheid van de gasmoleculen.In de lucht die wij levende wezens inademen zitten onder andere de volgende gassen:

Stikstof (N2)  78% 
Zuurstof (O2)  20% 
Edele gassen  1% 
Koolstofdioxide(CO2)  0,03% 
Water H2O  0,97% 

We kunnen onze tubes  ook oppompen met 100% stikstof,die moleculen zijn groter dan zuurstof en ontsnappen minder snel ,ook heeft warmte geen invloed op stikstof moleculen dus de druk zal gelijk blijven,vandaar dat ze in de auto en motorsport stikstof pompen ipv buitenlucht.Lucht is erg afhankelijk van vele factoren maar daar hoeven wij niks van te weten ,gewoon pompen en varen.Stay low or Kitehigh!

http://www.meteonet.nl/educatief/luchtwaterdamp.htm
http://www.lenntech.com/lucht-faq-lucht-chemie-fysica.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht
zaggy
Gast
Antwoord #7 Juli 26, 2006, 17:08:44
edit2Rapporteer  
kite is niet lek, als die op het water komt koelt die erg af, hierdoor wordt die zachter. Heb ik ook wel eens last van.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Juli 26, 2006, 18:08:06
edit2Rapporteer  
Als de kite niet lek zou zijn zou deze na het zachter worden door het koude water/lucht gewoon weer even hard moeten worden als deze weer warm wordt.

Bij een groot verschil in lucht en watertemperatuur moet je goed opletten dat je je kite hard genoeg oppompt. Heb zelf een keer op een warme lentedag gehad dat mn kite zo zacht was geworden van het relatief koude water dat ik deze niet meer herstart kreeg maar na wat drogen op de kant was deze gewoon weer even hard als ervoor.
gino
Gast
Antwoord #9 Juli 26, 2006, 18:36:05
edit2Rapporteer  
ik weet niet wat het probleem is, zes jaar ervaring en vele kitereizen, en praten met jan en alleman , en mensen die kites ontwerpen, zeggen allemaal hetzelfde; in warme streken, je kite niet zo hard oppompen als anders, je f*ckt je bladder op anders, ook als je even stopt, de druk eraf laten, later weer even bijpompen... kijk gewoon naar onderhoudtips van kites, je zal het daar ook lezen...
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #10 Juli 26, 2006, 19:01:15
edit2Rapporteer  
Of niet hard genoeg opgepompt, of idd toch lek.
De kite wordt altijd ietsje zachter als deze in het koudere water valt, maar niet zo extreem dat deze zijn curve verliest omdat de kite te zacht is.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Juli 26, 2006, 19:09:24
edit2Rapporteer  
gewoon knoelhard oppompen als je gaat varen.
Wel wat lucht laten ontsnappen als je hem op het strand legt.
J-D

Berichten: 110
Antwoord #12 Juli 26, 2006, 19:16:14
edit2Rapporteer  
gewoon knoelhard oppompen als je gaat varen.
Wel wat lucht laten ontsnappen als je hem op het strand legt.


De kite wordt genoeg 'gekoeld' door de wind als deze in de lucht hangt?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #13 Juli 26, 2006, 19:34:38
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties... Ik heb een 2 pomp systeem dus zal mijn LE wel even controleren op eventueel gaatjes. Heb gisteren mijn 1e sprongetje geprobeerd   Joepie Omdat ik nog veel moet leren, en mijn kite dus veel in het water ligt, denk ik dat het aan het water en de lucht zal liggen waardoor mijn kite z'n vorm verliest. Is wel mooi K. want dan kan ik mijn kite niet meer herstarten.
En J-D ik ben gisteren in MUidenberg geweest. Vanaf 15.30 uur een kleine 5 bfr en na 18.00 uur nam de wind iets af.
Fré

Berichten: 393
Antwoord #14 Juli 26, 2006, 19:52:11
edit2Rapporteer  
Ook vaak voorkomend is 't feit dat je "soupappekes" door de warmte wat meer lucht durven lekken...
Die "tsjoepekes", he... waar ge uw pomp insteekt... soms sluiten die niet helemaal goed.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #15 Juli 26, 2006, 22:20:51
edit2Rapporteer  
ten eerste, ff normaal nederlands aub, en ten tweede, normaal gesproken lekken mijn ventielen niet, als je dat al bedoeld, dus van 'meer' lekken is geen sprake
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #16 Juli 26, 2006, 22:37:42
edit2Rapporteer  
Dat van de luchtdichtheid is een beetje een kontverhaal, de luchtdruk is immers ook hetzelfde als in de andere jaargetijden.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #17 Juli 26, 2006, 22:44:28
edit2Rapporteer  
Komt gewoon doordat hij nat is geweest, heb ik ook af en toe.

Door het water dat erop verdampt onttrek je warmte uit je tubes, bovendien koelt hij extra door de snelheid van de kite. Dubbel plezier dus.

Beste wat je kunt doen is dus niet crashen Wink Of minipompje op je bar maken met een lange slang en een terugslag-ventiel!! Grin
globe

Berichten: 1143
Antwoord #18 Juli 26, 2006, 22:52:59
edit2Rapporteer  
10 tegen 1 dat het je ventielen zijn. Je ventiel is waarschijnlijk al iets opgerekt, door de warmte wordt het PVC wat zachter en zal er lucht langs gaan.

Oplossing:

De witte dopjes die in je ventielen gaan iets oprekken met het ventiel van je pomp. Deze past exact in het gat van je ventieldopje. Verwarm deze witte dopjes iets en rek ze iets op ThumpsUp
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #19 Juli 26, 2006, 22:54:18
edit2Rapporteer  
Oké ik begrijp dat het aan het koude water kan liggen.. Maar het geeft mij geen vertrouwen in de kite. Het kan toch niet zo zijn dat je op de meest ideale dag, zoals gisteren, niet kan kiten omdat je kite zijn vorm niet kan vasthouden  Huh En hoe doen die gasten dat dan wanneer ze op Aruba, Egypte enz aan het kiten zijn????
larssmits
Gast
Antwoord #20 Juli 26, 2006, 23:06:21
edit2Rapporteer  
En hoe doen die gasten dat dan wanneer ze op Aruba, Egypte enz aan het kiten zijn????

zal het water wel warmer zijn Wink
Petteflat

Berichten: 179
Antwoord #21 Juli 27, 2006, 00:04:09
edit2Rapporteer  
Oké ik begrijp dat het aan het koude water kan liggen.. Maar het geeft mij geen vertrouwen in de kite. Het kan toch niet zo zijn dat je op de meest ideale dag, zoals gisteren, niet kan kiten omdat je kite zijn vorm niet kan vasthouden  Huh En hoe doen die gasten dat dan wanneer ze op Aruba, Egypte enz aan het kiten zijn????

Je hebt toch een pomp?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #22 Juli 27, 2006, 00:21:16
edit2Rapporteer  
Volgens mij pomp jij je kite gewoon niet hard genoeg op. Onder hard bedoel ik dat je met je volledige gewicht op de pomp moet hangen om de laatste lucht in je kite te persen. Zo doe ik dat al jaren bij al mijn mijn kites en dat gaat altijd goed. Alleen als je je kite op een bloedheet strand neerlegt dan zou ik er wat lucht uit laten lopen, en als je deze weer gaat gebruiken dan pompje deze weer wat bij. BTW, hoe kleiner de diameter van de tubes, hoe meer druk deze kan hebben.
Een te zachte kite komt ook de performance niet ten goede. Ik denk dat de meeste een beetje huiverig zijn om hun kite zo hard op te pompen, maar ze zijn daar tegenwoordig gewoon op gebouwd.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 Juli 27, 2006, 00:40:50
edit2Rapporteer  
Oké ik begrijp dat het aan het koude water kan liggen.. Maar het geeft mij geen vertrouwen in de kite. Het kan toch niet zo zijn dat je op de meest ideale dag, zoals gisteren, niet kan kiten omdat je kite zijn vorm niet kan vasthouden Huh En hoe doen die gasten dat dan wanneer ze op Aruba, Egypte enz aan het kiten zijn????

Je hebt toch een pomp?

Ja maar die pomp heb ik niet bij me wanneer ik in het water lig om te herstarten...
GLOBE..ik Zal even naar mijn ventielen kijken..
KITEDEMON.. ik pomp de kite niet anders op dan de voorgaande keren maar zal proberen om de kite harder op te pompen........
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #24 Juli 27, 2006, 00:51:56
edit2Rapporteer  
Dan hoogstwaarschijnlijk en lek of lekkende ventiel.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.