Wanneer op zee?

Nino

Berichten: 333
Augustus 10, 2006, 02:04:52
edit2Rapporteer  
Medekiters.

Wanneer hebben jullie de overstap van binnenwater naar zee gemaakt? Ik vaar nu meestal bij het autostrand, maar wil graag op zee gaan varen omdat:
1) me dit leuk lijkt
2) dat veel reistijd scheelt, dus meer tijd op het water.

Ik kan nu prima hoogtelopen, beetje springen, beetje golfrijden (niet al te grote golven) en een beetje switchen enzo.

Bedankt alvast!
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #1 Augustus 10, 2006, 02:08:31
edit2Rapporteer  
Hou er wel rekening mee dat je op (open) zee te maken krijgt met stroming. Hierdoor verlies je in het begin erg veel hoogte (ook als je op binnen water hoogte kunt houden). Daarnaast is het van belang dat je de kite zonder problemen kan waterstarten
Nino

Berichten: 333
Antwoord #2 Augustus 10, 2006, 02:09:19
edit2Rapporteer  
Yep, ik snap het. Zou geen probleem mogen zijn.
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #3 Augustus 10, 2006, 02:19:29
edit2Rapporteer  
zoek een veilige spot op zee

ik vaar eigelijk altijd op autostrand dus had geen ervaring met echt open zee
deze vakantie naar rosas gegaan en het leverde geen enkel probleem op

ben je nog niet helemaal zeker ga naar het diepere gedeelte op oostvoorne laat je kite in het water vallen
haal hem er uit pak je board en vaar verder als dat lukt geeft het je toch een veilig gevoel

het was heel ff wenen maar met jou nivo lukt het makkelijk
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #4 Augustus 10, 2006, 02:34:59
edit2Rapporteer  
Denk dat je er allang klaar voor bent zonder dat je het zelf weet.Het zal meer de angst zijn maar daar kom je ook wel overheen.Waterstart is idd belangrijk en als je geen boardleash gebruikt ,bodydraggen naar je board toe.Beetje kennis van de windrichtingen en getijde stromingen kunnen ook geen kwaad.Als je hoogte verliest op zee hoeft dat niet aan jou te liggen ook al zie je anderen wel hoogte lopen,de stromingen kunnen op bepaalde plekken erg sterk zijn vooral met opgaand tij (noordwaarts) en afgaand tij (zuidwaarts) .Er staat veel over stromingen op de forums .Aarzel en schaam je niet om het de locals te vragen ,iedereen wil je graag helpen .Sucses! ThumpsUp
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #5 Augustus 10, 2006, 02:42:10
edit2Rapporteer  
ikzelf en gewoon begonnen op zee !! is goed te doen hoor !!! okee hoogtelopen is wel lastiger maar dat krijg je vanzelf beter onder de knie !!!
Lebowski

Berichten: 65
Antwoord #6 Augustus 10, 2006, 02:53:44
edit2Rapporteer  
en in het kader van niet te hoge golven de eerste keer. Ga niet de keerste als het al drie dagen flink side-shore/on-shore waait, golven worden dan namelijk ook hoger.
huib

Berichten: 453
Antwoord #7 Augustus 10, 2006, 04:33:38
edit2Rapporteer  
Hoogte lopen, kite herstarten en upwind bodydraggen om je board weer terug te krijgen. Als je dat beheerst en verder een beetje redelijk kan varen moet het geen probleem zijn. Dan zijn er genoeg mensen op zee bezig die het een stuk minder kunnen.
djb

Berichten: 415
Antwoord #8 Augustus 10, 2006, 04:43:57
edit2Rapporteer  
als dit allemaal gaat wil je niet anders meer......ik vaar alleen maar op binnen water als de wind vanuit oostelijke richting is....

 have fun met zout happen
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #9 Augustus 10, 2006, 05:00:24
edit2Rapporteer  
Jaja bereid je voor op zeewater drinken,je went er wel aan!LOL  (grinnik_kitesmiley)
GjT

Berichten: 281
Antwoord #10 Augustus 10, 2006, 17:02:18
edit2Rapporteer  
Goede vraag! Ik zat twee weken geleden met hetzelde probleem; reed iedere keer vanuit Leiden naar Oostvoorne, terwijl ik 15-20minuten vanaf het Noordzee strand woon.
Na een kitevakantie op Bonaire (pal aflandige wind) dus bewezen dat je goed hoogte kan lopen en een vakantie in Tarifa waar ik heb geleerd met wat meer drukte en golven om kon gaan was ik nog steeds een beetje huiverig voor de Noordzee.

Twee weken geleden lid geworden van Kustsurfvereniging Noordwijk en op een maandag avond met ZW 20-24knp voor het eerst het water op gegaan. Let wel: met knikkende knieen. Eenmaal op het water was het eigenlijk veel gemakkelijker dan ik dacht; heb één van de beste kitesessies tot nu toe gehad. En ik moet zeggen er waren mindere goden aan het werk.

Kortom: het is moeilijk te zeggen wanneer je er klaar voor bent, maar ik denk dat jou ervaring ongeveer dezelfde is, als die van mij en zoals boven beschreven je er al klaar voor bent zonder dat je daar zelf van bewust bent. Gewoon doen! en wordt lid van een club en vraag of ze je in het begin even extra in de gaten willen houden. Dit heeft bij mij ook geholpen om de eerste angst te overwinnen.

Lees je ook even in over stromingen, muien, zwinnen e.d.

Succes en ik kan je beloven dat je daarna niet meer terug wilt naar Oostvoorne  Joepie.

GrGjT
Bog Imp

Berichten: 11
Antwoord #11 Augustus 10, 2006, 17:35:26
edit2Rapporteer  
Tis ff wennen...stroming, golven, zand en schelpen. Er zijn idd wel meer risico's. Ben daar allert in..!

Zelf heb het geleerd op zee. Heb bijna geen binnenwater gevaren. De stap naar binnenwater zal juist weer makkelijker gaan  (grinnik_kitesmiley)
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #12 Augustus 10, 2006, 19:12:35
edit2Rapporteer  
wanneer je er klaar voor bent? Ik ben begonnen op open zee...

Het maakt geen ene bal uit volgens mij.

Ja, natuurlijk heb je stroming en golven en meeuwen enzo, maar zo moeilijk is het allemaal niet!

Hieronymus

Berichten: 177
Antwoord #13 Augustus 10, 2006, 19:20:48
edit2Rapporteer  
Sorry hoor, maar oostvoorne is gewoon een inham van de zee, dus zee! Verder is varen op zee nou niet echt boeiend, het wordt pas spannend bij bakken van 2,5 meter of meer!
Merc
Gast
Antwoord #14 Augustus 10, 2006, 19:38:03
edit2Rapporteer  
Medekiters.

Wanneer hebben jullie de overstap van binnenwater naar zee gemaakt? Ik vaar nu meestal bij het autostrand, maar wil graag op zee gaan varen omdat:
1) me dit leuk lijkt
2) dat veel reistijd scheelt, dus meer tijd op het water.

Ik kan nu prima hoogtelopen, beetje springen, beetje golfrijden (niet al te grote golven) en een beetje switchen enzo.

Bedankt alvast!

Dan ben je al behoorlijk opweg!!!

Ik heb meteen vanaf minuut 1 op zee gevaren. Het is ook maar waar je aan gwend raakt. Heb laatst een beginner uitgenodigd om niet meer naar oostvoorne te gaan maar eens te komen kijken bij ons op de club. Het was heerlijk om zo'n blij koppie te zien. Het is goed te doen. Maar je moet niet meteen willen varen met een enorme branding en stroom en wind dezelfde richting uit.
Arjanblmd
Gast
Antwoord #15 Augustus 10, 2006, 23:06:51
edit2Rapporteer  
Op zee is goed te doen en super gaaf!

Sluit je voor de veiligheid aan bij een club of vereniging. Ga in ieder geval niet alleen het water op. Zeker niet in het begin. En leer de omstandigheden van de zee, muien, wind, stroming.

Maar als het eenmaal gaat is het helemaal fantastisch!! Joepie

Veel plezier!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Augustus 11, 2006, 00:44:01
edit2Rapporteer  
Leer in ieder geval de omstandigheden inschatten. Elke zeespot is weer anders met zijn eigen verborgen gevaren. De locals kunnen je het meeste leren en weten precies waneer het lekker is of waarom je beter niet het water op kan gaan. Altijd even informeren bij de locals als je op een nieuwe spot komt.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #17 Augustus 11, 2006, 03:29:58
edit2Rapporteer  


soms zijn er ook vliegende haaien op zee
posty

Berichten: 2454
Antwoord #18 Augustus 11, 2006, 03:35:38
edit2Rapporteer  
Hoogte lopen, kite herstarten .....
je moet je kite gewoon helemaal niet in zee laten vallen! kan erg lastig herstarten zijn met stroming.....golven.....branding.....
Nino

Berichten: 333
Antwoord #19 Augustus 11, 2006, 04:27:20
edit2Rapporteer  
Mijn dank is groot. ThumpsUp
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #20 Augustus 11, 2006, 04:32:49
edit2Rapporteer  
Ik heb het geleerd op zee. Geen enkel probleem om het gewoon te proberen. Gewoon niet te ver uit de kust varen voor het geval er iets mis gaat.

Ik denk dat het grootste probleem voor je wordt om hoogte te lopen, i.v.m. golfslag en stroming. Ik vind het het meest lastig om door een flinke branding heen te komen, maar als je eenmaal achter de branding bent gaat het vanzelf.
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #21 Augustus 11, 2006, 04:37:01
edit2Rapporteer  
Vandaag weer op zee gevaren. Was westenwind, zou je denken dat hoogteloopen problemen gaat geven maar juist in tegenstelling tot dat kon je voor de zandbank op vlak water heel veel hoogteloopen.

Voor als je begint op zee zou ik gewoon even eerst kijken op windfinder bijvoorbeeld dat de golven niet meteen 2, 2.5 meter zijn of hoger, want dan is het wel erg lastig.
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #22 Augustus 18, 2006, 15:15:52
edit2Rapporteer  
Binnenwater of open zee maakt niet uit. Er worden toch ook lessen gegeven op zee.

Toen ik mijn spullen ging kopen heb ik wel gelijk een 5de lijn genomen voor de veiligheid. Je ziet het namelijk behoorlijk vaak dat er een kiter niet meer uit het water komt omdat hij diegene de waterstart niet onder de knie heeft.
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #23 Augustus 18, 2006, 16:24:36
edit2Rapporteer  
Binnenwater of de Nederlandse noordzee maakt niet zoveel uit. Engeland zit helaas in de weg om ons mooie krachtige oceaanrolllers te geven. Het belangrijkste waar je op moet letten is op stroming. Slurfter bijvoorbeeld kan heel veraderlijk zijn.

Ocean golven kunnen een heel ander verhaal zijn en kunnen wanneer ze hoog zijn wel degelijk gevaarlijk zijn voor onervaren kiters.

bottumline: zorg dat je even wat info opdoet over de beoogde spot
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #24 Augustus 18, 2006, 16:35:36
edit2Rapporteer  
Ik kite nu al 2 jar, en heb nog maar 2 keer op zee gevaren
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.