Alleen oplaten kite zonder 5th line

Tom Kite

Augustus 10, 2006, 04:21:05
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

Ik heb een C-shape kite (EH freestyle 12m) zonder het 5th line system, hoe laat ik deze makkelijk op, zowel in het water als op het strand?

Groeten Tom
huib

Antwoord #1 Augustus 10, 2006, 04:23:52
edit2Rapporteer  
Op het strand is het gelijk aan een kite met 5th. Gewoon kite op z'n tip leggen, tip omslaan, zand erop, naar de bar rennen en kite oplaten. 5th is wel handig omdat je die van te voren al kan vastmaken. Gaat de wind er dan toch met de kite vandoor is er geen drama. Gewoon zorgen dat er genoeg zand op de tip ligt. Beter iets te veel dan iets te weinig.

Op het water moet je zonder 5th gewoon harder naar de kite toezwemmen om de kite om te laten slaan.

Of je laat de kite verbouwen en zet er een 5th op.
D@rkSt@r

Antwoord #2 Augustus 10, 2006, 04:31:31
edit2Rapporteer  
als je op binnewater bent waar het lang ondiep is kan je makkelijk een relaunch op het water doen.. je kite mee nemen het water in en dan relaunchen net zoals hij in het water is gevallen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 zorg er wel voor dat er aardig wat ruimte tussen jou en de kant is ander komt je kite mischien op de kant
Rowin

Antwoord #3 Augustus 10, 2006, 04:31:49
edit2Rapporteer  
Ik zag zelfs een man in frankrijk die zich zelf helemaal redde. Oplaten hoe huib het vertelde en landen om aan de 5th te trekken. (plaats waar hij geen mensen in de weg stond) en toen haalde hij alleen ze 5th binnen  (grinnik_kitesmiley)
huib

Antwoord #4 Augustus 10, 2006, 04:35:22
edit2Rapporteer  
Ja dat zelf landen zonder 5th is ook wat. Het veiligst is gewoon aan de safety trekken. En laat dat nu met een 5th net wat eleganter gaan dan zonder.
Molliebollie

Antwoord #5 Augustus 10, 2006, 04:35:54
edit2Rapporteer  
En toen heb jij em niet eens eventjes geholpen ? Wink
Erik de Berik

Antwoord #6 Augustus 10, 2006, 04:36:31
edit2Rapporteer  
http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp staat vast  wel wat tussen.Er vanuit gaand dat het alleen om het omhooglaten gaat is de 5th  alleen handig in t water.Trek langzaam aan de 5th totdat de kite omvalt op z,n rug(kan wel 2 meter lijn zijn maar, PAS OP DAT JE GEEN BEEN OF ARM IN DE 5TH HEBT VERWIKKELD,ZORG DAT DE LIJN VRIJ BLIJFT)wacht tot de kite naar de hoek vh windvenster loopt/drijft en zodra je ziet dat een tip omhoog komt laat je langzaam de 5th vieren,kijk nogmaals  of er geen arm of been tussen zit,oefen dit een paar keer tot je het goed doorhebt.Op land maakt t niet uit of je een 4 of 5 lijns vlieger hebt,laat iemand je helpen om m op te laten en als je het zelf wilt doen (met zand op de omgevouwen tip)zorg dan dat niemand in een straal van 40 mtr in het windvenster staat want hij kan ook weleens omdraaien en sleept je het hele windvenster door.Sucses ThumpsUp
daan&é"
Gast
Antwoord #7 Augustus 10, 2006, 05:01:45
edit2Rapporteer  
Maar als je je tip om plooit , is dit dan niet gevaarlijk voor je kite qua omploffen? ziet mij er toch niet gezond uit

Daan
Erik de Berik

Antwoord #8 Augustus 10, 2006, 05:17:48
edit2Rapporteer  
Kan wel wat hebben hoor,kijk op www.kitefilm.com dan bij selflaunching.Nogmaals ,oefen dit op een rustige plek en het liefst niet alleen.Zelf naar beneden laten kan ook maar dat wordt een ander verhaal.
drifter

Antwoord #9 Augustus 10, 2006, 05:27:02
edit2Rapporteer  
Ik pomp me kite hard op, vouw hem liever niet nog eens dubbel.
Ik liet hem laatst zelf op, zocht een mooi stukje zand. Deed gewoon zand op de tip zonder dubbelvouwen. Rende naar me bar. Zodra er spanning op de lijn kwam begon die kite te glijden over het zand tot alle lijnen strak stonden. Mazzel dat er niet iets doorheen scheurde.

Glijd een kite altijd stukje over het zand bij selflaunch? Of had ik pas spanning op de lijn moeten zetten als ik helemaal aan de rand van het windvenster of erover was gaan staan??
Tom Kite

Antwoord #10 Augustus 10, 2006, 05:54:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de tips mensen !  ThumpsUp

morgen gelijk oefenen dus !  (grinnik_kitesmiley)
michiel v geel

Antwoord #11 Augustus 10, 2006, 06:13:00
edit2Rapporteer  
wat hij aan het einde doet is ook wel vet board neergooien erop springen en varen maar
Johan01

Antwoord #12 Augustus 10, 2006, 13:41:21
edit2Rapporteer  
http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv is de link.

Verder heb ik ergens een instructiefilmpje gezien waarbij ze de kite op het water lieten vallen, om daarna vanuit het water de lijnen op de bar op te rollen totdat je bij de kite bent. Dan kun je zelf de kite bij de leading edge pakken en uit het water komen.

Het handigste en veiligste is natuurlijk wel dat je een andere kiter vraagt om te helpen bij het oplaten en landen van de kite. De vraag is natuurlijk of je wilt gaan kiten als er geen medekiters op het water / strand zijn. Wat als er iets fout gaat?
Tom Kite

Antwoord #13 Augustus 10, 2006, 16:24:11
edit2Rapporteer  
Heb het selflaunching filmpje gezien, geweldig  ThumpsUp

handige site met goede filmpjes
Johan01

Antwoord #14 Augustus 11, 2006, 06:14:29
edit2Rapporteer  
Toevallig kwam ik vanavond in de situatie dat ik als laatste het water op ging op Oostvoorne, niemand in de buurt, dus ja wat nu........ Ruime plek op het strand opgezocht (geen opstakels en minder schelpen..) en het toch maar eens voorzichtig geprobeerd met mij 15.4m kite.

Zorgen dat de lijnen niet op spanning komen te staan voordat je bij de bar bent, zorgen dat je niemand kunt raken...... en toen, heel rustig de kite de lucht in kunnen sturen!!!!! Joepie

Geweldig, eigenlijk lijkt het gewoon heel veel op het herstarten vanaf het water.

Anyway, als er iemand in de buurt was geweest die had kunnen helpen had ik de self-launch niet gedaan. Als het veel harder had gewaaid waarschijnlijk ook niet.

Er was jammer genoeg niet voldoende wind om lekker te kiten vanavond, maar ja toch wel iets bijgeleerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.