relaunch Tribal 13m

Kheldar

Berichten: 19
Augustus 10, 2006, 16:16:39
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik was dinsdag een eerste keer met mijn nieuwe Tribal 13m in Oostvoorne. Ben nog een beginner en heb dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles eens te testen, optuigen, safety, kite handling, power-depower control, herstarten in het water met 5de lijn enz. enz.
Verder vond ik dat het aanhalen van de 5de lijn erg moeilijk was, de lijn liep echt stroef, moest echt elke keer een stukje naar de kite toelopen om de lijn naar me toe te kunnen trekken. Is dit normaal?
eens dat de kite op zijn rug ligt, laat ik hem op de gebruikelijke manier naar de rand 'zeilen', ondertussen geleidelijk 5de lijn vieren, dan komt de kite recht uit het water en staat ie op zijn tip aan de rand van het venster, verder kreeg ik hem niet omhoog, want de tip bleef onder water, op een bepaalde manier kon het water niet uit de kite-tip 'weglopen' en hield het de kite beneden. Dat was ook het probleem toen ik hem met de hand wilde herstarten, ik moest echt naar die tip toelopen en een paar liters water eruit gieten voor ik hem fatsoenlijk in de lucht kon steken voor een relaunch. Heb ook gemerkt dat op het einde de LE gemaakelijk dubbel vouwde, en de kite ging stallen, dus misschien was de druk niet meer hoog genoeg, en is dit de oorzaak van bovenstaand relaunch probleem. Ik heb ondertussen ook al gelezen dat je de tribal erg hard moet oppompen. Iemand die misschien kan helpen?

Groetjes,

Eric
huib

Berichten: 453
Antwoord #1 Augustus 10, 2006, 16:20:26
edit2Rapporteer  
Met alle moderne kites met dunnere struts en LE moet je gewoon niet te kinderachtig zijn met het oppompen. Een goede opgepompte kite doet alles beter: herstarten en vliegen.
Wilco
Gast
Antwoord #2 Augustus 10, 2006, 16:33:07
edit2Rapporteer  
1) HARD oppompen
2) die 5de lijn gaat inderdaad verdomd zwaar, komt ook omdat je bij de tribal eerst heel dat stuk slack eruit moet trekken, maar probeer dat rubberen slangetje er is af te halen, is op m'n impact er ook af en gaat met niks dan....
sandokan

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #3 Augustus 10, 2006, 16:46:13
edit2Rapporteer  
Hard oppompen is het antwoord zowel de struts als de leading edge.
De tip van Wilco ga ik proberen, me name het eerste stuk is vrij zwaar. dank
tom_beul
Gast
Antwoord #4 Augustus 10, 2006, 16:48:00
edit2Rapporteer  
Hoeveel PSI pompen jullie dan in je kite? Ik pomp gewoon 10psi in me fuel 9
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #5 Augustus 10, 2006, 17:50:57
edit2Rapporteer  
Van die 5e lijn dat klopt.
Ik heb zelf ook een 13 meter Tribal. Wat ik doe is net als jij even een stukje naar voren lopen als je aan de 5e lijn trekt.Dan ligt ie op zn rug en gaat ie naar de rand. Zodra de kite op zn rug lag kun je de 5e lijn los laten. Als je de kite wilt relaunchen moet je goed tegen sturen (naar boven). Van het water bij je tips heb ik geen last, dus daarmee zou ik je niet kunnen helpen.

Voor wat betreft het hard oppompen van je LE; pas daar wel mee op, ik heb mijn eerste Tribal verkloot, doordat mn leading edge helemaal is uitgescheurd. Ik zeg niet dat dat komt door het te hard oppompen, maar als je je LE te hard oppompt is de kans natuurlijk groter dat dit ook jou gebeurt. Dus gewoon hard oppompen, niet té hard zodat je bijna op je pomp moet gaan zitten om er nog lucht in de krijgen Grin
jorrittribal13
Gast
Antwoord #6 Augustus 10, 2006, 19:14:51
edit2Rapporteer  
Als je het plastic slangetje er tussen uit haalt slijt het touw heel snel hoorde ik van een mede-kiter die met Impacts vliegt. Ik heb zelf een Tribal en vind het herstarten met de 5e lijn ook lastig.
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #7 Augustus 10, 2006, 19:26:14
edit2Rapporteer  
Ej, Jorrit, jij bent die gast die op de camping zat in Schellinkhout?
knar

Geen avatar

Berichten: 169
Antwoord #8 Augustus 10, 2006, 19:34:20
edit2Rapporteer  
Als je het plastic slangetje er tussen uit haalt slijt het touw heel snel .......

Op de plaats waar de vijfde lijn slijt heb ik er een sleeve omheen gedaan en vastgestikt.
(zelfbouw vijfde lijn)
jorrittribal13
Gast
Antwoord #9 Augustus 11, 2006, 01:51:41
edit2Rapporteer  
Ej, Molliebollie dat klopt, met die tribal 13 Smiley Dan was jij die gast die mij die goeie tip gaf om een stap naar voren te doen en dan te trekken aan de 5e lijn. Was idd een hele verbetering ThumpsUp
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #10 Augustus 11, 2006, 01:58:27
edit2Rapporteer  
Juist Wink
paulg

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #11 Augustus 11, 2006, 02:11:05
edit2Rapporteer  
moet je niet eerst 5e lijn inhalen en dan een stap naar voren doen? Huh
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #12 Augustus 11, 2006, 02:13:10
edit2Rapporteer  
Als je naar voren loopt op het moment dat je aan het 5e lijn trekt, gaat dat een stuk soepeler dan dat je je 5e lijn probeert in te trekken zonder een stap naar voren te zetten. Knappe fitnessbeul wie dat met sterke wind red om zonder een stap te zetten even zn 5e lijn aan te trekken.
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #13 Augustus 11, 2006, 03:55:09
edit2Rapporteer  
Kunst is om t goed te doen in diep water met deining van 3 meter.Maar ja ,hoe meer wind hoe sneller die eruit is, ook zonder 5th!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #14 Augustus 11, 2006, 17:54:08
edit2Rapporteer  
Misschien een domme vraag want heb nog nooit een tribel in mijn handen gehad... Maar kun je de TRIBEL niet gewoon starten als een BOW...Dus gewoon op de LE laten liggen en dan gewoon één van de stuurlijnen aantrekken.. Of moet het perse dmv omklappen van de kite? Huh
En ja je moet je kite harder oppompen.. Zo hard dat je er geen lucht meer in kan krijgen  ThumpsUp
Kheldar

Berichten: 19
Antwoord #15 Augustus 14, 2006, 15:51:01
edit2Rapporteer  
Maar kun je de TRIBEL niet gewoon starten als een BOW...Dus gewoon op de LE laten liggen en dan gewoon één van de stuurlijnen aantrekken.. Of moet het perse dmv omklappen van de kite? Huh
En ja je moet je kite harder oppompen.. Zo hard dat je er geen lucht meer in kan krijgen  ThumpsUp

Ik geloof dat als ie op zijn LE ligt ik de 5de lijn moet gebruiken om hem om te klappen, en hem naar het windvenster moet laten 'zeilen' door één van de stuurlijnen aan te halen.

Ik pomp hem volgende keer op zodanig dat ik er geen lucht meer in krijg. Ik herinner me dat ik vorige keer niet zover heb gepompt
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #16 Augustus 14, 2006, 18:16:44
edit2Rapporteer  
Pas maar op dat je em niet te hard oppompt en bij een crash je LE uitscheurt.
Is mij nl. al overkomen (had em niet te hard opgepompt, maar toen gebeurde het al)
Kheldar

Berichten: 19
Antwoord #17 Augustus 14, 2006, 20:37:10
edit2Rapporteer  
Pas maar op dat je em niet te hard oppompt en bij een crash je LE uitscheurt.
Is mij nl. al overkomen (had em niet te hard opgepompt, maar toen gebeurde het al)

Ja, ik denk, gewoon gezond verstand bij het oppompen.
Maar ik moet em wel wat harder oppompen als vorige keer.
Denk dat ook door in het water en te liggen en daarna in de lucht de LE een stuk kouder is in vergelijking met op het strand te liggen, dus dat ik toen wel wat druk in de LE verloren ben.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.