slufterhufters.com
|
Cartoons Als antwoord op de Deense spotprenten over de profeet Mohammed, besloot de redactie van het Iraanse dagblad Hamshari een cartoonwedstrijd over de Holocaust te organiseren. Inmiddels zijn de ongetwijfeld 'hilarische' prenten te bewonderen in een museum in de Iraanse hoofdstad Teheran. Er waren in het Linkse Staats Journaal beelden van deze tentoonstelling en ik zag niemand lachen, maar eerder instemmend knikken:’ Zo is het precies’.
Wereldwijd zijn er zo'n 1200 creatieve geesten aan de slag gegaan om de 'geestigste Holocaust-cartoon aller tijden' te tekenen. Tenslotte valt er zo'n 12.000 dollar te verdienen, dus wie doet dan nog moeilijk over de eventuele smakeloosheid van zijn gekrabbel?
Je zag bijv. een ‘gasmachine’ met een teller en 10 joden die maar heen en weer liepen, suggererend: ‘Het waren maar een paar joden die vergast zijn, en niet 6 miljoen, dat was een leugen’. Een andere spotprent - van de Indonesiër Tony Thomdean - laat het Vrijheidsbeeld zien met in de linkerhand een boek over de Holocaust, terwijl de rechterhand de nazigroet brengt. Misschien moet je de prent daadwerkelijk gaan bekijken om er de humor van in te zien, maar als deze tot de prijswinnaars behoort, weet ik genoeg. Jammerlijke pogingen om grappig te zijn over de Holocaust, zijn bij voorbaat mislukt. Dat kunnen alleen de joden zelf - hun humor en relativeringsvermogen zijn onovertroffen. Er werden ook Iraniërs geïnterviewd en die zeiden dingen als:’In het westen mag je Allah beledigen, nu laten wij de waarheid zien over de joden’. De waarheid…….tja, het is maar hoe je het bekijkt.
In Iran heeft men het oogmerk ons met deze tekeningen enorm te beledigen - zoals zij destijds beledigd waren door die Deense cartoons. Maar het vreemde is, dat ik oprecht niet geloof dat, behalve het Cidi, ook maar iemand hier werkelijk geschokt is door de tekeningen. Het is te belachelijk. Alsof ik anno 2006 zou volhouden dat de aarde plat is. Maar de joden laten de cartoonisten vooral doen wat ze niet laten kunnen. Er is geen enkele Iraanse ambassade in brand gestoken en wereldwijd en disproportioneel joods geweld, tegen alles wat met Iran te maken heeft, is uitgebleven.
Deze tentoonstelling illustreert zelfs de woorden van de Iraanse president. Wat ik ook zo vreemd vind van onze Iraanse vrienden, is dat zij die ontkenning van de holocaust zo belangrijk vinden. Er zijn honderden, duizenden bronnen voor de holocaust, en nu denken de Iraniërs dat wij al die bronnen hebben vervalst….expres! Alsof we hier na de oorlog onze sympathie met de joden wilden laten blijken door een paar miljoen doden te verzinnen. In het voordeel van de joden zeker…
Het is alles tamelijk naïef. Zoals de president van Iran ook afgelopen week zei dat de oplossing van het M-O–conflict ligt in de vernietiging van de staat Israël, waar hij zeker zijn best voor zal doen.
Het is inderdaad een oplossing, maar vermoedelijk zijn bij de uitvoering van die vernietiging al zo veel atoombommen gevallen dat half Iran niet meer bestaat. Maar ja, ongetwijfeld zullen zij dat weer als overwinning claimen.
Wanneer wordt de wereld definitief wakker?
|