Ijmuiden : Windsurfers last van kiters

Haring High Richardt

Augustus 28, 2006, 17:47:47
edit2Rapporteer  

Ijmuiden : Windsurfers last van kiters

--------------------------------------------------------------------------------
Gelezen op windsurfforum

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=236&i=48869&t=48869#reply_48869

Re: ijmuiden of wijk vandaag?
Auteur: vincent (---.ing.nl)
Datum:   28-08-2006 09:46

IJmuiden met 6.0 en 89L was goed!

Inderdaad (irritant) veel kiters.
Wat ik niet snap is dat zij niet snappen (  ) dat wanneer we elkaar tegemoet varen, ik 'bovenlangs' wil gaan, dat wil zeggen niet (kort) onder hun touwen door. Ongeacht voorrangsregels op het water!

De gevorderde kiters zijn doorgaans het probleem niet, de beginners die ongecontroleerd vele honderden meters wateroppervlak claimen met hun vlieger en touwen, dat is irritant.

Later
B

Dus (beginnende) kiters let een betje op elkaar daar in Ijmuiden    ListenToMe

Samen spelen en samen delen   ThumpsUp

KiteKoe®t

Antwoord #1 Augustus 28, 2006, 17:54:34
edit2Rapporteer  
Tja... Dan moeten ze je op het strand aanspreken hoe ze het het beste willen hebben... Op de openbare weg kun je met vrienden ook eigen regeltjes maken maar met "vreemden" dien je je ten aller tijden te houden aan de normale voorrangsregels...

Is wel goed dat zo'n topic aan bod komt trouwens... Voorkomen is beter dan genezen
Cozmo

Antwoord #2 Augustus 28, 2006, 18:57:39
edit2Rapporteer  
Dit is echt bullshit, ze zijn zelf net zo irritant. Gisteren was ik ook op IJmuiden er er waren gewoon aardig veel golven en een lastige branding. Daar liggen zij maar al te vaak in te dobberen zonder dat je ze ook maar goed kan zien.

Wil niet wegnemen dat het er op zondag gewoon heel druk was met kiters, en dan moet je gewoon meer rekening met elkaar houden.
kentyman

Antwoord #3 Augustus 28, 2006, 19:01:43
edit2Rapporteer  
we moeten het water met elkaar delen en dat zou in principe goed moeten gaan met de normale verkeers regels. Windsurfers hebben er echter een hekel aan om upwind ingehaald / tegemoet gevaren te worden door een kiter omdat ze dan onder de lijnen door moeten. Als ik een windsurfer tegemoet kom en we zouden eigenlijk de voorrangsregels moeten toepassen (dat ik bv upwind mag) dan ga ik vaak toch downwind langs die windsurfer, kleine moeite voor mij en zij vinden 't veel relaxter...
KiteKoe®t

Antwoord #4 Augustus 28, 2006, 20:06:06
edit2Rapporteer  
Joh kentmeister,

Het is inderdaad wel een kleine moeite.. Maar stel dat die windsurfer op het laatste moment toch besluit om ook de voorrangsregels aan te houden en ook downwind gaat? Dan heb je nog steeds een probleem... stel dat je allebij 40km/u gaat, dan heb je een kleine periode de tijd om de juiste beslissing te nemen... Dan toch maar beter de voorrangsregels aanhouden...

Wel in het achterhoofd houdende dat windsurfers een veel kleiner zichtbereik hebben dan kiters natuurlijk..
Taco.

Antwoord #5 Augustus 28, 2006, 22:05:10
edit2Rapporteer  
klopt het dat windsurfers net een andere lijn ten opzichte van de wind varen? Kitesurfers varen altijd iets aan de wind (voor het hoogtelopen) Dat maakt het zo lastig, want we varen niet gelijk op en moeten elkaar altijd kruisen. Ik zie juist maar weinig windsurfers bovenlangs sturen, dat maakt het lastig omdat je als kiter wel downwind kan uitwijken maar nooit upwind. Als je een keer raar stuiter maakt (bij harde wind ofzo) dan moet je wel wat ruimte downwind hebben.

En inderdaad, windsurfers kijken zelden achterom...nekspieren zijn door al dat surfen te kort geworden waarschijnlijk  schater

Maar goed: het blijven voornamelijk duitsers die het niet snappen Huh zowel kiter als windsurfer....

kentyman

Antwoord #6 Augustus 28, 2006, 22:36:46
edit2Rapporteer  
@koert: ja dat klopt, maar dan hebben we 't meer over "goed zeemanschap" dus dat je je koers ruim van te voren duidelijk maakt. Als je ruim van te voren met een groots carvend en sprayend gebaar een stuk downwind gaat dan snapt die windsurfer ook wel dat jij hem voorrang verleent. Maar 't klopt wel wat je zegt, op de 1e plaats komen de voorrangsregels, als je daarvan afwijkt dan moet je dat wel goed duidelijk doen.
Tuur!

Antwoord #7 Augustus 28, 2006, 23:20:54
edit2Rapporteer  
Ik heb idd. ook veel last van surfers die opeens midden door de kitesurfstek stekkeren...
efgeha

Antwoord #8 Augustus 29, 2006, 15:51:47
edit2Rapporteer  
Joh kentmeister,

Het is inderdaad wel een kleine moeite.. Maar stel dat die windsurfer op het laatste moment toch besluit om ook de voorrangsregels aan te houden en ook downwind gaat? Dan heb je nog steeds een probleem... stel dat je allebij 40km/u gaat, dan heb je een kleine periode de tijd om de juiste beslissing te nemen... Dan toch maar beter de voorrangsregels aanhouden...

Wel in het achterhoofd houdende dat windsurfers een veel kleiner zichtbereik hebben dan kiters natuurlijk..

Daarom moet je oogcontact zoeken, ik kijk altijd naar degene die ik tegemoet vaar, of inhaal.
Zeker bij tegemoet varen kun je dan duidelijk maken wat je gaat doen, met een handgebaar geef ik aan dat ik benedenwinds zal passeren.

Zal wat lastiger zijn op een stek waar veel verschillende / andere surfers varen, maar als je je locals een beetje kent niet.

En wat betreft die opmerking van Tuur hierboven: vergeet niet wie er eerder waren, toon respect voor elkaar.
Haring High Richardt

Antwoord #9 Augustus 30, 2006, 05:55:03
edit2Rapporteer  
Omdat ik vroeger heb gewindsurft en dit nog steeds doe met harde wind (bfr 7 a 8) kan ik wat gasten op de spot Schelllinkhout.

Tijdens het varen maak ik regelmatig een praatje met de voor mij bekende surfers. Ze zijn er niet allemaal blij mee maar het wordt geaccepteerd. 

Kiters hebben nou eenmaal meer ruimte nodig

Zo ver ik weet zijn er geen problemen onderling  tussen de kiters en de  windsurfers op Schellinkhout en ik kom er al sinds de vorige eeuw.  De jaren 80 Joepie . Toen waren er helemaal geen kiters

Hou echter wel rekening met elkaar dan komt het allemaal goed

Gr Richardt

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.